سلامت

شام شب یلدا ؛ یک پیشنهاد سالم برای شام بلندترین شب سال

یک پیشنهاد سالم برای شام شب یلدا

ائتلاف مرغ و انار و کنجد

شام شب یلدا

طرز تهیه مرغ و انار برای شام شب یلدا

  1. برای آماده کردن شام شب یلدا باید ابتدا روغن را گرم کنید و پیازها را در آن تفت بدهید.
  2. نمک، فلفل و زنجبیل را به پیازها اضافه کنید و یک دقیقه به تفت دادن خود ادامه دهید.
  3. تکه های مرغ را به ظرف بیفزایید و ۸ دقیقه دیگر تمام مواد را تا طلایی شدن سطح مرغها، با یکدیگر تفت بدهید.
  4. آب انار را همراه آلو سیاه، آلو بخارا و گشنیز، روی مرغ ها بریزید.
  5. در ظرف را بگذارید و اجازه دهید تا غذا جوش بیاید.
  6. شعله را کم کنید تا این ترکیبات نزدیک ۳۰ دقیقه باهم بپزند و آب انار کمی غلیظ شود.
  7. در این بین، تکه های مرغ را جابجا کنید تا طرف دیگر آنها هم به خوبی با آب انار طعم و رنگ بگیرد.
  8. ۱۰ دقیقه دیگر به زمان پخت اضافه کنید.
  9. دانه های کنجد را روی غذا بپاشید و حدود ۳ دقیقه صبر کنید تا طعم کنجد به خورد تکه های مرغ برود.
  10. در نهایت، دانه های انار را داخل تابه بریزید و غذا را بعد از یک دقیقه حرارت دیدن، سرو کنید.

در این مقاله،ما به طرز تهیه غذایی مراکشی پرداختیم که به دلیل داشتن دانه های انار، می تواند غذایی جذاب و با طعمی دلپذیر برای سفره شام شب یلدا باشد. این غذا، نسبتا سبک است و از این نظر هم برای شام شب یلدا که خوراکی های مختلفی در آن مصرف می شود، گزینه مناسبی خواهد بود. مرغ مراکشی با دانه های انار و کنجد، طعم ترش و شیرینی (ملس) دارد، اما شما می توانید با توجه به ذائقه افراد خانواده، آن را با انتخاب انار و آب انارهای مختلف، کمی ترش تر یا شیرین تر طبخ کنید.

مقدار کالری این غذا

مواد غذایی یادشده در مجموع ۱۹۰۰ کیلوکالری دارند که در صورت تقسیم کردن آنها بعنوان شام شب یلدا میان ۴ نفر، به هر یک ۴۷۵ کیلوکالری انرژی خواهد رسید. البته در صورت افزودن کنجد بیشتر به این غذا برای شام شب یلدا، میزان کالری دریافتی به ازای هر قاشق غذاخوری ۹۰ کیلوکالری افزایش خواهد یافت.

در ضمن خوردن این غذا با نان، میزان کالری دریافتی را به ازای هر برش ۸۰ کیلوکالری بیشتر خواهد کرد.

همراهان این غذا

سهم چربی و پروتئین موجود در این غذا به اندازه ای است که نیازی به همراه کردن چربی و پروتئین اضافی با آن وجود ندارد، اما سبزی ها و کربوهیدرات ها، سهم کمتری را در این بشقاب غذایی به خود اختصاص داده اند. از این رو، شما می توانید این غذا را با ۶ قاشق برنج یا ۲ برش نان سبوس دار میل کنید. هر وعده از این غذا بعنوان شام شب یلدا می تواند با یک لیوان سبزی یا صیفی های تازه که با آبلیمو و گلپر طعم دار شده اند، همراه شود تا طعم جذاب تری هنگام صرف غذا ایجاد کند. میان نوشیدنی ها هم آب انار یا دوغ کم نمک گزینه مناسبی برای همراهی با این خوراک نسبتا کم کالری هستند.

پیشگیری از سرطان پروستات با مصرف منظم آب انار

انار، بومی ایران است، اما در نواحی دیگری مانند گرجستان، ارمنستان و مدیترانه هم کشت می شده است. این میوه دارای ریز مغذی های بسیار فراوان و مفیدی مانند ویتامین های گروه B، ویتامین C، پتاسیم، فسفر، کلسیم، منیزیم، روی و آهن است. آنتی اکسیدان های فراوان موجود در این میوه قرمز هم آن را به یکی از بهترین میوه ها برای حفظ و ارتقا سلامت تبدیل کرده است. آب انار حاوی ترکیبی به نام اسید الارژیک است. اسید الارژیک، یک ترکیب آنتی اکسیدانی قوی است.

از این رو، مصرف منظم آب انار می تواند از رشد سلول های سرطانی پروستات در آقایان پیشگیری کند و به همین دلیل هم نوشیدن آن به افرادی که جراحی سرطان پروستات انجام داده اند، توصیه می شود. تمام قسمت های انار، حتی گل های آن هم توانایی پیشگیری از ابتلا به گرفتگی عروق را دارند و مصرف این میوه می تواند خطر ابتلا به بیماری ها و سکته های قلبی را تا حد قابل قبولی کاهش دهد.

کاهنده چربی خون

آب انار کاهنده چربی خون است.

تحقیقات نشان می دهد مصرف آب انار باعث جذب کلسترول می شود و روی آنزیم های موثر بر متابولیسم کلسترول تاثیر می گذارد. به علاوه، مصرف آب انار می تواند بر کاهش فشار خون سیستولیک هم تاثیر داشته باشد. هرچند اثر ضدمیکروبی انار از قبل به اثبات رسیده، اما پژوهش های جدید از تاثیر عصاره آب انار روی میکروب های بیماری زا و مقاوم به آنتی بیوتیک خبر داده اند. نتیجه این پژوهش ها نشان می دهد عصاره آب انار با تاثیر بر میکروب های بیماری زای استافیلوکوک اورئوس و اشرشیاکلی باعث پیشگیری از بروز بیماری های مرتبط با این میکروب ها در بدن می شود.

گنجاندن انار و آب انار در برنامه غذایی

گنجاندن انار و آب انار در برنامه غذایی می تواند خطر اشعه ماورای بنفش را روی پوست کاهش دهد. همچنین، مطالعات آزمایشگاهی نشان می دهد مصرف انار باعث بالا رفتن غلظت اسپرم، غلظت سلول های اسپرماتوژنیک، افزایش تحرک اسپرم ها و کاهش اسپرم های غیرطبیعی در بدن موش های آزمایشگاهی شود. این موضوع نشان می دهد به احتمال زیاد، همین خاصیت می تواند در انسان هم ایجاد شود و قدرت باروری مردان را افزایش دهد.

نکته دیگر اینکه برخی از خانم ها در دوران بارداری دچار افزایش فشار خون می شوند و این حالت می تواند برای جنین آنها خطرناک باشد. مصرف انار و آب انار در دوران بارداری می تواند از این مشکل پیشگیری کند و باعث پایین آمدن فشار خون شود. البته به دلیل همین خاصیت کاهندگی فشار خون با مصرف انار است که استفاده از آن در دوران باردای باید با مشورت پزشک باشد. در نهایت باید به این نکته هم اشاره کنیم که هر چند برخی از خواص میوه ها و سبزی ها با حرارت دادن آنها از بین می رود، اما خواص رب انار، تا حد زیادی شبیه خود انار تازه و حتی در مواردی، به مراتب قوی تر از آن است.

پیشنهاد سرآشپز

۹ راز طبخ مرغ

 ۱٫از بین بردن بوی زهم

بهتر است برای از بین بردن بوی زهم مرغ، آن را از چند ساعت قبل با کمی نمک، پودر فلفل یا حتی مقداری پیاز خام طعم دار کنید.

