خرید آنلاین دارو از داروخانه آنلاین داروپین
تغذیه

شب یلدا | توصیه های کاربردی برای برگزاری یلدایی سالم و ارزان

صبح صادق ندمد تا شب یلدا نرود

توصیه های کاربردی برای برگزاری یلدایی سالم و ارزان

شب یلدا نزدیک است و خیلی از خانواده ها دوست دارند این شب را کنار یکدیگر بگذرانند، این در حالی است که شاید مشکلات اقتصادی این روزها، کمی رفت و آمد با مهمانی ها را سخت کرده باشد. اگر شما هم جزو آن گروه از افرادی هستید که تمایل دارید با وجود تمام مشکلات، یلدای خاطره انگیزی را کنار عزیزانتان داشته باشید، پیشنهاد می کنیم با رعایت توصیه هایی که در ادامه مرور می کنید، یلدایی سالم تر و کم هزینه تر را برای خود و خانواده تان ترتیب دهید.

۹ نکته درباره شام در شب یلدا

  1. اگر به‌هرحال قصد طبخ و مصرف شام برای شب یلدا داشتید، به شما توصیه می‌کنیم حتما شامی  سبک آماده کنید.
  2. شام  را بین ساعت ۷ تا ۸ شب بخورید تا در پایان شب احساس پری و سنگینی نداشته باشد.
  3. هر چه شام این شب حاوی چربی، گوشت و نمک کمتری باشد، مشکلات گوارشی کمتری ایجاد می کند.
  4. شاید بتوان گفت یک سوپ یا آش سبک می تواند گزینه خوبی برای شام دورهمی یلدا باشد.
  5. اگر اصرار به پختن غذای اصلی با گوشت دارید، گوشت‌ماهی و گوشت‌های سفید، بهتر و قابل هضم‌تر از گوشت‌قرمز هستند.
  6. پلوهای مخلوط نسبت به برنج و خورش، نیاز به افزودن گوشت کمتر و سبزیجات بیشتری دارند.
    از این رو، گزینه ای با هزینه نهایی کمتر و سلامت بیشتر محسوب می شوند.
  7. انواع کوکو های گیاهی، کتلت ها یا شامی ها هم به دلیل باز بودن دست شما برای افزودن سبزی ها، حبوبات و سیب زمینی به آنها، می توانند گزینه سالم و مقرون به صر فه‌ای برای شام مهمانی یلدا باشند. این گروه از غذاها، طرفداران زیادی هم میان کودکان دارند.
  8. بهتر است نوشابه را از میز شام یلدا حذف کنید و به جای آن، شربت سنتی خانگی و کم شیرین مانند شربت خاکشیر یا تخم شربتی را برای این شب در نظر بگیرید.
    با این کار علاوه بر حفظ سلامت اعضای خانواده، هزینه نوشیدنی همراه شام را هم کم می کنید.
  9. سبزی‌ خوردن نسبت به سالاد، هزینه کمتری دارد زیرا نیاز به افزودن سس، روغن و سرکه به آن وجود ندارد.

۵ نکته درباره میوه در شب یلدا

  1. لزومی به گنجاندن انواع میوه‌ها در مهمانی نیست و همان میوه‌های سنتی مانند هندوانه، انار و خرمالو کفایت می‌کند.
  2. بهتر است هندوانه را به دلیل مدر بودن آن، در ساعات اولیه شب مصرف کنید و استفاده از انار را به دلیل خاصیت هضم کنندگی آن، به بعد از مصرف آجیل ها موکول کنید.
  3. میوه‌ها را در اندازه های کوچکتر خریداری کنید تا بتوانید در وزن مشابه، تعداد بیشتری میوه در اختیار داشته باشید.
  4. می‌توانید برای مهمان ها با اعضای خانواده خود به جای میوه های درسته، سالاد میوه تهیه کنید.
    در این صورت، نیاز به خرید یک عدد از هر میوه برای هر فرد ایجاد نمی شود و شما می توانید در هزینه کلی میوه‌ها، صرفه جویی بیشتری انجام دهید.
  5. اگر انار را به صورت دانه شده در پیاله های کوچک همراه با گلپر برای مهمان ها سرو کنید، هم ظاهر زیباتری دارد و هم تعداد کمتری انار برای مهمانی کافی خواهد بود.
    یادتان نرود گلپر می تواند طبع سرد انار را متعادل و نفخ کمتری ایجاد کند.

