روان شناسی

استرس ازدواج را کنترل کنید

استرس ازدواج را کنترل کنید

چند هفته قبل از ازدواج معمولاً دوران استرس زایی است و برای اینکه خاطره ی خوبی از این زمانِ به یادماندنی برایتان باقی بماند، بهتر است از قبل به فکر مدیریت استرس خود باشید. در واقع برنامه ریزی برای ازدواج، فرصت خوبی برای نزدیک تر شدن به شریک زندگی تان به حساب می آید و استرس بیش از حد، مانع از انجام این کار می شود. فرق بین کسانی که دست و پایشان را در این موقعیت گم می کنند با آن هایی که راحت تر با این موضوع کنار می آیند، به توانایی آن ها در شناسایی استرس و اقدام به موقع برای کنترل آن برمی گردد. مدیریت استرس ازدواج و به طور کلی اضطراب، ۴ مرحله ی زیر را در برمی گیرد:

  • شناسایی نشانه های استرس
  • پیدا کردن عامل استرس
  • یادگیری مدیریت اضطراب در موقعیت هایی که بر روی آن ها کنترل دارید
  • قبول این واقعیت که کنترلی بر روی بعضی از وقایع نخواهید داشت

نشانه های استرس

اضطراب بیش از اندازه می تواند علائم متفاوتی همچون نشانه های زیر را داشته باشد:

  • مشکلات مربوط به خواب
  • سردرد
  • معده درد
  • مشکل در تمرکز
  • بدخلقی
  • بی حوصلگی

البته لازم به ذکر است که این موارد معمولاً نشانه هایی از استرس جدی نیستند و بیشتر در مواقعی اینچنینی با آن ها روبه‌رو خواهید شد که مسئولیت های بسیاری بر دوش شما است.

دلایل استرس ازدواج

دلایل بسیاری ممکن است به استرس قبل از ازدواج شما منجر شود که از تصمیم گیری درباره موارد مختلف و هزینه ها گرفته تا توقعات و نقش جدیدتان در زندگی متفاوت هستند. کمال گرایی درمورد برنامه ریزی های مربوط به روز عروسی معمولاً یکی از رایج ترین و بزرگ ترین دلایل استرس ازدواج به شمار می رود. یادتان باشد که تغییر در مجموع استرس زا است؛ حتی اگر تغییر در جهت مثبت باشد. بعضی دیگر از عوامل مانند کار، تغییر مکان، بیماری و… می توانند این شرایط را بدتر کنند و افرادی که ازدواجی ناموفق داشته و در حال برنامه ریزی برای ازدواج دوم هستند، با مشکلات دیگری همچون مسائل مالی و تربیت فرزند روبه‌رو خواهند بود.

استرس ازدواج را کنترل کنید

کاهش استرس ازدواج

طبیعتاً کنترل تعدادی از عوامل استرس زا مانند بیماری یا از دست دادن یکی از عزیزان در دستان شما نیست؛ اما برای سایر موارد قابل کنترل می توانید از راهکارهای زیر کمک بگیرید:

  • برنامه ریزی درستی داشته باشید

کارهای بسیاری برای انجام دادن تا قبل از روز عروسی وجود دارد که وقتی روی هم انباشته می شوند، دست پاچه شده و استرس می گیرد. بنابراین یک کاغذ و خودکار برداشته و فهرستی از تمامی کارها تهیه کنید. بهتر است این مسئولیت ها بر اساس اولویت خود دسته بندی شوند و همچنین می توانید کارهای غیرضروری را به بعد موکول کنید.

  • خواب کافی داشته باشید

قبل از رفتن به رختخواب، نگرانی های خود را به ۲ بخش تقسیم کنید: آن هایی که می توان راه حلی برایشان پیدا کرد و آن هایی که برای مدیریتشان کاری از دست شما برنمی آید. بعد از آن دوش بگیرید، به موسیقی آرامش بخش گوش بدهید یا مطلبی غیرمرتبط با ازدواج بخوانید و خواب راحتی داشته باشید.

  • فعالیت فیزیکی داشته باشید

ورزش، اثرات مثبت فراوانی بر روی ذهن و بدن انسان دارد. سوزاندن انرژی به شما کمک می کند تا احساس آرامش بیشتری داشته باشید و توانمندی تان در مدیریت موقعیت های استرس زا را افزایش می دهد. پیاده روی، شنا یا هر ورزش دیگری که به آن علاقه دارید را انتخاب و از تأثیر آن در کاهش استرس ازدواج و به طور کلی اضطراب خود بهره مند شوید.

  • نگرانی های خود را با فرد دیگری در میان بگذارید

اگر احساس استرس، سردرگمی یا حتی افسردگی می کنید، با یکی از دوستان یا اعضای خانواده ی خود صحبت کرده و خودتان را خالی کنید. گاهی اوقات، صرف اینکه گوشی برای شنوا داشته باشید در حل مشکل شما کمک بسیاری می کند.

  • به خود استراحت بدهید

یادتان باشد که زندگی تان به برنامه ریزی برای عروسی خلاصه نمی شود و باید به زندگی خودتان نیز برسید. آخرین باری که بعد از ظهر را با نامزد یا دوستان خود بیرون رفته و فقط خوش گذرانده اید کی بوده است؟ اگر مدت زمان زیادی از آن می گذرد، به این معنی می باشد که زمان خود را به درستی مدیریت نکرده و بهتر است زمان مشخصی را به انجام کارهای عروسی اختصاص دهید و سایر اوقات را به استراحت بپردازید تا تمام فکر و ذهنتان درگیر روز عروسی نشود.

برچسب ها

مسعود رازنهان

مسعود رازنهان هستم سردبیر محتوای مجله سلامتی حدودا 6 سال تجربه کاربری و فنی در تولید محتوا دارم امیدوارم محتواهای بنده مورد استفاده شما عزیزان گردد. خوشحال میشوم از طریق ایمیل : raznahan@shamimsalamati.ir نظرات خودتان را برایم ارسال کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

بستن