پوست، مو و زیبایی

شادابی مو ؛ چگونه موهای جوان و شاداب داشته باشیم؟

۱۳ نکته باریک تر از مو برای شادابی موها

۱۳ نکته باریک تر از مو برای شادابی موها

اگر دغدغه موهایتان را دارید، لازم است عادات خاصی را در خود تقویت کنید. به عنوان مثال انتخاب شامپوی مناسب، ماساژ پوست سر یا مصرف مکمل های غذایی در شادابی مو تاثیر زیادی دارد.

۱. فرق سرتان را ماساژ دهید!

 فرق سر منطقه ای استخوانی، بدون ماهیچه و تقریبا بی تحرک است؛ به همین دلیل ماساژ این قسمت، جریان خون را در ریشه موها تقویت می کند و در رشد موها نقش مهمی دارد.
برای این منظور سرتان را پایین بیاورید و از پشت‌گردن تا پیشانی را با حرکات دورانی نوک انگشتان ماساژ دهید.
سپس پوست فرق سرتان را با حرکات انگشتان، جلو و عقب ببرید و درنهایت به کمک انگشتان فشارهای کوچکی به پوست این ناحیه وارد کنید.

٢. از شامپویی با PH مناسب استفاده کنید؟

 PH مناسب برای شامپو، عدد ۵۵ است.
شامپویی که چنین مشخصه ای دارد، کاملا برای مو مناسب است چون خیلی کف نمی کند و در نتیجه قدرت پاک کنندگی زیادی ندارد.
شامپوهای بیو که بدون سورفکتانت هستند، چنین خاصیتی دارند و غالبا برای موهای چرب مناسبند.

٣. میزان شامپوی مصرفی را مدیریت کنید!

 اگر موهایتان را هر روز می شویید، میزان شامپوی مصرفی را به حداقل برسانید.
تنها به شستشوی فرق سر بسنده کنید و ساقه موها را با کف دست به هم بزنید و در نهایت با فشار آب ولرم، آبکشی کنید. برای بار دوم، موهایتان را با آب خنک بشویید.
با این کار موهای درخشان تری خواهید داشت.
اگر موهای چرب یا نازکی دارید، از نرم کننده استفاده نکنید.
روی ساقه موها ماسک مخصوص مو بزنید.
با این عمل فیبر مویی در عرض دو دقیقه احیا خواهد شد.

۴. به تعداد دفعات استعمال شامپو دقت کنید!

شستن موها، آن هم هر روز، ایده خوبی نیست. اگر هر روز موهایتان را شستشو دهید، پوست سرتان و نیز فیبرهای مویی آسیب جدی می بینند و در طولانی مدت این احتمال وجود دارد که موها چرب شوند و سرتان شوره بگذارد! آرایشگران توصیه می کنند موها را حداکثر ۲ بار در هفته بشویید اما با این حال به نوع موهایتان دقت کنید و بی مطالعه راهکاری را انتخاب نکنید.

۵. نحوه شستشوی درست موها را بیاموزید!

 قبل از اینکه موها را زیر آب ببرید، از ریشه تا نوک آنها را به خوبی شانه بزنید تا گره های احتمالی باز و موهای مرده از بقیه موها جدا شوند. در ادامه موها را خیس کنید و اندازه یک فندق شامپو روی ریشه موها بزنید.

با نوک انگشتان شامپو را روی پوست سرتان، اطراف گوش ها و پشت گردن پخش کنید و پوست سر را به خوبی ماساژ دهید. نیازی به استعمال شامپو روی ساقه موها نیست چون با کف ایجادشده، ساقه ها نیز تمیز خواهند شد. اگر عموما در معرض آلودگی هوا قرار دارید، پیشنهاد می کنیم موهایتان را ۲ مرتبه و دقیقا به همان روش شامپو بزنید.

۶٫ از مصرف نرم کننده غافل نشوید!

بعد از اینکه موهایتان را با آب ولرم آبکشی کردید، از یک نرم کننده استفاده کنید. البته شاید به نظرتان مصرف نرم کننده لازم نباشد، اما نرم کننده هم از گره خوردن موها جلوگیری می کند، هم ظاهر بهتری به موهایتان می دهد و هم مانع شکستگی موها می شود. مانند شامپو، نرم کننده را نیز بر اساس نوع موهایتان انتخاب کنید اما پیشنهاد ما به شما این است که برای حفظ سلامت موها و نیز مراقبت از محیط زیست، حتما از شامپوی بدون سیلیکون استفاده کنید زیرا سیلیکون، موها را به مرور زمان خفه می کند!

۷. موها را با احتیاط خشک کنید

اجازه دهید موها به طور طبیعی خشک شوند اما اگر معمولا از سشوار استفاده می کنید، حتما هنگام کار به فاصله سشوار تا موها دقت کنید چون حرارت بالا، سبوم (چربی پوست) را افزایش می دهد و در نتیجه موها الکتریسیته پیدا می کنند.

۸٫ شانه مناسبی انتخاب کنید و نحوه درست شانه زدن را یاد بگیرید!

