سلامت

جت لگ چیست؟ چگونه مانع جت لگ شدن شویم یا آن را به حداقل برسانیم؟

چگونه از جت لگ شدن جلوگیری کنیم؟

وقتی که ساعت های طولانی با هواپیما سفر می کنید، ممکن است دچار اختلالی به نام jet lag بشوید. در این اختلال ساعت بیولوژیک بدن شما به هم می خورد و ممکن است چند روزی اذیت شوید. با انجام چند کار ساده می توانید مانع از جت لگ شدن یا حداقل کاهش علائم آن بشوید:

چگونه از جت لگ شدن جلوگیری کنیم؟

۱)تطبیق ساعت خواب و غذا خوردن با مقصد، چند روز قبل از سفر

چند روز قبل از این که به مقصد برسید (حداقل ۴ روز قبل) سعی کنید ساعات خواب و غذا خوردنتان را با زمان محلی مقصد تطبیق دهید. با این کار هنگامی که به مقصد برسید اذیت نمی شوید.

۲)انتخاب درست ساعت پرواز

سعی کنید پروازی را انتخاب کنید که صبح یا بعد از ظهر به مقصد برسید.

۳) خودداری از مصرف کافئین

۱۲ ساعت قبل و همچنین هنگام پرواز از خوردن کافئین خودداری کنید. کافئین موجب می شود تا حتی اگر به خواب رفتید باز هم از خواب بپرید و در مجموع ساعت خوابتان را کاهش می دهد.

۴) بدن خود را هیدره نگه دارید.

  • در طول پرواز آب کافی بنوشید.
  • لوسیون مرطوب کننده ی پوست و نرم کننده ی لب همراه داشته باشد.

۵) سعی کنید در هواپیما بخوابید.

اگر نمی توانید بلیط فرست کلاس یا بیزینیس کلاس تهیه کنید، در همان بخش اکونومی یک صندلی کنار پنجره را انتخاب کنید تا بتوانید سرتان را به دیوار تکیه دهید.

۶)مشاوره با پزشک قبل از مصرف قرص خواب آور

اگر می خواهید از قرص های خواب آور استفاده کنید باید حتما با داروساز مشورت کنید و حتما یک بار قبلا از آن استفاده کرده باشید.

۷) استفاده از مکمل های ملانونین

از یک هفته قبل از رسیدن به مقصد، از مکمل های ملانونین استفاده کنید.

۸)قرارگیری در برابر نور آفتاب

بعد از رسیدن به مقصد سعی کنید زمان زیادی را در بیرون از خانه و در مواجهه با نور آفتاب بگذرانید.

۹)زود نخوابید!

اگر هنگامی که به مقصد رسیده اید نزدیک شب است، سریع به رخت خواب نروید و کمی صبر کنید.

راه های مقابله با بی خوابی:چگونه با بی خوابی مقابله کنیم؟

برچسب ها

دیدگاهتان را بنویسید

بستن