سلامت

سالمندی و انزوا

سالمندی و انزوا

سالمندی و انزوا

هنگامی که سن ما کم است، ایجاد شبکه آشنایان، راهبردی مهم، برای پیشرفت در کسب و کار است. یافتن آشنایان جدید و ایجاد روابط با آنها می تواند به فرصت های جدید شغلی بینجامد. اما در سنین بالاتر، ایجاد این شبکه آشنایان اهمیت مضاعفی پیدا می کند. این کار در سنین بالا ممکن است برای حفظ ارتباطات اجتماعی شما اهمیت داشته باشد. با افزایش سن، شبکه اجتماعی شما تحلیل می رود. به گونه ای که:

  • کودکانتان بزرگ می شوند و خانه را ترک می کنند.
  • بازنشسته شده اید و سر کار نمی روید.
  • بالاخره اینکه محل زندگی تان ممکن است عوض شود.

در سنین بالا، شبکه ارتباطی تان را حفظ و دوباره سازی کنید

انزوا

این تغییرات ممکن است به انزوا و تنهایی بینجامد، مگر اینکه شبکه ارتباطی تان را حفظ و دوباره سازی کنید.
بسیاری از بررسی ها، رابطه میان انزوا (نداشتن تماس اجتماعی) و احتمال بیشتر دچار شدن به حمله قلبی و سکته مغزی را نشان داده اند. نتایج یک بررسی جدید نشان داد انزوا به طور مستقل خطر مرگ را در گروهی از افرادی که برای ۷ سال پیگیری شده بودند و سابقه حمله قلبی یا سکته مغزی داشتند، ۲۵ تا ۳۲ درصد افزایش می دهد.

تنهایی

تنهایی (احساس اندوه ناشی از نداشتن تماس اجتماعی) نیز سلامت شما را در معرض خطر قرار می دهد.

یک ششم سالمندان گزارش می دهند در اغلب اوقات در طول هفته احساس تنهایی می کنند.

اثر زیان آور تنهایی ممکن است بدتر از اثر چاقی یا سیگار کشیدن باشد.

نتیجه:

نتایج پژوهش ها نشان می دهند احساس تنهایی باعث می شود:

شما در سنین بالا نسبت به افرادی که احساس تنهایی نمی کنند، در معرض خطر سرعت بیشتر نقصان در مهارتهای فکری قرار بگیرید

این مساله شما را در معرض افزایش خطر از دست دادن توانایی برای انجام دادن وظایف زندگی روزانه و خطر بیشتر مرگ زودرس قرار می دهد.

پزشکی اجتماعی

جلوگیری از انزوا و تنهایی امروز به یک راهبرد ضروری بهداشتی تبدیل شده است. این شیوه به همان اندازه داروها، مصرف رژیم غذایی سالم و ورزش کردن اهمیت دارد.
برای برقراری روابط اجتماعی فقط به افراد خانواده تان تکیه نکنید. تقریبا هر ماه یکبار نیاز دارید که در تماس با افرادی بیرون از گروه هسته ای همسر و فرزندانتان باشید.

در این صورت است که بیشترین سودمندی ها از لحاظ سلامت نصیب شما خواهد شد. شما باید با برقراری ارتباط با افرادی که با شما علایق مشترک دارند، روابط اجتماعی تان را تنوع ببخشید. برای مثال ممکن است لازم بدانید:

– با کسی درباره فعالیت های خلاقانه مشترکتان مثلا نقاشی کردن، کتاب خواندن یا باغبانی صحبت کنید؛

– کس دیگری که هنگام نیاز به رفاقت با حمایت عاطفی به او رو بیاورید.

– فردی دیگر که با او درباره موضوعات محرک فکر مانند سیاست، تاریخ، علوم یا هر موضوع جذاب دیگری برای شما با او گفت وگو کنید.

چطور شبکه تان را بسازید؟

ممکن است شما به طور ذاتی در پیدا کردن دوست استعداد داشته باشید اما اگر این گونه نیست به یاد داشته باشید گسترش حلقه اجتماعی تان شبیه شبکه سازی و برقراری روابط در تجارت است.

