خرید آنلاین دارو از داروخانه آنلاین داروپین
تغذیه

تغذیه نامناسب چه صدماتی به جسم و روان وارد می کند؟

رعایت اصول تغذیه صحیح رمز سلامتی است.

می دانید تغذیه نامناسب چه صدماتی به جسم و روان وارد می کند؟

تغذیه خوب برپایه‌ی غذای سالم یک فاکتور بسیار ضروری است که به ما کمک میکند تا سالم و فعال بمانیم.

عادت های غذایی بد شامل موارد زیر است:

  • پر خوری کردن
  • کم خوری کردن
  • نداشتن فاکتور های سالم کافی مورد نیاز روزانه
  • مصرف زیاد نوشیدنی و مواد غذایی پر چرب شور و کم ارزش

این عادات بدغذایی میتواند در دریافت مواد مغذی اثر گذارد مانند:

  • انرژی
  • پروتئین
  • کربوهیدرات
  • اسید های چرب ضروری
  • ویتامین ها و مواد معدنی

تغذیه موضوع بسیار مهمی است؛ آن قدر که می تواند بر جسم و ذهن هم تأثیرگذار باشد.

خوردن هر ماده غذایی با حس خاصی توأم است که باتوجه به عوامل مختلف باعث خشنودی یا ناخشنودی او می‌شود.
انتخاب تغذیه درست چیزی است که باید از کودکی آموزش داده شود و داشتن الگوی مناسبی برای تغذیه با توجه به شرایط سنی هر فرد در خانواده شکل می گیرد. اغلب شاهد آن هستیم که در یک خانواده بیشتر افراد دچار اضافه وزن هستند و عادات غذایی نامناسب آنها چنین چیزی را رقم زده است.
حتی نوع خرید موادغذایی هم در میزان پایبندی افراد به ادامه رژیم غذایی درست مؤثر خواهد بود. وقتی انواع تنقلات و نوشابه های گازدار و شیرینی در خانه فراهم باشد رژیم گرفتن و نخوردنشان هم سخت تر است.

توجه به تغذیه

این روزها بیشتر ما به فکر درست غذا خوردن، مصرف سبزیجات و لبنیات به جای تنقلات و فست فودها و چگونگی رعایت آن هستیم. ضمن اینکه حجم بالایی از آگهی‌های تبلیغاتی هم به چگونه لاغر شدن، داشتن اندام مناسب به وسیله انواع و اقسام وسایل و رژیمها و شیوه‌های مختلف اختصاص دارد. اما معمولا نتیجه چندانی از این همه تصمیمها و راه حل‌های مختلف حاصل نشده و هنوز تعداد افرادی که اضافه وزن دارند هم چندان کم نشده است.

بسیاری از افرادی که با وزن بالا به پزشک مراجعه می‌کنند افرادی هستند که می‌خواهند وزنشان کم شود، چون این موضوع واقعا آزارشان می دهد. حتى علت افزایش وزن خود را اختلالات خلقی می‌دانند. مثلا بعضی افراد که برنامه غذایی مشخص و منظمی ندارند به دلایل مختلف شام و ناهارشان را حذف می‌کنند، گاهی بی‌اشتها هستند و بعضی اوقات هم (باتوجه به شرایط روحی مختلف) به شدت به غذا خوردن رو می‌آورند.

ارتباط خلق و خو با تغذیه

ذهن و روان انسان، چگونگی عملکردش و ارتباط آن با خلق و خو روند بسیار پیچیده ای دارد.
در واقع خود انسان هم موجود بسیار پیچیده و پر رمز و رازی است. البته خلق و خوی ما تحت تأثیر هورمون های مختلف قرار دارند. چند میانجی یا واسطه عصبی باعث تغییر در خلق وخو می شوند؛ مانند نوروپونفرین، دوپامین و سروتونین، هنگامی که بین این واسطه های عصبی تعادل برقرار باشد شخص در وضعیت طبیعی قرار دارد اما وقتی تعادل آنها به هم بخورد فرد دچار خشم، اضطراب، افسردگی و زودرنجی میشود.

تغییر خلق وخو در ارتباط با مواد غذایی گاهی برای مدتی کوتاه و در بعضی مواقع هم طولانی و ادامه دار است. ولی عادات نامناسب غذایی معمولا یک شبه به وجود نمی آیند و اغلب ریشه در کودکی ما دارند. اگر خودمان را عادت بدهیم که هر وقت احساس ضعف میکنیم و به نظرمان می آید قند خونمان پایین است، مواد شیرینی مثل نوشابه های گازدار، بستنی یا انواع شیرینی بخوریم، قند خونمان به سرعت بالا می رود و بعد از مدتی هم به سرعت پایین می آید.

وقتی هم قند خون به سرعت پایین می آید امکان دارد زودتر عصبی شویم، ضربان قلب مان تندتر بزند یا پرخاشگر شویم. اما اگر عادت کنیم هنگام گرسنگی از کربوهیدراتهای حاوی فیبر استفاده کنیم کمتر دچار نوسانات شدید در قند خون، خلق وخو و رفتارهایمان می شویم.

از مواد غذایی که حاوی کربوهیدراتهای حاوی فیبر هستند میتوانیم به موارد زیر اشاره کنیم :تغذیه

  • غلات کامل
  • جو دوسر
  • سیب زمینی
  • برنج قهوه ای
  • حبوبات
  • سبزیجات و میوه ها

البته بهترین منابع حاوی فیبرها:

  • سبوس برنج، گندم و جو، عدس، نخود، انواع لوبیا
  • سیب، گلابی، زردآلو، گریپ فروت، موز، هلو، پرتقال
  • کلم بروکلی، هویج، سیب زمینی و پیاز هستند.

عصبی نشویم !!

تأثیر تغذیه بر سلامت ذهن و جسم به حدی است که مصرف بالای بعضی مواد غذایی باعث میشود کم حوصله، حساس و زودرنج یا پرخاشگر و عصبی شویم. مصرف غذاهای آماده و فست فودها علاوه بر اینکه سلامت ما را به خطر می اندازد ما را عصبی و بی حوصله تر هم می کند.

استفاده بیش از حد خوراکی هایی مثل چیپس و پفک، پیتزا، سوسیس و کالباس و انواع فست فود و نوشابه های گازدار هم علاوه بر اینکه سودا را در خون ما افزایش می دهد باعث میشود خون غلیظ تر و تیره تر شود. حتی ممکن است خواب ما را هم پریشان و نا آرام کند.

ولی بعضی مواد غذایی تولید خون را بیشتر می کنند؛
مثلا حرارت بدن افرادی که زیاد گوشت گوسفند یا چربی و شیرینی جات مصرف می کنند بیشتر می شود.
ضمن اینکه افراد با مصرف بیش از حد اینگونه مواد غذایی دچار افزایش خشم و عصبانیتهای غیرقابل کنترل می شوند که ممکن است حتی مخاطراتی هم به دنبال داشته باشد.

ما با تغییر در عادات غذایی و انتخاب تغذیه سالم می توانیم مشکلاتمان را برطرف یا در مواردی نیز از دارو استفاده کنیم. البته شاید گاهی هم احتیاج به مشاوره با متخصص داشته باشیم تا از انتخاب درست برنامه غذایی مطمئن شویم.

موادغذایی آرامش بخش

با توجه به اینکه بعضی از اسیدهای آمینه پیش سازی برای واسطه ها یا میانجی های مغزی می شوند می توانند احساس شادمانی را در ما بیشتر کنند.
براساس هرم غذایی (هرمی متشکل از تمام مواد غذایی مورد نیاز برای بدن شامل پروتئین ها، میوه ها و سبزیجات لبنیات، چربیها و کربوهیدراتها) یک فرد باید حدود نیمی از انرژی خود را از کربوهیدرات ها دریافت کند.
او می تواند ۴۰ درصد از این انرژی را از میوه های سبزیجات، غلات و حبوبات به دست بیاورد و فقط ۱۰درصد آن را از طریق نان، برنج سفید، شکر، شیرینی، نوشابه، شربت، مربا، ژله و کیک تأمین کند.
معمولا افراد با چنین تغذیه ای خلقی پایدار و آرام تر خواهند داشت چون تعادل هورمون های عصبی به هم نمی خورد.

پروتئینها هم منبع مهمی از تأمین انرژی هستند. هر چقدر پروتئینی که مصرف می کنیم خواص بیولوژیکی مطلوب تری داشته باشد، بیشتر به ساخت واسطه ها با میانجی های هورمونی مغز ما کمک می کند و باعث می شود خلق و خوی بهتری داشته باشیم.

بهترین منابع پروتئینی برای ما موارد زیر است:تغذیه

– سینه مرغ یا بوقلمون
– ماهی و غذاهای دریایی
– گوشت گوساله
– تخم مرغ، ماست و شیر کم چرب، شیر سویاهای غنی شده
– حبوبات (لوبیا، عدس و سویا)
– اسیدهای چرب امگا-۳ هم یکی دیگر از منابع مهم تغذیه هستند که بیشتر در منابع غذایی دریایی یافت می شوند؛ مثل:
ماهی قزل آلا،
ماهی سالمون
ماهی آزاد
ماهی تن
این مواد می توانند مانع بروز افسردگی شوند، حتی امروزه ثابت شده مصرف اسیدهای چرب امگا-۳ به مقابله با افسردگی کمک می کند و افراد افسرده علاوه بر داروهای خود می توانند از امگا-۳ هم استفاده کنند.
تحقیقات نشان می دهد که مصرف ویتامین D در بهبود اختلالات خلقی مؤثر است. چون باعث افزایش سطح سروتونین (میانجی یا واسطه عصبی مرتبط با خلق و خو) در بدن می شود. ویتامین دی برای افراد مبتلا به افسردگی های فصلی هم مؤثر است.

منابع غذایی حاوی اسید فولیک شامل موارد زیر است:

غلات کامل
عدس، لوبیای چشم بلبلی، سویا،
ترب سبز
اسفناج، خردل، هویج، کلم بروکلی
تخمه آفتابگردان
سبوس گندم
پرتقال، توت فرنگی، شاتوت
گل کلم
ذرت
نان سبوس دار و پاستا

ارتباط تغذیه با خلق خوش

اگر بخواهیم سبک زندگی مان را به گونه ای تغییر دهیم که خلق و خوی بهتر و آرام تری داشته باشیم، یکی از راههایش توجه بیشتر به تغذیه است مثلا وعده های غذایی خود را طوری تنظیم کنیم که هر ۴-۳ ساعت وعده غذایی سبکی داشته باشیم تا دچار افت قند خون نشویم زیرا باعث تشدید حالات عصبی می شود.
بنابراین ما حتما باید ۳ وعده غذایی اصلی سبک به علاوه ۳میان وعده سبک در کنار آن داشته باشیم.

البته انجام حرکات ورزشی هم بسیار مؤثر است. چون باعث می شود سطح مواد شیمیایی به نام اندورفین که احساس نشاط و شادی به ما می بخشد در بدن ما افزایش پیدا کند و گردش خون در بدن بهبود یابد و به این ترتیب مغز هم اکسیژن بیشتری دریافت کند.
ضمن اینکه باعث کاهش اضطراب، تنش، استرس و افسردگی در شخص می شود.

وقت گذاشتن با دوستان، آشنایان یکی از مواردی است که می‌تواند در چگونگی خلق و ما بسیار مؤثر باشد.
در واقع اگر ما به سلامت جسم و ذهن خودمان اهمیت می دهیم باید حتما زمانی را به معاشرت، استراحت و فراغت اختصاص دهیم. در غیراین صورت، خستگی باعث می شود اغلب عصبی و بی حوصله باشیم و کم کم فراموش کنیم تمام طول هفته را برای چه هدفی در کار و تلاش و تکاپو هستیم.

ضمن اینکه اگر خلق و خوی آرام و متعادلی نداشته باشیم قطعا نمیتوانیم به خوبی از پس وظایفمان برآییم یا ارتباط خوبی با دیگران برقرار کنیم.
توجه به وعده های غذایی و چگونگی غذا خوردن هم نکته بسیار مهمی است که حتما باید به آن دقت داشته باشیم. بنابراین بهتر است زمان مشخصی را برای وعده های غذایی خود انتخاب کنیم.

منبع: مجله پیام حکیمان

برچسب ها

الهام عروجی

کارشناسی ارشد رشته مدیریت اجرایی که از سال 1396 در زمینه تولید محتوای تخصصی فعالیت حرفه ای خود را آغاز نموده ام. در حال حاضر مفتخر به همکاری در تیم متخصصان شمیم سلامتی می‌باشم.

پاسخی بگذارید

بستن