تغذیه

جذب کلسیم را با ۷ تغییر سالم در رژیم غذایی، افزایش دهید

جذب کلسیم

کلسیم، به میزان زیاد برای رشد و استحکام استخوان‌ها و به میزان کم برای خون و سیستم عصبی اهمیت دارد.حتی ثابت شده است که کلسیم نقش مهمی در کنترل ضربان قلب، پیشگیری از لخته شدن خون و حفظ توانایی عضلات دارد. خوشبختانه راه‌های طبیعی برای بهبود جذب کلسیم شناخته شده‌اند و به کارگیری آنها مانع از ابتلا به بیماری‌های ناشی از فقر این ماده معدنی می‌شود:

افزایش مصرف کلسیم

میزان نیاز به کلسیم بر اساس سن، جنس و قد متفاوت است.
با این حال مصرف ۱۰۰۰ میلی‌گرم کلسیم در روز توصیه می‌شود.
این میزان می‌تواند به ۱۲۰۰ میلی‌گرم در زنان باردار و سالمندان افزایش یابد.
برخی منابع طبیعی کلسیم عبارتند از:

مصرف کافی ویتامین دی

کمبود ویتامین دی یکی از عواملی است که منجر به فقر کلسیم در بدن می‌شود.
ویتامین دی از طریق نورخورشید و توسط پوست سنتز می‌شود و جذب کلسیم در روده‌ها را بهبود می‌بخشد.
راه‌های دیگر برای به دست آوردن این ویتامین عبارتند از: 

  • مصرف روغن ماهی
  • تخم مرغ
  • ماهی ساردین
  • ماهی سالمون
  • قارچ 
  • شیر

کاهش مصرف چربی‌های ناسالم

رژیم‌های غذایی پر چرب از علل جذب محدود کلسیم در بدن هستند.
با کاهش مصرف غذاهای سرخ کرده، سوسیس و سایر چربی‌های اشباع باعث افزایش جذب کلسیم در بدن شوید.

اعتدال در مصرف پروتئین

پروتئین‌ها اساس و پایه هر رژیم غذایی هستند و تا حدی برای جذب کلسیم ضروری به نظر می‌رسند.
با این حال مصرف بیش از حد آنها اثرات مخرب دارد و جذب کلسیم را محدود می‌کند.

بررسی نحوه طبخ غذا

روش پخت و پز موادغذایی ممکن است از مواردی باشد که شما نادیده می‌گیرید.
طبخ غذا در دمای بسیار بالا باعث حذف بسیاری از مواد معدنی می‌شود.
به همین دلیل کمترین حرارت را برای طبخ در نظر بگیرید.

اجتناب از غذاهای اسیدی

خوردن غذاهای اسیدی باعث کاهش جذب مواد معدنی ضروری شده و فقر آنها را در میان مدت و بلند مدت به همراه دارد.
برای اطمینان از جذب کافی کلسیم، از مصرف بیش از حد قهوه، قند، نوشابه‌های گازدار، وعده‌های غذایی آماده پخته، مواد غذایی کنسرو و گوشت‌های خرد شده اجتناب کنید.

مصرف کلروفیل بیشتر

مصرف کلروفیل یک عادت سالم برای جذب بهتر کلسیم است و منجر به بهبود سوخت و ساز بدن می‌شود.

برچسب ها

الهام عروجی

«الهام عروجی»،‌ فارغ التحصیل مقطع کارشناسی ارشد رشته‌ مدیریت اجرایی است. او از سال 1396 در زمینه تولید محتوای تخصصی فعالیت حرفه‌ای خود را آغاز نموده است و ‌در حال حاضر تولید محتوا در زمینه‌ی تغذیه و سلامت را در شمیم سلامتی به عهده دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

بستن