سلامت

اشتباه رایج درباره درمان کمردرد

درمان کمردرد

کمر درد در بین همه افراد شایع است. حتی در بین نوجوانان شیوه نامناسب نشستن و خوابیدن، ورزش‌های نامناسب کم‌تحرکی‌‌های طولانی و استفاده از کوله‌پشتی‌هایی که وزنشان از ۱۵ درصد وزن بدن بیشتر باشد، از شایع‌ترین علت کمردرد نوجوانان به‌حساب می‌آید.
کمردرد می‌تواند به دلایل مختلفی بروز کند، اما ۶ اشتباه جالب و رایج در رابطه با کمردرد وجود دارد که به ترتیب زیر است:

 ۱- می‌گویند اولین و بهترین درمان کمردرد ، استراحت مطلق برای مدتی طولانی است.

 برخلاف این عقیده که قبلا بین پزشکان و بیماران رواج داشت، این روزها بیشتر پزشکان معتقدند که استراحت مطلق به‌ویژه برای مدت طولانی کار درستی نیست و داشتن فعالیت‌های سبک، روند بهبود کمردرد را تسریع می‌کند.
البته یک دوره کوتاه استراحت غالباً مفید است. ولی استراحت مطلق، آن‌هم برای مدت طولانی، ضررش بیشتر از فایده است.

۲- می‌گویند آخرین و موثرترین درمان کمردرد ، جراحی است.

جراحی آخرین درمان کمردرد است ولی موثرترین نیست. درواقع، هیچ روش جراحی موثری برای درمان کمردردهای ناشی از مشکلات عضلات و بافت‌های نرم وجود ندارد و جراحی معمولاً برای مشکلاتی مانند فتق دیسک بین مهره‌ای و اسپوندیلوز استفاده می‌شود، آن‌هم به‌عنوان آخرین انتخاب.
بااین‌همه، اگر شما دردی شدید و مداوم دارید که به هیچ درمانی جواب نمی‌دهد، یا در اثر فشار بر نخاع و ریشه‌های عصبی دچار ضعف عضلانی پیشرونده یا اختلالات عصبی نظیر عدم کنترل ادرار و مدفوع شده‌اید، ممکن است جراحی برایتان سودمند باشد.
بهترین حالت خوابیدن برای آنها که کمر درد دارند، خوابیدن به پهلو و پشت است.

۳- خیلی‌ها خیال می‌کنند بهترین تشک برای آنها که کمر درد دارند، تشک نرم است.

 اگر دچار کمردرد هستید، بهتر است از تشک‌های نسبتا سفت استفاده کنید و البته خوابیدن روی سطوح خیلی سفت نیز توصیه نمی‌شود.

۴- بعضی‌ها توصیه می‌کنند، اگر می‌خواهید فشار کمتری به کمرتان وارد شود. روی شکم بخوابید.

 خوابیدن به شکم اصلا برای کمر مناسب نیست. بهترین حالت خوابیدن برای آنها که کمردرد دارند، خوابیدن به پهلو و خوابیدن به پشت است.
بهتر است به پهلو بخوابید و پاهایتان را اندکی به سمت شکم جمع کنید و بالشتی را هم میان زانوهایتان قرار دهید و اگر تمایل دارید که به پشت بخوابید، بهتر است پایتان راکمی بالاتر از سطح بدنتان (مثلاً روی یک بالش) قرار دهید، بااینکه بالشتی را زیر زانوهایتان قرار دهید تا قوس طبیعی کمرتان حفظ شود.

۵- بعضی‌ها خیال می‌کنند کمر درد بیماری سالمندان است.

 کمر درد، سن و سال نمی‌شناسد و ۷۰ درصد آدم‌ها در طول زندگی‌شان لااقل یک‌بار کمردرد می‌گیرند. ضمن این‌که بعضی مطالعات نشان می‌دهد که حتی بین ۳۰ تا ۵۰ درصد نوجوانان ۱۵ تا ۱۶ ساله نیز از کمردرد رنج می‌برند.
 شیوه نامناسب نشستن و خوابیدن، ورزش‌های نامناسب، کم‌تحرکی‌های طولانی و استفاده از کوله‌پشتی‌هایی که وزنشان از ۱۵ درصد وزن بدن بیشتر باشد از شایع‌ترین علت کمردرد نوجوانان به‌حساب می‌آید.

۶- می‌گویند بیشتر کمر درد ها ناشی از مشکلات دیسک مهره‌ها و نخاع است.

 در بیشتر موارد کمر درد هیچ ربطی به مهره‌ها و دیسک و نهاد ندارد و علت آن صرفاً کشیدگی عضلات و رباط‌های پشت است. عامل این کشیدگی هم چیزی نیست جز بلند کردن اجسام سنگین، بلند کردن نادرست اجسام، حرکت ناگهانی در ناحیه کمر، نشستن یا خوابیدن نادرست و موارد مشابه.
درمان کمردرد

روش‌های درمان کمر درد

• برای درمان کمردرد عصب سیاتیک و درد کمر مصرف سیر آب پز شده به همراه انجیر و مغز گردوی تازه له‌شده می‌تواند موثر باشد.
• ضماد حاصل از ۱۵ گرم پودر خشک فلفل سبز با ۱۵ گرم آرد نخود و مقداری روغن‌زیتون جهت تسکین درد کمر مفید است.
• روناس را دم‌کنید و با روغن‌زیتون مخلوط‌کنید و کمر خودتان را با آن ماساژ دهید.
• پیاده‌روی آرام، دوچرخه‌سواری آرام مفید است.
• شب‌ها مخلوطی از روغن کوهان شتر و روغن سیاه‌دانه و روغن بادام تلخ بمالید.
• روغن بادام تلخ بمالید سپس بادکش بگذارید در تمام نقطه درد بادکش کنید و بعد روغن بوقلمون بمالید و دراز بکشید از ۲ تا ۳ هفته.
• صبح ناشتا عسل طبیعی و شب موقع خواب عسل طبیعی بخورید.
برچسب ها

مسعود رازنهان

مسعود رازنهان هستم سردبیر محتوای مجله سلامتی حدودا 6 سال تجربه کاربری و فنی در تولید محتوا دارم امیدوارم محتواهای بنده مورد استفاده شما عزیزان گردد. خوشحال میشوم از طریق ایمیل : raznahan@shamimsalamati.ir نظرات خودتان را برایم ارسال کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

بستن