دسته‌بندی نشدهرژیم لاغری

رژیم درمانی کودکان ؛ چگونه به فرزندان چاق خود کمک کنیم؟

رژیم درمانی در دوران کودکی و نوجوانی

مصرف یک رژیم غذایی سالم در سرتاسر دنیا به جلوگیری از سوء تغذیه و بیماری ها کمک می کند. اما افزایش تولید غذای فرآوری شده، شهرنشینی سریع و تغییر شیوه زندگی منجر به تغییر در الگوهای رژیم غذایی شده است. بنابراین لازم است به پیشگیری از چاقی و با تاکید بر افزایش فعالیت فیزیکی در دوران کودکی اهمیت بیشتری دهیم و پیشگیری کلید موفقیت برای کنترل چاقی است.

 متاسفانه در کشور ما این باور نادرست جا افتاده که کودک سالم، کودک چاق و پرخور است، در حالی که چاقی نوعی بیماری است. بچه هایی که از کودکی به اجبار و بیش از نیاز بدنشان به آنها غذا خورانده می شود، معده هایی متسع خواهند داشت و در سنین بالاتر دچار چاقی خواهند شد. برای والدینی که فرزندانی چاق یا در آستانه چاقی دارند بهتر است به این توصیه ها توجه کنند:

رژیم

  1. تغذیه سالم را به کودک بیاموزید.

فرهنگ تغذیه درست را باید از خانواده و سنین کودکی آغاز کرد. آنچه مسلم است اینکه رژیم سرشار از نان و برنج چاق کننده است.
برنج سفید ارزش غذایی بالایی ندارد و بهتر است از همان سن پایین ذائقه کودک را به سمت برنج سبوس‌دار و قهوه‌ای و نان‌جو ببریم.

  1. تنقلات بی ارزش را از برنامه غذایی کودک حذف کنید

 میزان مصرف تنقلات بی ارزش و پرکالری را باید تا جای ممکن پایین آورد. کودک باید بداند که تنقلاتی مانند چیپس و پفک جایی در برنامه غذایی او ندارد و تنقلات سالم مثل مغزها و برگه ها را باید جایگزین آنها کرد.

  1. کودک را به مصرف انواع سبزی و میوه ترغیب کنید

از همان سنین پایین باید کودکان را به مصرف انواع سبزی تازه ترغیب کرد. متاسفانه بچه های ما علاقه زیادی به خوردن سبزی ندارند و دلیل آن هم تمایل والدین به خوراندن مواد غذایی پرکالری تر و حجیم تر به فرزندانشان است.
باید فرهنگ مصرف سبزی های پخته را که فیبر بالایی دارند جا انداخت.

  1. غذا خوردن پس از سیری، ممنوع!

فرهنگ اشتباهی که متاسفانه در مهدها هم به کودکان آموزش داده می شود، آینه کردن بشقاب است. نباید کودکان را مجبور کنیم تا تمام مواد غذایی داخل بشقاب را بخورند.
کودک باید به اندازه حجم معده و برحسب نیاز تا جایی که پیام فیزیولوژیک سیری منتقل شود غذا بخورد.
باقیمانده غذا را می توان در یخچال نگه داشت و در وعده بعد مجدد به کودک داد. نباید معده کودک را به سطل زباله تبدیل کرد زیرا در این شرایط مازاد غذا به سلول های چربی تبدیل می شود.

  1. ورزش را از قلم نیندازید

 گاهی والدین فکر می کنند فرزندانشان به اندازه کافی در مدرسه تحرک دارند اما واقعیت این است میزان ورزش در مدرسه چندان کافی و جدی نیست و باید حتما چند ساعتی را در ۳-۲ هفته به ورزش هوازی از جمله دو، فوتبال یا بسکتبال اختصاص داد.

حالا اگر فرزند چاقی دارید و می خواهید وزن او را پایین بیاورید، به این نکته ها توجه کنید:

  • رعایت رژیم برای کودکان کار ساده ای نیست پس قبل از اینکه کودکتان اضافه وزن پیدا کند، الگوی تغذیه را در خانه اصلاح کنید.
  • چیپس، پفک، شکلات و شیرینی را در خانه انبار نکنید. زیرا نمی‌توان مدام به کودک تذکر داد که نخور.
  • اگر فرزند پرخوری دارید به اندازه یک وعده غذایی بپزید.
  • اضافه غذا را برای وعده بعدی باعث می شود کودک به محض اینکه گرسنه شد سراغ قابلمه غذا برود.
  • هرگز به کودکی که چاق است، توهین نکنید.
  • جملاتی مانند اینکه «کارد بخوره شکمت، نخور!» باعث کاهش اعتماد به نفس کودکان در دوران نوجوانی می شود.
    یک نوجوان چاق در این شرایط دچار اضطراب و افسردگی می‌شوند و میل به خودکشی در آنها بالا می‌رود.
  1. همگی با هم هماهنگ شوید

 اگر کودکی اضافه وزن دارد والدین، مادربزرگ و پدربزرگ ها و همه اطرافیان باید با همدیگر هماهنگ باشند.
اطرافیان به جای اینکه برای کودک به عنوان هدیه تنقلات غیرمغذی بخرند، میوه و مواد مغذی بخرند.

  1. به کودک چاق نگویید «نخور»!

 در کودکان بدقلق و لجباز بیان این موضوع که چاق هستی و نباید بخوری اثر عکس دارد و باعث افزایش میل کودک به خوردن می شود.
بهترین کار این است که غیرمستقیم و زیرپوستی به کودکان چاق رژیم بدهید.
ظرف غذای کودک را کمی کوچک کنید یا اگر به رستوران می روید به جای ۳ پرس غذا ۲ پرس سفارش دهید و هر یکی دو قاشق یا اگر پیتزاست، یک برش از غذای کودک بردارید.
همین مقدار کم به تدریج باعث می شود وزن کودک کم شود. البته باید کودک زیرنظر متخصص تغذیه هم باشد زیرا افزایش وزن با افزایش قد کودک طبیعی است.

  1. فست فود را محدود کنید

 سعی کنید در خانه فست فود درست کنید و تا جای ممکن کمتر به رستوران بروید.
بهتر است قانونی در این رابطه داشته باشید. مثلا هر ۲ ماه یکبار فست فود بخورید.
اما در آن روز دیگر جلوی بچه را نگیرید. می توانید از فست فودهای رژیمی هم استفاده کنید.

  1. مدت زمان حضور در مهمانی ها را محدود کنید

 هر چه بیشتر در مهمانی بمانید، بیشتر می‌خورید پس سعی کنید مدت زمان ماندن در مهمانی را کم کنید.
قبل از رفتن به مهمانی، شکم بچه را با موادغذایی مغذی پر کنید تا در طول میهمانی کمتر تنقلات بخورد.
در مهمانی نمی توان به بچه گفت مثلا دسر نخور اما در خانه دسر، شیرینی و بستنی را ممنوع کنید.

 دکتر کتایون خوشابی فوق تخصص روانپزشکی کودک و نوجوان، /عضو هیئت علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی

منبع: هفته نامه سلامت

برچسب ها

الهام عروجی

کارشناسی ارشد رشته مدیریت اجرایی که از سال 1396 در زمینه تولید محتوای تخصصی فعالیت حرفه ای خود را آغاز نموده ام. در حال حاضر مفتخر به همکاری در تیم متخصصان شمیم سلامتی می‌باشم.

دیدگاهتان را بنویسید

بستن