لاغری و تناسب اندام

اهمیت رژیم غذایی نوجوان

شاید بتوان گفت نوجوانی مهم‌ترین و باارزش‌ترین دوره زندگی هر انسان است. همه ما به‌خوبی می‌دانیم در این برهه از زندگی تقریباً همه‌چیز دست‌خوش تغییر و تحول می‌شود

اهمیت رژیم غذایی نوجوان

شاید بتوان گفت نوجوانی مهم‌ترین و باارزش‌ترین دوره زندگی هر انسان است. همه ما به‌خوبی می‌دانیم در این برهه از زندگی تقریباً همه‌چیز دست‌خوش تغییر و تحول می‌شود از تغییرات فیزیکی بدن گرفته تا حالات روانی و احساسی نوجوان .

به طور کلی افراد به این گروه سنی ۱۳ تا ۱۹ سال)) نوجوان(( گفته می‌شود و معمولاً در این دوره از زندگی است که ما متفاوت‌ترین مسائل زندگی‌مان مانند شکست عاطفی، استرس و نگرانی، عدم اعتمادبه‌نفس کافی و فشار زندگی را تجربه می‌کنیم بدون اینکه حتی خودمان هم بدانیم در یک‌لحظه شاد هستیم و ممکن است تنها چند دقیقه بعد عصبانی یا غمگین باشیم.

در حقیقت تمامی این موارد بخشی از دوره رشد و تکامل و وجود آن کاملاً عادی و نتیجه عملکرد طبیعی بدن ماست. از همین دلایل ، کافی است تا از اهمیت درک و شناخت کافی دوره نوجوانی و مسائل مرتبط با آن آگاه شویم ، اما چگونه می‌توان نوجوانی را به یک دوره شاد و خاطره‌انگیز در زندگی تبدیل کرد ؟ پاسخ این پرسش قدم اولی است که برای داشتن و پایه‌گذاری یک زندگی سالم و مملو از موفقیت برمی‌داریم.

بدیهی است تغذیه درست و سالم، اصلی‌ترین و مهم‌ترین مورد برای سپری کردن دوره نوجوانی به شکل ایده آل است و اهمیت و نقش پررنگ آن غیرقابل‌چشم‌پوشی چراکه تفکر و ذهن سالم لازمه داشتن بدن سالم است .

در این مقاله با توصیه مهم تغذیه‌ای مناسب برای این گروه سنی آشنا خواهید شد.

۱- صبحانه را فراموش نکنید

صبحانه مهم‌ترین وعده خوراکی در روز است که کمک می‌کند انرژی لازم را برای انجام فعالیت‌های بدنی در طول روز داشته باشید .علاوه بر این خوردن صبحانه باعث می‌شود در مدرسه عملکرد بهتری داشته باشید و وزن بدن انسان  ایده‌آل باقی بماند. بااین‌حال به‌طور تقریبی، بیش از نیمی از پسران نوجوان و بیش از دوسوم دختران نوجوان وعده صبحانه را حذف می‌کنند و از اهمیت آن در رشد سالم خود غافل هستند.

استفاده از کره، پنیر، شیر کم‌چرب، غلات کامل سبوس‌دار، جو دوسر و میوه‌های تازه علاوه بر اینکه برای سالم‌سازی صبحانه یک ترفند مفید و کارآمد است، می‌تواند برای چشیدن طعم یک وعده صبحانه عالی هم بسیار مناسب باشد و درعین‌حال فیبر، مواد معدنی ضروری و ویتامین D و C لازم برای بدنتان را هم تأمین کند.

۲-تا می‌توانید، غذاهای حاضری و فرآوری شده نخورید

خیلی از نوجوانان ترجیح می‌دهند هرروز از غذاهای حاضری و فرآوری شده یا به‌اصطلاح غذای فوری استفاده کنند.

خوراکی‌هایی که مانند انواع پیتزا، برگرها، چیپس، سیب‌زمینی سرخ‌شده و نوشابه که مملو از شکر، چربی و مواد افزودنی هستند، فقط کالری مضر و اضافه‌وزن را به دنبال خواهند داشت لازم است بدانید این مواد در مقایسه با غذاهای خانگی تنها حاوی چربی بیشتر و البته مضر مثل چربی اشباع‌شده، نمک، شکر و فیبر ناکافی باارزش تغذیه‌ای پایین هستند که همگی برای بدن شما سوخت مضر محسوب می‌شوند و مصرفشان به‌هیچ‌عنوان بدون ضرر نخواهد بود.

