بیماری

سلامت کلیه ها | ۵ راه برای سالم نگه داشتن این جز حیاتی بدن

لاغر کنید تا کلیه سالمی داشته باشید

۵ راه برای سلامت کلیه ها

در این مطلب به بیان نکاتی ساده پیرامون سلامت کلیه خواهیم پرداخت که رعایت کردن آنها علاوه بر تضمین سلامت کلیه، مزایای دیگری در سلامت کلی بدن خواهند داشت. کلیه یکی از اجزای حیاتی بدن و عملکرد آن، در سلامت عمومی و کلی بدن بسیار حائز اهمیت است. بنابراین توجه کردن به عملکرد و سلامت کلیه ها بسیار مهم است. رعایت ۵ نکته ساده در سبک زندگی کمک خواهد کرد تا کلیه ها را در وضعیتی خوب و سالم نگهداری کنیم.

سلامت کلیه ها | 5 راه سالم نگه داشتن کلیه ها

۱٫هیدراته باشید

نوشیدن مقادیر زیاد مایعات به عملکرد صحیح و بهتر کلیه ها کمک می کند. ادرار انسان باید به رنگ کاه باشد. اگر رنگ ادرار از رنگ کاه تیره تر باشد، یکی از موارد محتمل دهیدراته یا کم آب بودن بدن است. در موارد زیر بدن شما نیاز به آب و مایعات بیشتری از حالت معمول دارد چرا که باید آب از دست رفته توسط تعریق را دوباره جایگزین کند:

  • در هوای گرم یا در طول فصول گرم سال
  • وقتی به جای گرمسیری سفر می کنید.
  • یا وقتی سخت ورزش می کنید.

۲٫خوراکی های سالم بخورید

رژیم غذایی متعادل شده، ضامن دریافت تمام ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن است. باید سعی شود در رژیم غذایی از موارد زیر بیشتر استفاده شود:

  • میوه ها
  • سبزیها
  • غلاتی مثل نان و برنج
  • غذاهای تهیه شده از آرد گندم

همچنین ضروری است که از غذاهای خیلی شور (پرنمک) و خیلی چرب خودداری کرد.

تخم مرغ و سیر

سفیده تخم مرغ یکی از غذاهای مفید برای کلیه است. پروتئین موجود در سفیده تخم مرغ منبع خوبی از پروتئین سالم برای کلیه است. یکی دیگر از خوراکی های مفید برای سلامت کلیه ها و افرادی که دچار مشکلات کلیوی هستند سیر است. برای طعم دار کردن غذاها به جای استفاده از نمک می توانید از سیر استفاده کنید.

روغن زیتون

روغن زیتون که یکی از منابع چربی خالی از فسفر است نیز جزو لیست خوراکی های دوستدار کلیه قرار می گیرد. علاوه بر این موارد، خوراکی های متعدد دیگر مفیدی برای کلیه وجود دارد که می توانید از آنها در رژیم غذایی خود استفاده کنید. جالب است بدانید معمولا به افرادی که دچار بیماریهای کلیوی هستند توصیه می شود مصرف سدیم، پتاسیم و فسفر خود را محدود کنند.

۳٫مراقب فشار خون خود باشید

چک کردن منظم فشار خون دارای مزایایی است و به همین جهت توصیه می شود این کار را به طور منظم انجام دهید. معمولا فشار خون بالا علائمی ندارد که فرد را آگاه سازد. با افزایش فشار خون، احتمال دچار شدن به مشکلات کلیوی، قلب و عروقی افزایش می یابد. بنابراین با چک کردن فشار خون میتوان از بسیاری از مشکلات پیشگیری کرد. اگر فشار خون بیشتر از حد طبیعی باشد، پزشک معالج دستورالعمل هایی برای کاهش آن در نظر خواهد گرفت. این دستورالعمل ها می تواند شامل ایجاد تغییراتی در سبک زندگی یا مصرف دارو باشد.

میزان فشار خون ایده آل باید بین ۹۰ /۶۰ میلی متر جیوه تا ۱۲۰/۸۰ میلی متر جیوه باشد.

۴٫ترک سیگار و الکل

اگر سیگار می کشید به طور کامل ترک کنید. مصرف الکل هم علاوه بر مشکلاتی که بر اجزای مختلف بدن دارد، بر روی سلامت کلیه ها هم تأثیرات منفی بسیاری دارد. نوشیدن الکل و سیگار کشیدن علاوه بر سایر مشکلات، باعث افزایش فشار خون در انسان می شوند.

۵٫لاغر کنید تا کلیه سالمی داشته باشید

چاق بودن هم یکی دیگر از عوامل افزایش فشار خون است و همان طور که اشاره شد فشار خون بالا برای کلیه ها مضر است. بنابراین سعی کنید تا وزن خود را تعدیل کرده و در حالت ایده آل نگه دارید. برای دست یابی به این هدف:

  • فعالیت فیزیکی خود را افزایش دهید.
  • از پرخوری اجتناب کنید.

اندازه گیری وزن ایده آل

شاخص توده بندی یکی از معیارهای مناسب برای اندازه گیری وزن ایده آل می تواند باشد. برای استفاده از شاخص توده بدنی لازم است تا قد خود را به متر به توان ۲ برسانید و سپس نتیجه آن را تقسیم بر وزن خود به کیلو گرم کنید. حال اگر عدد به دست آمده بین ۵/۱۸ تا ۹/۲۴ باشد، وزن شما طبیعی است. اگر کمتر از ۵/۱۸ باشد دچار کمبود وزن هستید. اگر بین ۲۵ تا ۵/۲۹ باشد، اضافه وزن دارید و اگر برابر یا بیشتر از ۳۰ باشد چاق هستید. هدف خود را بر روی ۱۵۰ دقیقه فعالیت ورزشی متوسط در هفته قرار دهید. داشتن حداقل ۱۵۰ دقیقه ورزش در طول هفته، مورد توصیه بسیاری از کارشناسان است. منظور از فعالیت فیزیکی یا ورزش متوسط:

  • پیاده روی سریع
  • دوچرخه سواری
  • شنا
  • یا فعالیت های مشابه دیگر…

منبع: سلامت نیوز

برچسب ها

دیدگاهتان را بنویسید

بستن