خرید آنلاین دارو از داروخانه آنلاین داروپین
سلامت

خواب کوتاه نیمروزی؛ کمی چرت زدن کمکتان می کند!

خواب کوتاه

خواب کوتاه نیمروزی

فواید خواب کوتاه نیمروزی

کمی چرت زدن کمکتان می کند

نتایج مطالعات بسیاری نشان داده خواب نیمروزی تنها نباید مختص کودکان باشد، بلکه می تواند برای افراد بزرگسال هم مفید باشد. لازم نیست آدم تنبلی باشیم تا بعدازظهر یا اواسط روز چرتی بزنیم. یک چرت کوتاه اواسط روز حافظه را تقویت می کند، عملکرد شغلی ما را بهبود می بخشد، خلق ما را بهتر می کند و همچنین موجب می شود هوشیارتر باشیم و استرس را از خود دور کنیم.

حافظه ما را تقویت می کند

نتایج بررسی های انجام شده حاکی از آن است که خواب بعد از ظهر نقش مهمی در ذخیره کردن خاطرات بازی می کند. با یک چرت کوتاه قادر خواهیم بود درست مثل زمانی که بعد از یک شب خواب کامل از خواب بیدار می شویم همه مطالبی را که قبلا یاد گرفته ایم به خاطر بیاوریم. چرت زدن باعث می شود ما خیلی چیزها را فراموش نکنیم، مانند مهارت های حرکتی، دریافت های حسی و گفته هایی را که شنیده ایم.

یک چرت کوتاه و یک دنیا فایده

یک چرت کوتاه ۱۰ دقیقه ای خیلی مفید است اما بهتر است زمان خواب بیشتر از ۳۰ دقیقه نشود. در غیر این صورت وقتی که بیدار میشوید بیشتر احساس خستگی می کنید. این حالت گیجی و بی حالی بعد از یک چرت طولانی را «اینرسی خواب» می نامند. هر چه زمان خواب نیمروزی طولانی تر باشد بیشتر این حالت را خواهید داشت. مشکل بزرگتر این است که در این وضعیت فرد به زمان بیشتری از زمان خواب نیاز دارد تا کاملا هوشیار شود.

باعث می شود تا بتوانیم بین مطالبی که یاد گرفته ایم ارتباط برقرار کنیم

همان طور که گفته شد، بعد از چرت کوتاه بعدازظهر نه تنها مطالبی را که قبلا یاد گرفته ایم به خوبی به یاد می آوریم، حتی این خواب کوتاه به ما کمک می کند بین مطالب آموخته شده ارتباطی منطقی برقرار کنیم. در این مطالعه دیده شد افراد مورد آزمایش بعد از چرت، بهتر می توانستند مطالبی را که در طول روز یاد گرفته بودند به هم ربط بدهند.

چرت زدن از کافئین بهتر است

اگر احساس خستگی می کنید اما کار زیادی دارید یا مطالب زیادی باقی مانده که مطالعه کنید، بهتر است به جای نوشیدن یک فنجان قهوه تلخ، یک چرت شیرین بزنید.

خوابیدن در مقایسه با کافئین، حافظه و یادگیری را بهتر تقویت می کند.

مانع خسته شدن ما می شود

وقتی که در طول روز یک کاری را به صورت تکراری انجام می دهیم احتمالا با گذشت زمان و در اثر خستگی عملکرد ما در انتهای روز به خوبی عملکرد ما در ابتدای روز نخواهد شد اما چرت نیمروزی می تواند مانع بروز این مشکل شود و کیفیت عملکرد ما را در طول روز ثابت نگه دارد.

شب درازی در پیش دارید؟ یک چرت کوتاه خیلی کمک می کند

اگر می دانید قرار است تمام شب را بیداربمانید یا حتی بیشتر از یک شب را نخوابید، مثلا قرار است به مسافرت بروید، بهتر است به جای نوشیدن قهوه و کافئین چرت کوتاهی بزنید. هرچه زمان چرت طولانی تر باشد، بهتر است اما اگر مجبور شدید به کافئین متوسل شوید، نوشیدن مقدارهای کم قهوه بهتر از نوشیدن یکباره یک لیوان بزرگ آن است.

خلق ما را بهتر می کند

اگر احساس می کنید کمی خموده و افسرده هستید، با یک چرت کوتاه حالتان بهتر می شود. بعد از یک چرت کوتاه یا حتی یک ساعت استراحت بدون اینکه خوابتان ببرد، متوجه خواهید شد فکرتان بهتر کار می کند. کارشناسان معتقدند آرامشی که به دنبال دراز کشیدن و استراحت کردن به دست می آید خلق انسان را بهتر می کند؛ حال چه فرد خوابش ببرد و چه خوابش نبرد.

یک چرت کوتاه استرس را کم می کند

اگر تحت فشار کاری زیادی هستید، یک چرت کوتاه:

  • می تواند استرس را از شما دور کند.
  • سیستم ایمنی بدنتان را بهبود ببخشد.
  • یک چرت ۳۰ دقیقه‌ای حلال مشکلات است.