 ۴ نکته درباره دسر در شب یلدا

  1. خیلی‌ها در سال‌های اخیر تمایل زیادی به خرید و مصرف انواع شیرینی، دسر و کیک در شب‌ یلدا پیدا کرده‌اند.
    این در حالی است که شیرینی ها و کیک های قنادی جایگاهی در یلدای سنتی نداشته اند و حذف آنها علاوه بر افزایش ارزش تغذیه ای میز یلدای شما بسیاری از هزینه های اضافی را هم کم خواهد کرد.
  2. شما می‌توانید به عنوان یک دسر سنتی سالم و کم‌هزینه یلدایی، از لبو، بِه یا کدوحلوایی پخته که با کمی عسل رقیق، طعم‌دار شده کمک بگیرید.
  3. انواع شیرینی های سنتی مانند نان برنجی، شیرینی های خانگی یا ژله های خانگی که با شکر بسیار کم تهیه می شوند هم می توانند گزینه های سالم تر و مقرون به صرفه تری باشند.
    برای تهیه ژله‌های خانگی می‌توانید از پودر ژلاتین و آب‌ انار طبیعی استفاده کنید.
  4. اگر در محل زندگی تان، فتیرها یا کلوچه های سنتی و محلی طبخ و عرضه می شوند هم می توانید آنها را جایگزین کیک و شیرینی های گرانقیمت کنید.

۵ نکته درباره آجیل در شب یلدا

  1. همه ما می‌دانیم این روزها قیمت آجیل بسیار بالا رفته و شاید خیلی‌ها توان خرید انواع مغزها را نداشته باشند.
    با این حال، جای نگرانی نیست، زیرا آجیل یلدا، جزو آجیل های شیرین است و نیازی به افزودن حجم بالایی از ۴ مغز اصلی به صورت شور در آن وجود ندارد.
  2. شما می توانید به جای گردو، بادام، پسته، فندق و بادام هندی که قیمت بالایی دارند، از بادام زمینی، نخود برشته، گندم برشته، برنجک، شاهدانه، کنجد، تخمه کدو، تخمه هندوانه، کشمش یا مویز برای تهیه آجیل یلدا کمک بگیرید.
  3. بهتر است انواع مغزها یا دانه ها را به صورت کاملا خام خریداری کنید.
    انواع خام آنها، هم سالم تر هستند و هم هزینه کمتری برای شما دارند.
  4. شما میتوانید برای افزایش حجم و ارزش تغذیه ای آجیل یلدا، مقداری خرمای خشک و خردشده، انجیر خشک و توت خشک را هم به آن اضافه کنید.
  5. آجیل‌ها هرچقدر هم سالم باشند، باز هم کالری قابل‌توجهی دارند و باید در مصرف آنها، محدودیتی برای خود درنظر بگیرید.

و خلاصه اینکه

  1. سعی کنید شام یلدا را بسیار زود و بسیار سبک بخورید.
  2. بهتر است آخرین خوراکی ها حدود ۲ ساعت پیش از خواب مصرف شوند.
  3. سعی کنید شب یلدا با خودروی شخصی به مهمانی نروید تا علاوه بر کاهش ترافیک در این شب از سال، مقداری از مسیر را پیاده روی کنید تا هنگام خواب سنگین نباشید.
  4. بهتر است به جای چای از انواع دمنوش‌های سنتی مانند دمنوش‌نعناع یا دمنوش‌زیره همراه با هل و دارچین استفاده کنید.
    تا علاوه بر سنتی تر کردن یلدا، کمکی هم به هضم و کاهش نفخ احتمالی تان کرده باشید.
  5. اگر قرار است برای مهمانی یلدا بیش از ۲ خانواده کنار یکدیگر باشید، بهتر است هزینه ها را تقسیم کنید.
    به این ترتیب، فشار مالی کمتری به صاحبخانه وارد می شود.

دکتر محمد حسن انتظاری/ متخصص تغذیه، مدیر گروه تغذیه دانشگاه علوم پزشکی تهران

منبع: هفته نامه سلامت

برچسب ها

الهام عروجی

کارشناسی ارشد رشته مدیریت اجرایی که از سال 1396 در زمینه تولید محتوای تخصصی فعالیت حرفه ای خود را آغاز نموده ام. در حال حاضر مفتخر به همکاری در تیم متخصصان شمیم سلامتی می‌باشم.

دیدگاهتان را بنویسید

بستن