تغذیه

تیروئید و رژیم غذایی سالم؛ بهترین و بدترین مواد غذایی

بهترین و بدترین خوراکی‌ها برای تیروئید

بسیاری از عوامل تغذیه ای با بیماری تیروئید ارتباط دارند. غذاها به تنهایی کم کاری یا پرکاری تیروئید را درمان نمی‌کنند. با این حال، رژیم غذایی سالم و مواد مغذی مناسب و دارو می‌تواند به بهبود عملکرد تیروئید کمک کرده و علائم شما را به حداقل برساند.
به همین دلیل در این مقاله، نگاهی به خوب و بدهای غذایی برای مبتلایان به کم کاری یا پرکاری تیروئید انداخته ایم.این مقاله به شما کمک می‌کند بهترین رژیم غذایی خود را کشف کنید، از جمله غذاهایی کهباید بخورید و از آن‌ها اجتناب کنید.

 

تیروئید

 اگر تیروئیدتان پرکار است…

  • انواع توت ها، از توت فرنگی گرفته تا بلوبری و تمشک، برای کاهش علائم  مفید هستند.
    این میوه ها، مقدار زیادی از آنتی‌اکسیدان‌های قدرتمند را فراهم می‌کنند، در نتیجه سیستم ایمنی بدن را قوی نگه می‌دارند.
    یادتان باشد خوردن روزانه توت ها برای اثرگذاری مناسب، لازم است.
  • کلم بروکلی در گروهی از مواد غذایی قرار می گیرد که می توانند میزان تولید هورمون تیروئید را کاهش بدهند.
    این گروه از مواد غذایی، سبزی های کلمی نام دارند.
    افراد مبتلا باید روزانه یک یا چند وعده مصرفی از سبزی های کلمی را در برنامه غذایی خودشان قرار بدهند.
  • ماهی سالمون حاوی ویتامین D است که در گروه مواد مغذی ضروری قرار می گیرد و البته مقدار زیادی از اسیدهای چرب امگا-۳ را هم برای بدن فراهم می کند.
    تخم مرغ و قارچ، مواد غذایی دیگری برای دریافت ویتامین D هستند و امگا-۳ را هم می توان با مصرف گردو، روغن زیتون و روغن بذر کتان دریافت کرد.
    مواد غذایی حاوی ویتامین D و امگا-۳ باید روزانه مصرف شوند.
  • بوقلمون، یکی از منابع عالی برای دریافت پروتئین است و مصرف آن برای تولید انرژی و حفظ عضله‌ها ضرورت دارد.
    با توجه به اینکه کاهش وزن به عنوان یکی از نشانه های پرکاری تیروئید شناخته می شود، دریافت پروتئین کافی می تواند وزن این بیماران را در محدوده عادی نگه دارد.
  • پرکاری تیروئید در صورت درمان نشدن می‌تواند استخوان‌های فرد را تضعیف کند و درنهایت باعث ابتلا به پوکی استخوان شود.
    افراد مبتلا باید روزانه باید ۳ سهم از محصولات حاوی کلسیم مانند ماست، پنیر و شیر را در وعده هایشان مصرف کنند.

 اگر تیروئیدتان کم کار است…

  • کم کاری تیروئید در صورت کنترل نشدن، میزان کلسترول بد خون را افزایش می‌دهد و درنتیجه خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را بیشتر خواهد کرد.
    با این حال، مواد غذایی حاوی امگا-۳، التهاب را کاهش می‌دهند، سیستم ایمنی را تقویت می کنند خطر ابتلا به بیماری های قلبی را هم پایین می‌آورند.
  • مغزهای خام، منبع عالی دیگری برای دریافت سلنیوم محسوب می‌شوند و در هر موقعیتی هم می‌توان از آنها استفاده کرد.
    بادام برزیلی و فندق، بیش از همه مغزها حاوی سلنیوم هستند.
  • یبوست، یکی از علائم شایع ابتلا به کم کاری تیروئید است.
    با این حال، موادغذایی حاوی غلات سبوس‌دار مانند نان، ماکارونی و برنج حاوی مواد مغذی مهم و فیبر زیادی هستند.
    درنتیجه می‌توانند به تنظیم عملکرد روده کمک کنند.
  • لوبیا، ماده غذایی مهم و همه کاره‌ای است که انرژی پایدار و مفیدی ایجاد می‌کند.
    در نتیجه احساس خستگی را در افراد مبتلا به کم کاری تیروئید کاهش می‌دهد.
  • یکی از ویژگی‌های هورمون استروژن این است که می‌تواند قابلیت استفاده از هورمون تیروئید را در بدن مختل کند.
    سویا، ماده غذایی مشهوری است که برپایه فیتواستروژن گیاهی تهیه می‌شود.
    بعضی از محققان باور دارند که مصرف سویا به مقدار زیاد می‌تواند خطر ابتلا به کم‌کاری تیروئید را افزایش بدهد.
  • یکی از ویژگی‌های دیگر این است که می‌تواند متابولیسم بدن را کند و ضعیف کند.
    این مشکل، درنهایت باعث می‌شود وزن فرد بیمار به راحتی افزایش پیدا کند.
  •  کافئین، جذب هورمون تیروئید جایگزین را با اختلال مواجه می‌کند.
    افرادی که داروی تیروئید را همراه با قهوه صبح مصرف می‌کنند، وضعیت تیروئید را به سطح کنترل ناپذیری می‌رسانند.

منبع: هفته نامه سلامت

برچسب ها

الهام عروجی

«الهام عروجی»،‌ فارغ التحصیل مقطع کارشناسی ارشد رشته‌ مدیریت اجرایی است. او از سال 1396 در زمینه تولید محتوای تخصصی فعالیت حرفه‌ای خود را آغاز نموده است و ‌در حال حاضر تولید محتوا در زمینه‌ی تغذیه و سلامت را در شمیم سلامتی به عهده دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

بستن