۲٫طبخ مرغ با انار

اگر می خواهید مرغ را با انار یا رب انار طبخ کنید، می توانید تکه های مرغ را از چند ساعت قبل با رب یا آب انار هم طعم دار کنید. این کار باعث نرم و سبک شدن گوشت مرغ می شود و مدت زمان پخت آن را پایین تر می آورد.

۳٫طبخ درست انار

بهتر است بدانید طبخ دانه های انار با هر روشی باعث نرم شدن هسته آن نمی شود. بنابراین هنگام طبخ مرغ با انار، حواستان به سالمندان، کودکان یا هر فردی که توانایی جویدن انار ندارد و می خواهد از غذای شما صرف کند، باشد.
بد نیست مقداری از غذا بدون افزودن دانه های انار برای این افراد جدا شود.

۴٫اضافه کردن زعفران به مرغ

اگر قصد افزودن زعفران به مرغ دارید، بهتر است این کار را در دقایق پایانی پخت انجام دهید تا عطر و طعم زعفران روی مرغ ها به خوبی حس شود.

۵٫استفاده از سینه مرغ

بهتر است برای طبخ مرغ به روش خورش از ران مرغ و در روش های کبابی یا ساندویچی از سینه مرغ استفاده کنید.

۶٫ توجه به چربی ران مرغ

ران مرغ به اندازه کافی چربی دارد و نیازی به افزودن روغن اضافی برای طبخ آن وجود نخواهد داشت.

۷٫طعم مناسب مرغ

اگر سرکه، پودر سیر و نمک هم با کمی رب انار ترکیب شوند، می توانند طعم مناسبی برای گوشت مرغ ایجاد کنند.

۸٫اضافه کردن کره به مرغ

کره آب شده ای که با نمک، پودر فلفل، سیر تازه و پیاز رنده شده ترکیب شده باشد هم می تواند طعم بسیار مطلوبی به تکه های مرغ بدهد.

۹٫طعم دار کردن با سیر

اگر مرغ را با پیاز یا سیر خردکرده طعم دار کردید، حتما پیش از شروع پخت، تکه های سیر و پیاز را از روی قطعات مرغ پاک کنید.

مصرف این غذا پیشنهاد می شود به:

اگر دوست ندارید دانه های انار زیر دندانتان بروند، می توانید ۱ قاشق غذاخوری رب انار را همراه با ادویه ها تفت بدهید و به این ترتیب، هم طعم غذا را حفظ کنید و هم به بافت مورد نظرتان برسید. افزودن کمی گلپر به این غذا هنگام سرو، می تواند طعم آن را جذاب تر کند. اگر می خواهید این غذا را با نان سرو کنید، یک ظرف کوچک از سس انار هم کنار بشقاب غذایتان بگذارید.

ارزش تغذیه ای این غذا عبارت است از:

هر وعده از این غذا حاوی:

  • ۹ گرم چربی (۲ گرم چربی اشباع)
  • ۵ گرم فیبر
  • ۵۵ گرم کربوهیدرات
  • ۳۰ گرم پروتئین
  • ۶ میکروگرم فولات
  • ۱۳۳ میلی گرم کلسترول
  • ۳۸ گرم قند
  • ۲۰۳۸ واحد بین المللی ویتامین
  • ۳ میلی گرم ویتامین A
  • ۳ میلی گرم آهن،
  • ۴۳۳ میلی گرم سدیم
  • ۱۱۸۶ میلی گرم پتاسیم

منبع: هفته نامه سلامت

درباره آداب و رسوم مناطق مختلف در شب یلدا بخوانید : رسوم زیبای ایرانیان در شب یلدا

برچسب ها

مسعود رازنهان

مسعود رازنهان هستم سردبیر محتوای مجله سلامتی حدودا 6 سال تجربه کاربری و فنی در تولید محتوا دارم امیدوارم محتواهای بنده مورد استفاده شما عزیزان گردد. خوشحال میشوم از طریق ایمیل : raznahan@shamimsalamati.ir نظرات خودتان را برایم ارسال کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

بستن