تغذیه

در پاییز چه بخوریم تا سالم‌تر باشیم

در پاییز چه بخوریم تا سالم‌تر باشیم

در پاییز چه بخوریم تا سالم‌تر باشیم

پاییز از یک‌سو فصل برگ های هزار رنگ، آخرین دیدار با گل‌ها و دروی کشت سال و از سوی دیگر فصل خاکستری، سرما و بادهای سوزان است. طبیعت آماده سلام به زمستان است. فصل سرما و سرماخوردگی. همان‌طور که لباس‌های گرم را از چمدان‌ها درمی‌آوریم باید تغذیه خود را نیز مناسب با این فصل تغییر دهیم. همه می‌دانیم چگونه تابستان را با نوشیدن زیاد آشامیدنی‌های خنک و غذاهای سبک فرح‌بخش سپری کنیم، ولی کمتر کسی آگاه است که غذاهای مناسب فصل پاییز ، چه هستند.

زیاده‌روی نکنید

امروزه ما فصل سرما را با لباس‌های گرم و در اتاق‌های گرم سپری می‌کنیم و دیگر همچون آبا و اجدادمان نیازی به پالتویی از چربی بدن نداریم و این باعث می‌شود که تنها مصرف ۷۰ الی ۸۰ گرم چربی در روز کافی باشد.

این توصیه‌ها را هم به کار بگیرید:

– برای آماده کردن غذای خود از روغن‌هایی که حاوی اسیدهای چرب غیراشباع هستند استفاده کنید.

  • (روغن‌زیتون ارزش یدی: ۹۰-۷۹)
  • روغن ذرت (ارزش یدی: ۱۲۴ – ۱۱۵) و…

برای حفظ مقدار چربی مصرفی، مواظب چربی‌های نامرئی موجود در مواد زیر باشید:

  • گوشت
  • کیک و شیرینی‌ها
  • لبنیات
  • فرآورده‌های شیری
  • آجیل
  • غلات

شومینه بدنتان را آتش‌ کنید

بهترین کار برای این روزها این است که شومینه بدنتان را با استفاده آگاهانه از ادویه‌ها روشن نگه‌دارید. این توصیه‌های ما به شماست. از ادویه های زیر برای طعم بهتر غذاهای گیاهی، گوشتی و ماهی می‌توان استفاده کرد:

  • فلفل
  • مرزنجوش
  • پونه کوهی
  • آویشن
  • اکلیل کوهی

ادویه‌های استوایی از خانواده زنجبیل همچون زردچوبه، زنجبیل و هل را برای پخت غذاهای پاییزی زمستانی استفاده کنید. زنجبیل گیاهی دارویی با اثرات معجزه‌آساست که با چای نیز نوشیده می‌شود و گرمی دلپذیری را در بدن ایجاد می‌کند.

با تقویت سیستم دفاعی، به جنگ سرماخوردگی برویم

سیستم دفاعی بدن انسان، از او در مقابل حمله باکتری‌ها، ویروس‌ها و میکروارگانیسم‌ها دفاع می‌کند، این به‌خصوص در روزهای سرد که بیماری‌های عفونی شایع‌تر است، مهم‌تر نیز هست. برای انجام این کار بدن نیاز به دریافت مقدار کافی ویتامین و مواد معدنی دارد، به‌خصوص آنهایی را که بدن تولید نمی‌کند.

ویتامین A

نقش تعیین‌کننده‌ای در ساخت بافت مخاطی بدن از طریق تقویت رشد سلول‌ها دارد. سلامت و قدرت بافت مخاطی جلوی ورود میکروارگانیسم‌ها و عوامل بیماری و سرماخوردگی را می‌گیرد‌. ما با غذای خود بتاکاروتن دریافت می‌کنیم که در دیواره روده تبدیل به ویتامین A می‌شود. بتاکاروتن را در خیلی از میوه‌ها و سبزی‌ها می توان یافت. به‌طور مثال در:

  • پرتغال
  • هویج
  • برو کلی
  • اسفناج
  • ماهی
  • فرآورده‌های شیری

ویتامین C

مهم‌ترین و قوی‌ترین تقویت‌کننده سیستم دفاعی بدن ویتامین C است که اثر آنتی اکسیداتیو آن، باعث فعال شدن سلول‌های دفاعی می‌شود. همه می‌دانند فرآورده‌های لیمویی حاوی مقدار زیادی ویتامین c هستند، ولی کمتر کسی می داند که تمشک سیاه حاوی ۳ برابر ویتامین c نسبت به لیمو است. خانواده چغندر و کلم نیز مقدار زیادی از این ویتامین را در خود دارند.

ماده ی معدنی روی

Zinc : این ماده در بدن ما وظایف مهمی را عهده دار است. سیستم دفاعی بدن انسان نیاز به مقادیر متناسبی از این عنصر دارد. روی در درمان و کوتاه شدن دوره سرماخوردگی موثر است. نان از غلات سبوس دار، جوزات، عدس، ماهی و گوشت قرمز حاوی این عنصر هستند. سوپ مرغ فقط به دلیل گرمای دل پذیرش در درمان این بیماری موثر نیست، بلکه مقدار زیادی روی در گوشت مرغ نیز اثر خود را می گذارد.

سیر

تاثیر ضد باکتری سیر را نخستین بار سقراط کشف کرد. در جنگ جهانی دوم از این خاصیت سیر برای ضدعفونی زخم و جلوگیری از قانقاریا (سیاه شدگی) زخم استفاده می‌کردند. سیر، پیاز، پیازچه و تره، از رشد استافیلوکوکها، استرپتوکوک ها، ویبرون ها و قارچ ها جلوگیری می کنند.

ویتامین P

بعضی از فلاونوئیدها که به اصطلاح آنها را ویتامین P می‌گویند و متابولیت های گیاهی است. مثلا کورستین اثر قوی ضد ویروس دارند. فلاونوئید قدرت جذب پروتئین ویروسها را دارد و از این طریق مانع رشد آنان می شود. پیاز، کلم سبز و سیب حاوی این عنصر هستند.

منبع: مجله زندگی ایده آل

برچسب ها

مسعود رازنهان

مسعود رازنهان هستم سردبیر محتوای مجله سلامتی حدودا 6 سال تجربه کاربری و فنی در تولید محتوا دارم امیدوارم محتواهای بنده مورد استفاده شما عزیزان گردد. خوشحال میشوم از طریق ایمیل : raznahan@shamimsalamati.ir نظرات خودتان را برایم ارسال کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

بستن