پوست، مو و زیبایی

آسیب‌دیدگی موها | ۷ خطای شبانه که باعث آسیب‌دیدگی موها هنگام خواب می‌شوند

7 خطای شبانه که باعث آسیب‌دیدگی موها هنگام خواب می‌شوند

خیلی از افراد هنگام بیدار شدن از خواب با تجربه آسیب‌دیدگی موها یا بدحالت شدن آنها مواجه می‌شوند. آیا می‌دانید عادت کردن به برخی اشتباهات رایج در مراقبت از موها می‌تواند سلامت و زیبایی آنها را تحت تاثیر قرار بدهد و صبح‌ها شما را با موهایی آشفته و بدحالت مواجه کند؟ در ادامه این مطلب، با رایج‌ترین خطاهایی که ممکن است در طول شب انجام بدهید و باعث صدمه دیدن یا از دست رفتن حالت طبیعی موها می‌شوند، آشنا خواهید شد.

۱) خوابیدن با موهای خیس باعث آسیب‌دیدگی موها می‌شود

بسیاری از افراد عادت دارند شب‌ها قبل از خواب دوش بگیرند و با موهای خیس به رختخواب بروند.
این درحالی است که موها در حالت خیسی ضعیف و شکننده هستند.
بنابراین وقتی که شما با موهای خیس به رختخواب می‌روید و سنگینی سر را تا صبح روی موها می‌اندازید، موجب بدحالت شدن موها، شکستن موها از ساقه و تا خوردن موها در صورتی که موهای لختی داشته باشید،خواهید شد.
افرادی که موهای فر یا حالت داری دارند، اگر با موهای خیس به رختخواب بروند، حتما صبح روز بعد با موهایی کاملا وز و خشک از رختخواب خارج خواهند شد.

چاره چیست؟

حداقل ۲ ساعت قبل از خواب دوش بگیرید.
موها را با کمک یک حوله نازک نخی و باد ملایم سشوار قبل از خواب کاملا خشک کنید.
باد سشوار را در فاصله نسبتا زیاد از موها بگیرید تا ساقه موها خشک و آسیب پذیر نشوند.

۲) رها کردن موهای بلند باعث آسیب‌دیدگی موها می‌شود

برخی خانم‌ها عادت دارند شب‌ها قبل از خواب موهای بلندشان را شانه و رها کنند.
این کار می‌تواند باعث گره خوردگی موها حین خواب، کرک شدن آنها یا حتی خشک شدن انتهای ساقه موها شود.
افرادی که موهای خود را در طول مدت خواب رها می‌کنند، ممکن است در اثر گیرکردن مو زیر بدن دچار ریزش موی فیزیکی ناشی از کندن موها نیز بشوند.

چاره چیست؟

اگر موهای بلندی دارید، بهتر است قبل از خواب موها را از فرق سر باز کنید و در دو طرف، بافت بسیار شلی بزنید. به این ترتیب، صبح روز بعد نه تنها موهایی آشفته و گره خورده نخواهید داشت، بلکه موهایتان حالت بسیار زیبایی هم به خود خواهند گرفت.
سعی کنید برای پیشگیری از بازشدن بافت شل موها هنگام خواب، قسمت انتهایی بافت را با کش موی نرم ببندید.

۳) دم اسبی بستن موها باعث آسیب‌دیدگی موها می‌شود

برخی خانم‌هایی که موهای بلندی دارند، برای پیشگیری از گیرکردن موها زیر بدن با گره خوردنشان هنگام خواب، موهایشان را از بالای سر به صورت دم اسبی می‌بندند.
بستن موها به این حالت، مخصوصا اگر موها خیس باشند، می‌تواند فشار زیادی به ریشه موها وارد کند و احتمال ریزش موها را شدیدا افزایش دهد.

چاره چیست؟

اگر موهای شما به بافتن نمی‌رسند، آنها را پایین سر با یک نخ نرم به آرامی ببندید.
سعی کنید هنگام بستن موها هیچ فشاری به ریشه مو وارد نشود.

۴) شانه کردن موها قبل از خواب 

 بسیاری از ما عادت نداریم شبها قبل از خواب موهایمان را شانه کنیم و ترجیح می‌دهیم این کار را تا صبح روز بعدی عقب بیندازیم.
این درحالی است که شانه کردن شبانه موها، دو فایده بزرگ دارد:
اول اینکه از گره خوردن و کرک شدن موها، به خصوص موهای کوتاه، هنگام خواب پیشگیری می‌کند.
دوم اینکه چربی طبیعی پوست سر را به ساقه موها می‌رساند و مانع خشکی زیاد موها بعد از خواب می‌شود.

چاره چیست؟

درست قبل از خواب موهایتان را با شانه خشک و تمیز شانه کنید.
برای پیشگیری از کشیدگی ریشه موها بهتر است هنگام شانه کردن، ریشه موها را با دست نگه دارید.
اگر موهایتان بیش از اندازه خشک است، قبل از شانه کردن شبانه حتما کمی سرم مو به آنها بزنید.

شانه کردن موها قبل از خواب، مانع گره خوردن و کرک شدن موها هنگام خواب می‌شود، چربی طبیعی پوست سر را به ساقه موها می‌رساند و مانع خشکی زیاد موها بعد از بیدار شدن می‌شود.

۵) استفاده از بالش با رویه نخی باعث آسیب‌دیدگی موها می‌شود

شاید گمان کنید استفاده از بالش‌هایی با رویه نخی یا پنبه‌ای مراقبت بیشتری از پوست صورت در طول مدت خواب به عمل می‌آورد یا باعث تعریق کمتر می‌شود.
اما بهتر است بدانید این جنس از پارچه‌ها می‌تواند موهای شما را هنگام بیدار شدن آشفته و درهم کند.

چاره چیست؟

با توجه به نکات ذکر شده توصیه می‌شود حتما برای حفظ سلامت، لطافت و زیبایی موها هنگام بیدار شدن از خواب، از یک روبالشی با جنس ابریشم کمک بگیرید.
روبالشی‌های ابریشمی باعث حفظ نرمی و حالت موها هنگام خواب می‌شوند.

۶) مرطوب نکردن موها 

خیلی از افراد عادت دارند هم صبح‌ها قبل از رفتن به محل کار و هم شب‌ها بعد از برگشتن به منزل، موهای خود را شامپو کنند.
شامپو کردن بیش از اندازه موها باعث از دست رفتن چربی و رطوبت مطلوب آنها می‌شود، مخصوصا اگر شامپو کردن همراه با شستن موها با آب داغ باشد.

چاره چیست؟

اگر موهای خشکی دارید، هر روز آنها را شامپو نکنید و به شستن موها با آب ولرم خالی اکتفا کنید.
به افرادی که موهای خشکی دارند توصیه می‌شود پس از استحمام موهایشان را با سرم‌های مو که بر پایه چربی‌های گیاهی مانند روغن نارگیل، روغن آرگان با روغن بادام هستند، ماساژ دهند.
به افراد دارای موهای چرب نیز توصیه می‌شود بیشتر از روزی یک مرتبه موهایشان را شامپو نکنند.
شبها قبل‌از خواب هم موهایشان را کمی با سرم‌های مو بر پایه آب و ویتامین‌های ضروری برای موها ماساژ دهند.
این کار به حفظ شادابی و لطافت موها کمک زیادی می‌کند.

۷) خوابیدن با حالت دهنده‌های مو

آیا تابه‌حال برایتان پیش آمده که شب‌ها قبل از خواب موهایتان را نشویید؟! این کار در حالت عادی مشکلی برای موها ایجاد نمی‌کند و ممکن است تنها باعث حالت نگرفتن مناسب آنها در صبح روز بعد شود.
اما اگر موهایتان آغشته به انواع حالت‌دهنده ها مانند اسپری‌های حالت‌دهنده مو، انواع ژل یا کتیرا باشد و با همان حالت دهنده‌ها به رختخواب بروید، حتما صبح روز بعد با موهایی که از قسمت‌های مختلف شکسته شده یا تا خورده‌اند، مواجه خواهید شد.
استمرار خوابیدن با موهایی که آغشته به حالت‌دهنده هستند، باعث خشک‌شدن تدریجی ساقه موها و ایجاد موخوره خواهد شد.

چاره چیست؟

اگر موهایتان آغشته به حالت‌دهنده هستند، حتما پیش از خواب آنها را بشویید.
اگر به هر دلیلی یکی دو بار در طول سال شرایطی برایتان پیش آمد که امکان شستن موهای آغشته به حالت دهنده قبل از خواب را نداشتید، حداقل موها را به خوبی شانه کنید تا این مواد تا حد ممکن از ساقه موها جدا شوند.

منبع: هفته نامه سلامت

برچسب ها

الهام عروجی

کارشناسی ارشد رشته مدیریت اجرایی که از سال 1396 در زمینه تولید محتوای تخصصی فعالیت حرفه ای خود را آغاز نموده ام. در حال حاضر مفتخر به همکاری در تیم متخصصان شمیم سلامتی می‌باشم.

دیدگاهتان را بنویسید

بستن