 بهتر است برس انتخابی شما مویی باشد.
برس مویی به طور طبیعی موها را نرم و حالت پذیر می کند.
موها را هر روز برس بزنید و هنگام کار سرتان را به جلو خم کنید و به آرامی برس را روی موهایتان حرکت دهید.

۹. برای رنگ کردن موها، از رنگ های طبیعی کمک بگیرید!

اگر دلتان می‌خواهد با رنگ آمیزی موها، جلوه‌ای خاص به چهره‌تان بدهید، پیشنهاد می‌کنیم از رنگهای گیاهی استفاده کنید.
چون هم موجب رشد موها می شود و هم از آنها حفاظت می کند.

۱۰. سبد غذایی خود را اصلاح کنید!

 میوه و سبزیجات تازه، حبوبات، غلات و موادغذایی حاوی ویتامین B را در برنامه غذایی خود بگنجانید.
لازم به ذکر است ماهی ها، تخم مرغ، ماست، دانه های روغنی، جگر و منبع غنی ویتامین B هستند.
هر از گاهی میزان آهن خونتان را بررسی کنید که احیانا به فقر آهن دچار نشده باشید.
اگر ریزش مو دارید یا ریشه موهایتان ضعیف است، مکمل ویتامین B اسیدهای آمینه گوگرددار، روی و سلنیوم مصرف کنید.

 ۱۱. آرام باشید و استرس را از خود دور کنید!

یاد بگیرید تحت هر شرایطی آرامش خود را حفظ کنید.
برای این منظور، صبح ها اول وقت نفس عمیق بکشید و استخوانهای کتف و پشت گردن را ماساژ بدهید.
ماهیچه های پشت گردن را به آرامی رها کنید.
این قسمت از بدن اعصابی که به فرق سر می روند را هدایت می کند.
به همین دلیل در حفظ آرامش و رفع خستگی آن دقت کنید.

۱۲. مراقبت بهینه موها با استفاده از ماسک های مویی

 برخلاف آنچه که روی جعبه ماسکهای مخصوص مو نوشته شده، اگر این ماسک ها را قبل از شامپو زدن به موها و روی موهای خشک استفاده کنید، آثار مثبت و چشمگیری خواهد داشت. اما دلیل آن چیست؟ وقتی موها را خیس می کنیم، منافذ پوست بسته و غیر قابل نفوذ می شوند.در این حالت مواد مفید موجود در ماسک توان نفوذ به ریشه را ندارند و در نتیجه مصرف ماسک تاثیر محسوسی نخواهد داشت.بنابراین ماسک های مویی را حتما با موی خشک مصرف کنید یادتان باشد هر چه مدت استراحت ماسک روی موها بیشتر باشد (یک ساعت تا یک شب)، تاثیر بیشتری خواهد داشت.
مانند شامپو، ماسک بدون سیلیکون انتخاب کنید تا موهایتان از ریشه، قوی و بادوام شوند، نه فقط از نظر زیبایی و ظاهر!

۱۳. استعمال روغن های گیاهی، معجزه ای در شادابی موها!

روغن های گیاهی در شادابی و سلامت موها بسیار موثرند.
روغن‌زیتون، آرگان، نارگیل و… از جمله روغن‌های گیاهی مناسب مو هستند که می‌توانید براساس نیاز موها از آنها کمک بگیرید.
چند ساعت قبل از مصرف شامپو (شب قبل، بهترین زمان ممکن!)، روغن گیاهی مورد نظر را از ریشه تا نوک موها بزنید.
اگر موهایتان به دلایل مختلف آسیب دیده اند، می توانید آنها را قبل از مصرف روغن کمی مرطوب کنید.
این کار به شما این امکان را می دهد تا موها را به راحتی آبکشی کنید.
اگر نوع موهایتان چرب است، قطعا لازم است روغن را فقط روی ساقه موها بزنید و چه بسا گاهی اوقات فقط به نوک موها!

سپس موها را داخل یک حوله گرم بپیچید یا اگر بعد از استعمال روغن قصد دارید بخوابید، یک کلاه توردار روی موها بکشید.
در نهایت اجازه دهید موها ۳۰ دقیقه یا یک شب به همان حالت باقی بمانند.
هنگام شستشو، موها را با آب گرم و یک شامپوی ملایم آبکشی کنید.
در ادامه، ۲ بار دیگر شامپو بزنید تا اثر روغن به جا مانده روی موها کاملا از بین برود.
با اینکه روغن های گیاهی برای رشد و تغذیه موها بسیار مناسبند، در مصرف آنها افراط نکنید چون در بلندمدت و مجموعه موها را سنگین و بی حالت می کنند.

منبع: هفته نامه سلامت

برچسب ها

الهام عروجی

«الهام عروجی»،‌ فارغ التحصیل مقطع کارشناسی ارشد رشته‌ مدیریت اجرایی است. او از سال 1396 در زمینه تولید محتوای تخصصی فعالیت حرفه‌ای خود را آغاز نموده است و ‌در حال حاضر تولید محتوا در زمینه‌ی تغذیه و سلامت را در شمیم سلامتی به عهده دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

بستن