تغذیه

بادمجان | خواص معجزه آسا و نکاتی برای نحوه پخت آن

۸ خاصیت معجزه آسای خوردن روزانه بادمجان

بادمجان با رنگ بنفش تیره خواص غذایی متنوعی دارد که آن را به یک ماده غذایی فوق العاده تبدیل کرده است. این میوه حاوی یک آنتی اکسیدانت کمیاب به نام ناسونین است که خواص زیادی برای سلامتی ما دارد و از جمله الکترولیت های منفی آزاد را از میان می برد که سلول ها و بافت های زنده بدن را تخریب می کنند.
ناسونین ماده ای است که به این گیاه رنگ بنفش تیره را میدهد و جلوی خراب شدن آن، به ویژه در مقابل تابش آفتاب را می گیرد. ناسونین در کلم قمری هم وجود دارد ولی بادمجان سرشار از این ماده مفید است.

خاصیت ضد التهاب

بخاطر داشتن ناسونین خاصیت ضد التهابی دارد و می تواند فلزات سمی مانند جیوه، ارسنیک و سرب را دفع کند.

حفاظت از DNA و سلول‌ها

این گیاه غلاف چربی سلول ها را حفظ کرده و از تخریب و تغییر شکل آنها جلوگیری می کند.

مفید برای سلامتی مغز

ناسونین موجود در آن غلاف چرب سلول های مغزی را حفظ کرده و به سلامت مغز کمک می کند.

بادمجان | خواص معجزه آسا و نکاتی برای نحوه پخت آن

دفع مواد زاید بدن

ناسونین به سلول های بدن کمک می کند تا مواد غذایی را بهتر جذب کرده و مواد زاید را دفع کنند. دفع مواد زاید:

  • از انباشته شدن مواد سمی در بدن جلوگیری می کند.
  • جلوی بیماریهای قلبی-عروقی و سرطان را میگیرد.

کمک به جذب آهن

تحقیقات نشان میدهد که این گیاه به جذب آهن در بدن و انتقال اکسیژن در خون کمک می کند و به این ترتیب باعث تقویت دستگاه ایمنی بدن می شود.

مفید برای دیابت نوع ۲

تحقیقات نشان میدهد که بادمجان به کنترل سطح گلوکز در خون کمک کرده و برای بیماران مبتلا به بیماری قند از نوع ۲ مفید است.

تنظیم فشار خون

تحقیقات نشان می دهد که مصرف مداوم بادمجان:

  • باعث تنظیم فشار خون می شود.
  • جلوی فشار خون را می گیرد.پ
  • آن را در سطحی طبیعی نگه می دارد.

کمک به کاهش وزن بدن

بادمجان حاوی مواد غذایی از قبیل انتی اکسیدانت‌ها، ویتامین ها و مواد معدنی است و کالری کمی دارد بطوریکه یک فنجان بادمجان فقط ۳۵ کالری انرژی تولید می کند. کارشناسان تغذیه توصیه می کنند که بادمجان را بصورت کبابی یا پخته مصرف کنیم. هنگام خرید بادمجان توجه کنید که رنگ پوست آن شفاف باشد. بهتر است بادمجان را بصورت درسته در یخچال نگهداری کنید و تا هنگام پخت آن را نشویید. همچنین توصیه میشود که:

برای بریدن بادمجان از چاقوی فولادی استفاده کنید تا به مواد غذایی آن آسیبی نرسد.

پخت و سرخ کردن

قبل از سرخ کردن آن بهتر است به تکه های بریده آن کمی نمک بزنید و بگذارید ۳۰ دقیقه بماند و بعد سرخ کنید تا زیاد روغن جذب نکند.

منبع: سلامت نیوز

برچسب ها

دیدگاهتان را بنویسید

بستن