لاغری و تناسب اندام

رژیم خام خواری چگونه باعث بهبود شرایط پوست میشود؟

در این مطلب شما را با رژیم خام خواری آشنا میکنیم

زمانی که خوراکی ها به صورت خام خورده می‌شوند، ویتامین‌ها و مواد معدنی مفید درون آنها در بالاترین میزان ممکن حفظ می‌شوند و از بین نمی روند اما زمانی که گیاهان و هر ماده غذایی دیگری پخته می‌شوند بیشتر مواد مغذی و با ارزش درون آنها از بین می رود و آنچه باقی می ماند، تنها موادی است که برای پوست چندان مثبت و مفید نخواهد بود.

نتیجه اینکه بهترین گزینه برای سالم نگه داشتن پوستتان استقاده از رژیم خام خواری است. خوردن خوراکی های خام گیاهی علاوه بر حفاظت از پوست خواهد شد.

خوشبختانه، گیاهان خام و ارگانیک حاوی آنتی بیوتیک و هورمون هایی نیستند که اغلب در بیشتر محصولات حیوانی دیده می‌شود و همین موضوع به طور خود به خود باعث سم زدایی طبیعی بدن و پوستتان هم خواهد شد.

علاوه بر این گیاهان، میوه ها و سبزیجات مملو از آب هستند وخوردن آنها باعث آبرسانی درست به پوست می‌شود و ظاهر آن را به مراتب زیباتر و شاداب تر خواهد کرد.

مصرف کدام گیاهان باعث محافظت از پوست میشود؟

• کلم پیچ :  این سبزی نه تنها طعم و مزه خوبی دارد، بلکه باعث پاک سازی وتغییر مثبت رنگ چهره تان هم خواهد شد. این نوع سبزیجات، خاصیت سم زدایی برای کبد دارند و ضد التهاب هم هستند. این دو خاصیت در شادابی و زیبایی هر چه بیشتر پوست بسیار تاثیرگذارند. کلم پیچ مملو از انواع مختلف ویتامن های ضروری همراه با مواد مغذی گیاهی است.

• مرکبات : میوه هایی مانند پرتقال، نارنگی، گریپ فروت و انواع لیمو حاوی مقداری زیادی ویتامین c هستند که ویتامین محلول در آب محسوب می‌شود. وجود کافی این ویتامین عامل مهم و شناخته شده برای کلاژن سازی پوست است.

• چغندر : حاوی آنتوسیانین است. این ماده علاوه بر اینکه خاصیت ضد التهابی دارد، عامل مهمی در مبارزه و پیشگیری از تاثیرات منفی و مخرب رادیکال های آزاد محسوب می‌شود. علاوه بر این چغندر مملو از آنتی اکسیدان های ضروری، فولات و سایر ویتامن ها و مواد مغذی است که به حفظ سلامت پوست کمک موثری می‌کنند. این گیاه خشکی پوست را کاهش می‌دهد تا از نمایان شدن خطوط روی صورت و لکه های تیره ناشی از افزایش سن پیشگیری شود.

• گردو : سرشار از ویتامینB و C است که تاثیرات مخرب رادیکال های آزاد از حمله استرس و چین و چروک ها مبارزه می‌کنند. علاوه بر این، گردو حاوی چربی مفید امگا ۳ هم است که به استحکام غشای پوستی کمک چشمگیری می‌کند و آن را مرطوب و شاداب نگه می‌دارد.

• هویج : منبع بسیار مناسبی برای دریافت ویتامینA و بیوتین است که وجود هر دو آنها برای تولید و ترمیم سلولهای پوستی الزامی است. علاوه بر این، هویج حاوی مقدار زیادی آنتی اکسیدان که به حفظ سلامت کلاژن های پوستی کمک می‌کند و خاصیت ضد التهابی دارد.