برای اینکه رابطه ای را ایجاد کنید و پرورش دهید:

  • باید تلاش کنید.
  • ابتدا با برخوردی دوستانه شروع کنید و بعد فعالیتی مشترک را انجام دهید.
  • به این ترتیب است که پیوندی بین شما ایجاد می شود.

این نکات را برای ایجاد شبکه ای از دوستان در نظر داشته باشید:

با همسایگانتان رابطه دوستی برقرار کنید:

همسایگان نزدیک ترین افراد از لحاظ مکانی به شما هستند که می توانید:

  • با آنها مکالمه کنید.
  • علایقتان را با یکدیگر در میان بگذارید.
  • در صورت نیاز از آنها کمک بخواهید.

از مزیت نزدیکی مکانی استفاده کنید:

به همسایه تان سلام کنید و با او گپ بزنید. در دیدارهای جمعی محله تان شرکت کنید یا اینکه صرفا در خانه همسایه تان را بزنید و خودتان را به او معرفی کنید. برای فعالیت های اجتماعی داوطلب شوید. برای گردآوری کمک برای خیریه ها یا سایر کارزارهای اجتماعی در محل زندگی تان داوطلب شوید. از این راه می توانید با گروه زیادی از افراد ارتباط برقرار کنید.

به تیم ورزشی سالمندان بپیوندید:

جستجو کنید که آیا در محل زندگیتان تیم ورزشی با اعضای سالمند وجود دارد یا اگر مسابقاتی برای افراد سالمند برگزار می شود، در آنها شرکت کنید.

شغل پاره وقت بگیرید:

نتایج تحقیقات نشان داده کار کردن در سنین بالا مزایایی برای سلامت شما دارد و برقراری روابط اجتماعی مهم ترین این مزیت هاست.

به افراد جوان آموزش دهید:

با شرکت در جلساتی که به این منظور ترتیب داده شده، تجربیاتتان را در اختیار نسل جوان قرار دهید.

به یک باشگاه محلی بپیوندید:

به یک باشگاه که علاقه شما را برمی انگیزد مثلا یک باشگاه کتابخوانی بپیوندید. اعضای این باشگاه از قبل با شما علایق مشترکی دارند و صحبت کردن با آنها برای شما آرامش بخش است.

به کلاس آموزشی بروید:

  • می توانید در یک دوره آموزشی در آموزشگاه محلی تان ثبت نام کنید.
  • از چند نفر از همکلاسی هایتان بخواهید پس از کلاس با شما در مطالعه درس ها همراه شوند.
  • توجه داشته باشید همه تعاملات شما با دیگران ممکن است به نتیجه نرسد اما گزینه های شما برای ملاقات با افراد بسیار زیاد هستند؛

از شرکت در یک کلاس هنری با باشگاه تناسب اندام گرفته تا پیوستن به یک گروه بازی های صفحه ای مانند شطرنج یا می توانید صرفا از آشنایی بخواهید تا با شما قهوه بخورد. تلاش برای ساختن شبکه اجتماعی مزایای بسیاری برایتان دارد و به شما کمک می کند در آینده به اصطلاح کم نیاورید.

حیوان خانگی بگیرید:

اگر از لحاظ جسمی و روانی توانایی مراقبت از حیوان خانگی دارید، یک حیوان خانگی بگیرید. حیوانات خانگی همراهانی فوق العاده هستند و نگهداری شان اثر مثبت عاطفی و جسمی برای شما دارد.

سالمندی و انزوا

تنهایی و مرگ زودرس

پژوهشگران انگلیسی اخیرا نتایج تحقیقی را درباره تاثیر تنهایی و انزوای اجتماعی بر مرگ زودرس منتشر کرده اند.
یافته های این پژوهشگران نشان داد افراد سالمندی که از لحاظ اجتماعی منزوی هستند و احساس تنهایی می کنند، ممکن است در معرض خطر بیشتر مرگ زودرس باشند.