می خواهید هوشیارتر باشید؟ چرت بزنید

اگر شما کسی هستید که بلافاصله بعد از خوردن ناهار احساس خواب آلودگی می کنید، تنها نیستید. جنگ خواب بعد از ناهار داستان مشترک اغلب افراد است.

یک چرت ۲۰ دقیقه ای می تواند حالت خواب آلودگی را از بین ببرد.

خواب بعدازظهر برای قلب مفید است

خواب بعدازظهر می تواند حتی برای قلب شما هم مفید باشد. در یک مطالعه روشن شد فشار خون افرادی که اواسط روز ۲۵ تا ۶۰ دقیقه می خوابند، هنگام مواجهه با یک استرس روانی در مقایسه با افراد دیگر افزایش کمتری پیدا می کند. بنابراین یک چرت به خوبی می تواند بدن را از زیر فشار یک موقعیت استرس زا بیرون بیاورد.

خواب نیمروز شما را خلاق تر می کند

تا حال برایتان اتفاق افتاده که وقتی بیدار می شوید ذهنتان پر از ایده های نو و ناب باشد؟ مرحله REM خواب معمولا ۷۰ تا ۹۰ دقیقه پس از شروع خواب آغاز می شود و در این مرحله بخش هایی از مغز که با رویاپردازی و تصویرپردازی مرتبط است، فعال می شود. پس از یک خواب نیمروزی طولانی که مغز وارد مرحله REM شود، فرد بهتر می تواند ایده های خود را با روشی جدیدتر تلفیق کند و پاسخ بسیاری از سوالات خود را بیابد.

خواب نیمروزی، خواب خوش شبانه را در پی دارد

ممکن است به نظر غیر منطقی برسد اما واقعیت این است چرت نیمروزی به خصوص برای بزرگسالان موجب می شود شب راحت تر به خواب بروند. نتایج مطالعات نشان داده چرت نیم ساعته بین ساعت ۱ تا ۳ بعداز ظهر و داشتن فعالیت فیزیکی متعادل مانند پیاده روی یا تمرینات کششی هنگام عصر، باعث می شود:

  • شب خواب راحت تری داشته باشیم.
  • در عین حال سلامت فیزیکی و روانی بهتری پیدا خواهیم کرد.

خواب نیمروزی برای کودکان شما هم مفید است

بسیاری از کودکان خیلی پیش از اینکه به مهد کودک بروند دیگر بعدازظهرها نمی خوابند. واقعیت این است که خواب کوتاه برای بهبود یادگیری و رشد کودک در این سنین ضروری است. کودکانی که به صورت منظم هرروزیک خواب کوتاه دارند بهتر مطالبی را که آموخته اند به خاطر می آورند. از آنجایی که در این سنین ذخیره حافظه کوتاه مدت محدود است، کودکان کم سن وسال تر نیاز به خواب های کوتاه مدت بیشتری دارند که بخش مهمی از چگونگی به خاطر سپردن خاطرات توسط مغز است.

خواب کوتاه نیمروزی را به یک عادت تبدیل کنید

فواید خواب کوتاه نیمروزی اثبات شده و شواهد بسیاری وجود دارد که نشان می دهد خواب کوتاه نیمروزی در صورتی می تواند یادگیری را بهبود ببخشد که به صورت منظم و روزانه انجام شود. بهبود مهارت یادگیری می تواند به این صورت نمود پیدا کند که فرد توانایی پیدا می کند که تفاوت های ریزی را که بین دو تصویر مشابه وجود دارد به خوبی پیدا کند.

چه زمانی برای داشتن یک خواب کوتاه مناسب تر است؟

  • برای اینکه بتوانید حداکثر بهره را از خواب کوتاه نیمروزی ببرید باید زمان مناسبی برای خواب انتخاب کنید.
  • بسیاری از افراد چرت بعدازظهر را مناسب می دانند.
  • برخی دیگر معتقدند بین ساعت ۱ تا ۳ بعدازظهر بهترین زمان است.
  • زمان هوشیاری انسان ها با هم متفاوت است.
  • مناسب ترین زمان برای هر فرد بستگی به این موضوع دارد که فرد شب را چگونه خوابیده است.
  • اگر شب راحت به خواب می روید، بهتر است بعدازظهر کمی دیرتر بخوابید.
  • اگر کم خوابی دارید، بهتر است زمان زودتری را در بعدازظهر برای خواب انتخاب کنید.

منبع: هفته نامه سلامت

برچسب ها

مسعود رازنهان

مسعود رازنهان هستم سردبیر محتوای مجله سلامتی حدودا 6 سال تجربه کاربری و فنی در تولید محتوا دارم امیدوارم محتواهای بنده مورد استفاده شما عزیزان گردد. خوشحال میشوم از طریق ایمیل : raznahan@shamimsalamati.ir نظرات خودتان را برایم ارسال کنید.

پاسخی بگذارید

بستن