• اسفناج : این خوراکی برگ سبز تیره مملو از آنتی اکسیدان ها و مواد معدنی مفید مانند ویتامین C ، A و K است که خاصیت ضد پیری دارند و به هیدراته ماندن پوست کمک می‌کنند.

• شیر بادام : شیر بادام و سایر دانه های روغنی (آجیل) منابع بسیار غنی از مس و مواد معدنی مفید و لازم برای کلاژن سازی و ساختار پروتئینی پوست هستند. این مواد برا ی محافظت از پوست در مبارزه با ایجاد چین و چروک ها بسیار کمک کننده و کارآمد هستند.

علاوه بر این ، شیر بادام سرشار از منگنز است. این ماده معدنی مهم نه تنها برای حفاظت پوست در مواجهه با مضرات تشعشعات خورشید(UV) مناسب است، بلکه از ایجاد قرمزی، خشکی و خارش پوست هم پیشگیری می‌کند.

آشنایی با رژیم سالم خام خواری

مهم ترین نکته در پیروی از رژیم خام خواری سالم و مفید استفاده کافی از تمامی مواد مهم ضروری است که بدن ما برای عملکرد درست خود نیازمند آنهاست. در ادامه با یکی از بهترین روش های خام خواری آشنا خواید شد. با این وجود توصیه می‌کنیم حتما قبل از تصمیم گیری و انجام هر نوع رژیم غذایی خاص با پزشک متخصص درباره آن مشورت کنید.

• صبحانه : شما می‌توانید برای داشتن پوستی زیبا وجذاب صبح خود را با یک اسموتی سبز و خوشمزه آغاز کنید.

برای تهیه آن کافی است ۱ موز، ۱ آووکادو، ۱ فنجان توت فرنگی، مقداری کلم پیچ و اسفناج، چند دانه بادام، مقداری آب و ۱ قاشق غذا خوری کره بادام زمینی را در خلوط کن بریزید و تمامی مواد را به صورت یکسان با هم مخلوط کنید. وجود آووکادو در این اسموتی خوشمزه باعث کرمی شدن آن می‌شود و موز و توت هم آن را شیرین مزه می‌کنند.

• میان وعده (اسنک) : ممکن است ابتدای شروع این نوع رژیم کمی احساس گرسنگی کنید. بنابراین سعی کنید تا حد امکان استفاده از میان وعده های مختلف را فراموش نکنید. دانه های روغنی (آجیل)، هویج، گلابی و پرتقال از بهترین گزینه ها برای خوردن یک میان وعده خوشمزه هستند.

• ناهار : لازم نیست برای وعده های مختلف خودتان را تنها محدود به خوردن مقداری سبزیجات خام کنید. شما میتوانید تنها با کمی خلاقیت کمی سس خوشمزه تهیه کرده و لذت خوردن را چند برابر کنید.

برای تهیه سس سالاد کافی است ۳ آووکادو را همراه ۱ حبه سیر و مقداری کلم بروکلی در مخلوط کن بریزید تا کاملا له و یکدست شوند. برای ادامه کار در یک کاسه با اندازه مناسب ۱ هویج را خرد کرده و ۱ کدوی سبز را به صورت رشته های نازک دربیاورید . با اضافه کردن چند گوجه گیلاسی، کلم بروکلی و مقداری آجیل و درآخر هم سسی که از قبل حاضر کرده بودید، از یک وعده ناهار خوشمزه لذت ببرید.

• شام : ۲ تا ۳ قاشق غذاخوری بلغور جو دو سر را از قبل خیس کنید. سپس ۱ موز را خرد کرده و همراه با مقداری آجیل خام و توت فرنگی به جو دو سر اضافه کرده و آن را میل کنید. توصیه می‌کنیم در طول رژیم میوه ها، سبزیجات و به طور کلی گیاهان مختلف را امتحان کنید تا رژیم براینان خسته کننده نباشد.

منبع: Therawfoodinstituteofaustralia

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *