سلامت

علت گرفتگی کمر چیست؟ علایم و توصیه‌هایی برای تسکین علایم آن

گرفتگی کمر

گرفتگی کمر پیغامی است از سوی بدن که حرکات نامتناسب لگن، ستون فقرات و شانه‌ها را متوقف کنید. این عارضه ناشی از حرکات نامتناسبی است که موجب گرفتگی و درد می‌شوند.
مرتب نمودن و بازآرایی اسباب منزل، آماده سازی باغچه جهت گیاه کاری، بازی کردن با نوه‌ها، و هر فعالیتی از این دست که تاکنون عادت به آن نداشته‌اید می‌تواند موجب کشیدگی و فشار بر عضلات و یا لیگامان‌های پشت شده و یا دیسک بین مهره‌ها را دچار جراحت کند. بدین ترتیب گرفتگی و خشکی کمر به منظور محافظت از آسیب‌های بیشتر رخ می‌دهد.

آنچه علایم به شما می‌گویند

فیلیپ تایجیل، فیزیوتراپیست دانشگاه آریزونا می‌گوید: حرکات نامتناسب، چیزی است که عامل بیشتر مشکلات ناحیه کمر است.
چه تعدادی از افراد می‌گویند که ناراحتی کمر آنها به آرامی رخ داده است؟ هیچ، آنها اشتباه حرکت می‌کنند، به ناگهان به خود چرخش می‌دهند، اشیاء را به طریق نادرستی بلند می‌کنند، و بدین ترتیب به گرفتگی کمر دچار می‌شوند و مجروح می‌گردند.

البته حرکات نامتناسب تنها عامل گرفتگی و خشکی کمر نیست. تشک‌های بسیار نرم و یا بسیار سفت، خوابیدن در وضعیت‌های نامناسب و غیر معمول نیز از جمله عوامل به وجود آورنده این ضایعه می‌باشند.

چه هنگامی به پزشک خود مراجعه کنید

  • هنگامی که گرفتگی کمر در فعالیت‌های شما اختلال ایجاد کند.

تسکین علایم

هنگامی که کمر دچار گرفتگی می‌شود، چنین به نظر می‌رسد که تبدیل به سنگ شده است، اما با به کار بستن این نکات و توصیه‌ها می‌توان آن را به حالت طبیعی بازگرداند و حرکات بدون درد انجام داد.

حرکات کبرا را تقلید کنید.

در اینجا برخی از حرکات یوگا می‌آید که می‌تواند موجب نرم شدن کمر گردد.
نخست به شکم دراز بکشید و کف دست‌ها را بر زمین دقیقا زیر شانه‌ها قرار دهید.
حالا به آرامی تنه خود را از سطح زمین بالا بیاورید، خود را بر روی بازوها نگهدارید و لگن را بر روی زمین.
تا آنجا که فشار را احساس کنید بالا بیایید و سپس به پایین بازگردید.
مدتی آرام دراز بکشید و مجددا حرکت را تکرار کنید.
این کار را چندین بار انجام دهید و هر بار تلاش کنید مقدار بیشتری بالا بیایید.
چنانچه این حرکات دردناک است آنها را انجام ندهید.

قدم زدن.

راث می‌گوید: قدم زدن فشارهای مکانیکی بر روی ستون فقرات ناشی از خم شدن و نشستن را متعادل می‌کند و به دیسک این مجال را می‌دهد تا آزادانه به وضعیت مناسب خود باز گردد.

گره‌ها را باز کنید.

دست‌ها را در پشت کمر قرار دهید، تمام قد بایستید و به دقت بدون آنکه زانوها خم شوند به پشت خم شوید.
این حرکت که برخلاف جهت بیشتر فعالیت‌های شما می‌باشد به ایجاد تعادل در فشار مکانیکی بر روی دیسک بین مهره‌ای کمک می‌کند.
راث می‌گوید: اگر در پشت میز کار می‌کنید هر ساعت دو بار این حرکت را تکرار کنید.

ناحیه را گرم کنید.

اگر از ناراحتی مزمن کمر رنج می‌برید گرمای مرطوب می‌تواند در گرفتگی کمر مفید باشد.
گرما جریان خون و اکسیژن ناحیه آسیب دیده را افزایش داده تسکین جراحات را تسریع می‌کند.
حوله‌ای را در آب گرم قرار داده، سپس آب آن را گرفته و بر روی موضع گرفتگی قرار دهید و آن را تا زمانی که سرد شود در موضع نگاه دارید.
توجه داشته باشید که در طی سه روز آغازین جراحات از گرما استفاده نکنید.

تشک خود را عوض کنید.

آیا هنگامی که در بستر قرار می‌گیرد، تشک شما فرو میرودار چنین است باید به فکر تعویض آن باشید.
تشک‌هایی که حفاظ محکمی برای کمر فراهم می‌آورند مناسب‌تر بوده و به جلوگیری از خشکی صبحگاهی کمک می‌کنند.

منبع: کتاب راهنمای کامل علایم و درمان بیماری‌ها برای خانواده

الهام عروجی

«الهام عروجی»،‌ فارغ التحصیل مقطع کارشناسی ارشد رشته‌ مدیریت اجرایی است. او از سال 1396 در زمینه تولید محتوای تخصصی فعالیت حرفه‌ای خود را آغاز نموده است و ‌در حال حاضر تولید محتوا در زمینه‌ی تغذیه و سلامت را در شمیم سلامتی به عهده دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

بستن