خرید آنلاین دارو از داروخانه آنلاین داروپین
سلامت

افزایش وزن و علل ایجاد آن چیست؟ علایم و توصیه هایی برای تسکین علایم

افزایش وزن

تغییرات چند صدگرم وزن از یک روز به روز دیگر کاملا طبیعی است، اما اگر افزایش وزن سیر فزاینده‌ای داشته باشد آنگاه دیگر طبیعی نیست.
شایع‌ترین عامل ازدیاد وزن، افزایش مصرف چربی و کاهش فعالیت و ورزش است.در درصد اندکی از افراد افزایش وزن منشأ ارثی و ژنتیکی دارد.
افرادی که بیش از ۳۰ تا ۵۰ کیلوگرم اضافه وزن نسبت به وزن ایده آل خود دارند، احتمالا دچار اختلالات متابولیکی می‌باشند که آنها را مستعد ذخیره سازی کالری به صورت چربی می‌کند.

علایم به شما چه می‌گویند

افرادی که سیگار خود را ترک می‌کنند نیز ممکن است دچار افزایش وزن شوند، چرا که اثر تحریکی نیکوتین بر متابولیزم بدن کاهش یافته و از سوی دیگر فرد به جای کشیدن سیگار تمایل به خوردن غذا پیدا می‌کند.

رژیم‌های غذایی بسیار محدود کننده نیز می‌توانند موجب افزایش وزن شوند.چرا که در این حالت بدن تصور می‌کند که قحطی رخ داده است و تلاش می‌کند تا به ذخیره سازی کالری بپردازد.
هنگامی که مجددا برنامه غذایی عادی خود را شروع می‌کنید، بدن به طور کامل به حالت طبیعی خود باز نمی‌گردد و بدین ترتیب به آسانی وزن اضافه می‌کنید.

برخی از بیماری‌ها نیز ممکن است منجر به افزایش وزن شوند.
کم کاری تیروئید، با کاهش سرعت متابولیزم موجب تجمع کالری به صورت چربی در بدن می‌شود.
افراد مبتلا به دیابت که به تازگی انسولین درمانی را آغاز کرده‌اند ممکن است دچار افزایش وزن شوند.
درموارد نادر، اختلالات‌هورمونی که موجب افزایش تولید انسولین و یا کورتیزول در بدن می‌شوند نیز می‌توانند موجب افزایش وزن شوند.

برخی از داروها موجب افزایش اشتها و کاهش سرعت سوخت‌وساز شده و یا به کالری دریافتی فرصت تبدیل به چربی را می‌دهند.
بانوانی که قرص ضدبارداری و یا استروژن جایگزین مصرف می‌کنند، دو تا سه کیلوگرم افزایش وزن پیدا می‌کنند.
هرگونه گلوکوکورتیکوئید (کورتون)، برخی از داروهای ضدافسردگی و روان گردان و ضدتشنج می‌توانند موجب افزایش وزن شوند.

افزایش وزن همیشه مربوط به افزایش‌ چربی دربدن نمی‌باشد، بلکه احتباس‌آب نیز می‌تواند چندین کیلوگرم به وزن افراد اضافه کند.

چه هنگامی به پزشک خود مراجعه کنید

  • افزایش وزن پس از مصرف یک داروی جدید و یا به طور ناگهانی رخ داده است.
  • بی‌خوابی، احساس ضعف و افسردگی نیز وجود داشته باشد.
  • در هنگام شب ادرار می‌کنید و یا سابقه مشکلات قلبی و یا درد قفسه سینه نیز دارید.

تسکین علایم

پاره‌ای از علت‌های افزایش وزن نظیر احتباس آب و یا عوارض دارو، جزو مشکلات طبی می‌باشند و نیازمند توجه پزشک. اما در غیر این موارد، اگر افزایش وزن ناشی از تجمع چربی باشد این اصول را رعایت کنید.

مصرف چربی را کاهش دهید.

اگر چه مقداری چربی برای سوخت ساز برخی از مواد غذایی و نیز شرکت در ساختمان برخی از هورمون‌ها مورد نیاز است، نباید سهم آن بیش از ۲۰ تا ۳۰ درصد کالری دریافتی روزانه باشد.
شما باید بیاموزید که چربی چیست و چگونه می‌توان از مصرف آن پرهیز نمود.
برنامه‌های غذایی جدید توصیه می‌کنند که غذاهای مصرفی شامل میوه، سبزی و غلات باشند و از گوشت، فرآورده های شیری به مقدار کمتری استفاده کرد.
میزان مصرف کره، مارگارین، روغن و سس‌های سالاد را کاهش دهید.

تحرک داشته باشید.

برای مصرف چربی‌های ذخیره شده، باید به طور مرتب فعالیت داشته باشید.
نیاز نیست به ورزش‌های سنگین بپردازید.
بین سه تا پنج کیلومتر راهپیمایی در روز با سرعت هر کیلومتر در ۱۵ دقیقه بسیار مفید است.
از سوی دیگر ورزش به کاهش افسردگی نیز کمک نموده و پرخوری را کاهش می‌دهد.

عضلات خود را پرورش دهید.

بیشتر بودن حجم عضلات به معنی افزایش مصرف انرژی است، این حتی درسنین ۷۰ و ۸۰ سالگی نیز صدق می‌کند.
اگر توصیه به وزنه برداری برای شما ترس‌آور است، از پزشک خود در مورد دیگر ورزش‌ها که به پرورش اندام شما کمک کرده و مناسب وضعیت جسمینان می‌باشد، راهنمایی بخواهید.

برخی تغییرات را به وجود آورید.

جلوگیری از تشکیل چربی نیازمند تغییر در نحوه زندگی است.
ورزش و تغییر برنامه غذایی را به صورت برنامه‌های زودگذر و موفتی در نظر نگیرید.
این دو فعالیت‌های ثابت زندگی شما برای بقیه ایام عمر می‌باشند.

منبع: کتاب راهنمای کامل علایم و درمان بیماری‌ها برای خانواده

برچسب ها

الهام عروجی

کارشناسی ارشد رشته مدیریت اجرایی که از سال 1396 در زمینه تولید محتوای تخصصی فعالیت حرفه ای خود را آغاز نموده ام. در حال حاضر مفتخر به همکاری در تیم متخصصان شمیم سلامتی می‌باشم.

دیدگاهتان را بنویسید

بستن