شاید در این سن پایین ،شنیدن سکته قلبی دور از ذهن به نظر برسد اما باید بدانید استفاده از رژیم غذایی ناسالم می‌تواند باعث ابتلا به بیماری‌های قلبی، اضافه‌وزن، فشارخون، یبوست، دیابت، خستگی مفرط و عدم تمرکز کافی در آینده نزدیک شود

۳-مراقب شیوه غذا خوردنتان باشید

تنها زمانی که احساس گرسنگی کردید غذا بخورید و به‌محض احساس سیری خوردن غذا را متوقف کنید. سعی کنید تا حد امکان هیچ‌یک از وعده‌های اصلی غذایی‌تان را حذف نکنید و به‌جای آن در هر وعده حجم غذای کمتری بخورید.

هنگام خرید جدول ارزش تغذیه پشت بسته‌بندی خوراکی‌ها توجه کنید تا به‌این‌ترتیب از مصرف کالری بیشتر جلوگیری کنید. زمان غذا خوردن به غذا نمک اضافه نکنید، مصرف بیش‌ازاندازه نمک در هیچ سن و سالی به‌خصوص در دوره نوجوانی برایتان مناسب نخواهد بود. از سن ۱۱ سالگی به بعد هیچ فردی نباید بیش از ۶ گرم نمک در روز مصرف کند.

۴- به خاطر پوستتان این خوراکی‌ها را بخورید

جوش و آکنه موارد اجتناب‌ناپذیر دوره نوجوانی هستند اما آنچه پوست شما برای مبارزه با این معضل ناخوشایند نیاز دارد مصرف مواد ضروری و مفیدی است که با آب‌رسانی و تغذیه آن به حفظ شادابی و طراوت پوست کمک بیشتری کند، برای مثال مواد مغذی مثل زینک، ویتامین c و آهن. علاوه بر این، وجود آنتی‌اکسیدان‌های ضروری و چربی مفیدی مثل امگا ۳ هم برای داشتن پوست سالم بسیار مفید خواهد بود. منابع طبیعی این مواد سالم و ضروری عبارت‌اند از میوه‌ها و سبزیجات تازه، دانه‌های روغنی و ماهی‌های چرب. توصیه می‌شود در صورت امکان هفته دومرتبه ماهی بخورید و سعی کنید یک وعده از آن ماهی چرب مثل ساردین و سالمون باشد. مهم‌تر اینکه ماهی‌های چرب منابع مناسبی برای تأمین پروتئین هستند که عامل مهمی در رشد و تکامل محسوب می‌شود.

۵-مصرف مداوم ویتامین c را فراموش نکنید

گوجه‌فرنگی، سیب‌زمینی و مرکباتی مانند پرتقال و لیمو منابع مناسبی برای تأمین ویتامین c لازم برای بدنتان هستند. ویتامین c کمک می‌کند آهن بهتر و بیشتر به بدنتان جذب شود .برای مثال می‌توانید به‌جای مصرف نوشیدنی‌های شیرین مانند نوشابه همراه با وعده‌های غذایی از آب‌لیموهای طبیعی که حاوی این ویتامین مفید برای بدن هستند، استفاده کنید

۶- زیاد آب بنوشید

نوشیدن آب یکی دیگر از عادت‌های خوبی است که باید از سن پایین آن را شروع کنید. برای هیدراته ماندن بدن به‌خصوص زمانی که فعالیت بدنی بیشتری دارید. روزانه ۸ تا ۱۰ لیوان آب بنوشید. استفاده از شیر کم‌چرب هم می‌تواند گزینه مناسبی برای مصرف کافی مایعات باشد.

۷- اهمیت مصرف فولات را از یاد نبرید

خوراکی‌های دارای فولات حاوی فولیک اسید طبیعی هستند. برای مثال سبزیجات برگ سبز، برنج قهوه‌ای، نان‌های غنی‌شده و غلات مناسب برای صبحانه مثل جو دوسر گزینه‌های مناسب برای تأمین فولات لازم برای بدن هستند.

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *