خرید آنلاین دارو از داروخانه آنلاین داروپین
سلامت

علت درد ناحیه‌ی مقعد چیست؟ علایم و راه‌هایی برای تسکین علایم آن

علت درد ناحیه‌ی مقعد چیست؟

درد ناحیه‌ی مقعد ممکن است در پی جراحت ناشی از زمین خوردن و یا گیرافتادن لخته‌ای در همورویید رخ دهد. شقاق (فیشر) نیز یکی دیگر از دلایل درد در این ناحیه است. علاوه براین، برخی از افراد دچار گرفتگی عضلات ناحیه مقعد و راست روده می‌شوند. این گرفتگی عضلانی را درد مقعد فوگاکس می‌نامند و معمولا در شب‌ها رخ می‌دهد. این وضعیت در بین نوجوانان شایع می‌باشد و به تدریج که سن افزایش می‌یابد این مشکل از بین می‌رود.

در سوی دیگر موضوعات جدی‌تری نیز مطرح است. درد مقعد ممکن است ناشی از وجود آبسه و یا علامتی از بیماری‌های جنسی باشد و یا حکایت از جابجایی مقعد از وضعیت طبیعی داشته باشد، وضعیتی که غالبا در زنان مسن که چندین بار زایمان کرده‌اند رخ می‌دهد.

چه هنگامی به پزشک خود مراجعه کنید

  • هنگامی که خونریزی داشته باشید.
  • در ناحیه‌ی مقعد تورم داشته باشید.
  • درد بیش از ۲ تا ۳روز باقی بماند.
  • تب داشته باشید.
  • در اجابت مزاج شما تغییر ایجاد شده باشد، مثلا اسهال یا یبوست مزمن رخ دهد.

تسکین علایم درد ناحیه‌ی مقعد

خوشبختانه چندین روش برای تسکین سریع درد ناحیه‌ی مقعد وجود دارد.

باسن خود را در آب فرو ببرید.

نشستن در یک لگن حاوی آب گرم (۱۱۰ تا ۱۱۵ درجه فارنهایت) برای مدت پانزده دقیقه، دو تا سه بار در روز ممکن است درد را به مقدار زیادی کاهشی دهد (آب باید کاملا گرم باشد، اما نه در آن حدی که دست را بسوزاند).
پوشاندن ناحیه با حوله‌ای که در آب گرم خیسانده شده است، راه حل مؤثر دیگری است.

بی حس کنید.

شما می‌توانید با بهره‌گیری از داروهای حاوی بنزوکائین و یا دیبوکائین در ناحیه دردناک درد خود را تا حدودی کاهش دهید.

آب را فراموش نکنید.

باید ۶ لیوان آب در روز بیاشامید تا از یبوست و درد مقعد پیشگیری کنید.
اگر به مقدار کافی آب ننوشید ممکن است مدفوع سفت گردد.
مدفوع سفت فشار بیشتری برای دفع نیاز دارد، فشار زیاد احتمال ایجاد شقاق و یا همورویید را افزایش می‌دهد.

غذاهای حاوی فیبر میل کنید.

پزشکان توصیه می‌کنند هر چه بیشتر میوه‌های خام، سبزی‌های برگدار و نیز نان و غلات سبوس دار به وعده‌های غذایی خود اضافه کنید تا میزان فیبر در غذایتان افزایش یابد.
فیبرهای غذایی موجب افزایش حجم مدفوع و نرم شدن آن خواهد شد.
بدین ترتیب در هنگام دفع فشار کمتری به رگهای خونی وارد می‌آید.

مسهل‌ها را امتحان کنید.

هنگامی که با دفع منظم مدفوع مشکل دارید.
پزشکان مسهل‌هایی که حجم را افزایش می‌دهند و حاوی پسیلیوم می‌باشند را توصیه می‌کنند تا موجب نرم شدن مدفوع و تسهیل دفع آن گردند.
تسهیل دفع موجب کاهش احتمال بروز علائم دردناک می‌شود.

کژل (kegel).

تمرینات کژل جهت مهار برخی از انواع بی اختیاری مورد استفاده قرار می‌گیرند. این تمرینات هم چنین می‌توانند به تقویت عضلات مقعد و جلوگیری از همورویید دردناک کمک کنند.
کژل بر روی گروهی از ماهیچه‌های تسمه مانند که از استخوان عانه به سوی مقعد و استخوان دنباله در پشت کشیده میشوند اثر می‌گذارد.
انقباض این عضلات نه تنها موجب قطع جریان ادرار می‌شود بلکه قوام عضلات مقعد و راست روده را نیز حفظ می‌کند

نحوه‌ی انجام این تمرینات بسته به وضعیت شما تفاوت می‌کند، اما روش عمومی این تمرینات شامل ۲۰ انقباض در این عضلات هر بار به مدت ۱۰ ثانیه، چهار بار در روز می‌باشد.
پیش از انجام این تمرینات با پزشک خود مشورت کنید که آیا این حرکات برای شما مفید است یا خیر.

مانند دلفین در آب شنا کنید.

ورزش یکی از راه‌های مهم در تنظیم حرکات روده و نیز دفع می‌باشد.
البته هنگامی که درد در ناحیه‌ی مقعد دارید باید از ورزش‌هایی نظیر بلند کردن وزنه، که موجب وارد آوردن فشار به مقعد می‌شود، بپرهیزید.
اما شنا و نیز ورزش‌هایی نظیر تنیس بلامانع می‌باشند.
البته نباید چمباتمه بزنید یا وضعیتی به خود بگیرید که فشار بر روی مقعد را افزایش دهد.

منبع: کتاب راهنمای کامل علایم و درمان بیماری‌ها برای خانواده

برچسب ها

الهام عروجی

کارشناسی ارشد رشته مدیریت اجرایی که از سال 1396 در زمینه تولید محتوای تخصصی فعالیت حرفه ای خود را آغاز نموده ام. در حال حاضر مفتخر به همکاری در تیم متخصصان شمیم سلامتی می‌باشم.

پاسخی بگذارید

بستن