لاغری و تناسب اندام

اساس اصول رژیم لاغری

اساس اصول رژیم  لاغری

 

چگونه سالم و اصولی لاغر شویم؟

براساس تحقیقات علمی و پژوهشی،چاقی عامل بروز بیماریهای خطرناکی همچون دیابت،سرطان، بیماری های قلبی عروقی، سکته ها و… شناخته شده و برای پیشگیری از ابتلای به آنها از سوی متخصصان و کارشناسان کاهش وزن و لاغری توصیه شده است. بررسی های به عمل آمده نشان داده است، چاقی در خانم ها آمار بیشتری را به خود اختصاص می دهد که متأسفانه اغلب با رژیم های سخت و آزاردهنده عوارض خطرناک و غیرقابل برگشتی را برای آنها به همراه دارد. با توجه به آنچه گفته شد، این پرسش مطرح می شود که رژیم های مناسب و مورد تأیید کدام است و چگونه می توان غذا خورد، ولی لاغر شد؟

یک رژیم علمی و استاندارد برای لاغر شدن چیست؟

همه افراد نمی توانند از یک رژیم استفاده کنند به همین دلیل نیز برای افراد مختلف رژیم های متفاوتی وجود دارد. آنچه در رژیم لاغری مؤثر است، حذف انرژی مضاعف در کنار دریافت سایر مواد مغذی مورد نیاز بدن است، بنابراین پرهیز از خوردن تنقلات، آجیل، خرما، شکلات، شیرینی، بستنی و همچنین دریافت کالری به اندازه مورد نیاز از غذاهای اصلی، بهترین رژیم لاغری است که آن هم بر حسب میزان وزن اضافی، سن، جنس، شرایط فیزیولوژیکی فرد تعیین می شود، اما اصول نوع رژیم کاملاً یکسان است. مثلاً یک مادر و دختر نباید از یک رژیم لاغری پیروی کنند، زیرا نیازهای هر یک متفاوت هستند و یا اینکه در خانم ها رژیم کمتر از ۸۰۰ کالری معنا ندارد و در آقایان هم نباید رژیم کمتر از ۱۱۰۰ کالری توصیه شود.

آیا نخوردن را برای لاغری توصیه می کنید؟

برای لاغری، نخوردن توصیه نمی شود، بلکه صحیح خوردن توصیه می شود. اگر درست بخوریم می توانیم همه چیز بخوریم و لاغر هم بشویم، یعنی موادی که نیاز بدن را تأمین کنند به ما می رسد ولی به اندازه می رسد در عین حال سبب افزایش وزن هم نمی شوند.

تا چه حد می توان به تبلیغات اطمینان کرد؟

متأسفانه تبلیغاتی که امروز برای رژیم های رنگارنگ (صورتی، ارغوانی و…) می شود، بی پایه و اساس است و کسانی که ندانسته و بدون مشورت با پزشک متوسل به تبلیغات و رژیم های گوناگون می شوند، تاوان سنگینی را باید بپردازند.

برای کودکان چاق چه رژیم لاغری توصیه می شود؟

به دختران ۹ سال به بالا و پسران ۱۲ سال به بالا می توانیم رژیم لاغری توصیه کنیم. البته با این هدف که ۳۰ درصد درمان و ۷۰ درصد پیشگیری را در نظر بگیریم.

آیا گرفتن رژیم های لاغری برای خانم های باردار و شیرده مانعی ندارد؟

در بارداری به غیر از سه ماهه اول می توان با دادن رژیم غذایی متناسب با نیازهای فردی خانم باردار، از بروز اضافه وزن بیش از اندازه و عوارض آن جلوگیری کرد و در خانم های بچه شیرده نیز به غیر از شش هفته اول شیردهی می توانند با استفاده از برنامه غذایی مناسب، ضمن حفظ تناسب اندام دوران شیردهی موفقی داشته باشند.

آیا رژیم های لاغری برای مقطع زمانی مشخصی توصیه می شوند یا اینکه باید برای افراد چاق تا آخر عمر ادامه یابد و آیا داشتن رژیم طولانی سلامتی آنها را تهدید نمی کند؟

بعضی از افراد چاق پس از دو تا سه هفته رژیم با کاهش وزن دلخواه روبرو شده و آن را رها می کنند و دوباره با اضافه وزن مجدد تصمیم به لاغری می گیرند که در علم تغذیه به آن “رژیم یویویی” می گویند. این روش مضرات خاص خود را دارد. به این ترتیب که فرد از وزن قبلی خود چاق تر شده و سوخت و ساز بدنش دچار اختلال می شود. افرادی که رژیم لاغری می گیرند باید به خاطر داشته باشند که باید همیشه مراقب غذا خوردن خود باشند یعنی بعد از رژیم لاغری هم نباید هر چه می خواهند بخورند، چون پرخوری همیشه موجب چاقی می شود و به خصوص بعد از رژیم لاغری بیشتر اثر می گذارد.

آیا طبق فرمول خاصی باید وزن کم شود؟

معمولاً هر هفته نیم تا یک کیلوگرم کاهش وزن متناسب است و ماهیانه ۳ تا ۵ کیلوگرم توصیه می شود. البته در دو هفته اول فرد به شدت آب از دست می دهد و در هفته دوم آب از دست رفته جبران می شود در عوض به جای آن بافت چربی شروع به سوختن می کند.

غیر از رژیم لاغری چه ورزش هایی برای لاغری توصیه می شوند.

با توجه به اینکه هر یک ساعت ورزش ۳۰۰ کالری انرژی مصرف می کند و تا چند ساعت سوخت و ساز بدن را افزایش می دهد، توصیه می شود روزانه یک ساعت ورزش آن هم ورزشی که پاها را بیشتر درگیر کند، برای لاغری انجام شود. به طور کلی ورزش هایی نظیر پیاده روی، شنا، دوچرخه، دوی درجا، والیبال، بسکتبال برای لاغری و کاهش وزن توصیه می شوند، ولی برای لاغر کردن موضعی، فقط باید نرمش آن ناحیه را به طور مرتب انجام داد. مثلاً برای کوچک کردن شکم باید از ورزش هایی نظیر دراز و نشست استفاده کرد.

تمرینات ورزشی

برای لاغر شدن لازم نیست که با ورزش های سنگین و طولانی خودتان را خسته کنید. به طور کلی ۳۰ دقیقه ورزش برای ۳ تا ۵ روز در هفته برای کم کردن وزن توصیه می شود. البته اگر می خواهید در زمان کوتاهی وزن کم کنید هر چه بیشتر ورزش کنید بهتر خواهید بود. برای ورزش کردن هم حتماً لازم نیست که به باشگاه بروید. شنا کردن، پیاده روی و حتی اسکیت که بتوانید از آن لذت ببرید به شما کمک خواهد کرد از وزن اضافه خود خلاص شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

بستن