به گفته این پژوهشگران، نداشتن تماس اجتماعی نسبت به احساس تنهایی، ممکن است تاثیر بیشتری در احتمال مرگ زودرس داشته باشد اما اینکه چرا انزوای اجتماعی چنین عامل قدرتمندی در پیش بینی مرگ زودرس است، روشن نیست.

  • این پژوهشگران معتقدند، تماس اجتماعی جنبه ای اساسی از وجود انسانی است.

شواهد علمی حاکی از آن است که انزوای اجتماعی برای سلامت بد است و ممکن است باعث بروز بیماری های وخیم و کاهش طول عمر شود.

نتایج پژوهش های پیشین همچنین نشان داده اند احساس تنهایی اثر بدی بر سلامت می گذارد.

انزوای اجتماعی و احساس تنهایی

به گفته پژوهشگران، انزوای اجتماعی و احساس تنهایی دو روی یک سکه هستند.

انزوای اجتماعی:

به معنای نداشتن تماس با دوستان، بستگان و سازمان هاست،

احساس تنهایی:

به معنای تجربه ذهنی نداشتن همراهان و تماس اجتماعی است.

در این بررسی، داده های مربوط به ۶۵۰۰ مرد و زن ۵۲ ساله و بالاتر گردآوری شد که از سال ۲۰۰۴ میلادی وارد یک تحقیق درباره سالمندی در انگلیس شده بودند.
افرادی که تماس محدودی با خانواده یا دوستان یا جامعه داشتند، به عنوان افراد منزوی از لحاظ اجتماعی طبقه بندی شدند. این پژوهشگران از پرسشنامه برای ارزیابی تنهایی استفاده کردند که در این تحقیق به صورت «ناخشنودی از تعدد و نزدیکی در تماس های اجتماعی یا ناهمخوانی میان روابطی که افراد دارند و روابطی که می خواهند داشته باشند» تعریف شد.

۹۱۸ نفر از این گروه در طول دوره ۸ ساله پیگیری درگذشتند و هر دو عامل انزوای اجتماعی و تنهایی پیش بینی کننده مرگ زودرس بودند.

انزوای اجتماعی بدون توجه به وضعیت سلامت افراد یا سایر عوامل با افزایش خطر مرگ همراهی داشت.

تنهایی فقط در افرادی که مشکلات روانی یا جسمی زمینه ای داشتند، خطر مرگ را افزایش داده بود.

کارشناسان معتقدند باید مراقب ارتباطات اجتماعی سالمندان باشیم چرا که حفظ تماس های اجتماعی میان سالمندان و کاهش انزوا ممکن است به خصوص برای بقای آنها در آینده مهم باشد.
به گفته آنها، انزوای اجتماعی عامل مهمی در کاهش کیفیت زندگی و افزایش احتمال مرگ و میر است.

آیا در معرض خطر تنهایی و انزوا هستید؟

انزوا عامل زمینه ساز برای احساس تنهایی است.

قاعده سرراستی وجود ندارد که هر کسی به مصاحبت با دیگران در همه اوقات نیاز داشته باشد، اما معمولا ما هنگامی که با دیگران هستیم، احساس بهتری داریم. عواملی که باعث انزوا می شود شامل موارد زیر است:

  • تنها زندگی کردن
  • بدون حمایت خانواده بودن
  • دچار معلولیت و ناتوانی بودن
  • وجود سدهای زبانی که مانع ارتباط با دیگران می شود
  • موانع جغرافیایی مانند زندگی در ناحیه روستایی دورافتاده یا دسترسی نداشتن به وسایل حمل و نقل

دکتر علی ملائکه
منبع: هفته نامه سلامت

برچسب ها

مسعود رازنهان

مسعود رازنهان هستم سردبیر محتوای مجله سلامتی حدودا 6 سال تجربه کاربری و فنی در تولید محتوا دارم امیدوارم محتواهای بنده مورد استفاده شما عزیزان گردد. خوشحال میشوم از طریق ایمیل : raznahan@shamimsalamati.ir نظرات خودتان را برایم ارسال کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

بستن