بارداری | توصیه پاییزی به خانم های باردار

آیا فصل پاییز به سلامت خانم های باردار آسیب می‌رساند؟

خرید آنلاین دارو از داروخانه آنلاین داروپین

5 توصیه پاییزی به خانم های باردار

 پاییز، یکی از جذاب ترین فصل های سال است که هوای دلپذیر و مطلوب آن می تواند برای تمام افراد جامعه لذت بخش باشد. با این حال، یکی از مواردی که همواره باید در این فصل مورد توجه قرار بگیرد حفظ سلامت خانم های باردار است.
معمولا به خانم های باردار توصیه می شود در این فصل سال که با شروع سرما و بارندگی همراه است، به تقویت سیستم ایمنی بدن خودشان بپردازند و مراقبت های فیزیکی بیشتری از خود داشته باشند تا سلامت مادر و جنین در این فصل زیبای سال به خطر نیفتد.

 در ادامه با مهم ترین توصیه های پاییزی برای خانمهای باردار آشنا می شوید.

  1. خودتان را گرم نگه دارید

آیا می‌دانید سرماخوردگی، یکی از پرخطرترین بیماری‌های ساده برای جنین است و سرما می‌تواند به مادر و جنین آسیب برساند؟

متخصصان زنان به خانم های باردار توصیه می کنند:

  • در فصل پاییز و با شروع سرما، برای حفظ سلامت خود و جنین حتما لباس گرم بپوشند.
  • از قرار گرفتن در معرض باد پاییزی خودداری کنند.
  • گرم نگه داشتن کافی بدن به پیشگیری از ابتلا به بیماری های فصلی کمک می کند.
  • دمای داخل منزل را بین ۲۱ تا ۲۴ درجه سانتی گراد ثابت نگه دارند.
  • در هوای آزاد بیرون، حتما تمام قسمت‌های بدن خود را بپوشانند تا پوستشان در معرض سرما قرار نگیرد.
  1. با احتیاط در باران قدم بزنید

در هوای بارانی به خانم های باردار توصیه می شود:

در هوای بارانی با احتیاط در خیابان راه بروید تا سطح لغزنده باعث لیز خوردن و آسیب دیدن شما نشود.
به هیچ عنوان کفش پاشنه دار نپوشید و از کفش هایی استفاده کنید که کف آنها عاج دار هستند.
اگر بیرون از منزل بودید و باران بارید و مجبور شدید پیاده بروید و کفش مناسبی پایتان نبود، توصیه می شود برای پیشگیری از لیز خوردن، یکی-دو کش پلاستیکی مانند کش پول را دور کفش خود بیندازید تا این کش های پلاستیکی مانند ترمز کفش عمل کنند و جلوی لیز خوردن شما را روی سطوح لغزنده بگیرند.

  1. از میکروب ها دور بمانید

 فصل پاییز معمولا با بیماری شایع سرماخوردگی یا آنفلوانزا همراه است.
برخی افراد مبتلا به این بیماری ها هنگام عطسه یا سرفه کردن، نکات بهداشتی را رعایت نمی کنند و جلوی دهان یا بینی خود را نمی پوشانند.
بنابراین لازم است در این فصل از سال که شیوع بیماری های ویروسی بالا و بیشتر در و پنجره ها بسته است، خانم های باردار نکات بهداشتی ساده را رعایت کنند تا از شر انواع ویروس ها و میکروب ها در امان بمانند.

 از این رو، به خانم های باردار توصیه می شود:

  • هنگام خروج از منزل حتما یک دستکش نخی بپوشند و هنگام کار با وسایل عمومی مانند دستگاه خودپرداز، دستگیره های در وسایل حمل و نقل عمومی، کیبورد کامپیوتر در کتابخانه و محل کار و… حتما این دستگش را دستشان کنند.
  • پس از رسیدن به منزل، دستکشی که در طول روز خارج از منزل استفاده کرده‌اند را به خوبی بشویند.
  • حتما پیش از میل کردن هر ماده غذایی در این فصل از سال دست های خود را به خوبی بشویند.
  • از خشک کردن دست ها با دستگاه های خشک کن برقی موجود در سرویس های بهداشتی اکیدا خودداری کنند.
  1. تا حد امکان به مکان های عمومی نروید

 همان طور که گفته شد، فصل پاییز با شروع بیماری های عفونی فصلی مانند سرماخوردگی و آنفلوانزا همراه است که این بیماری ها شدیدا در مکان های سربسته و عمومی قابل انتقال هستند.

مبتلا شدن خانم باردار به سرماخوردگی هم شرایط سختی ایجاد می کند و هم تاثیری منفی بر رشد مناسب جنین باقی می گذارد.

 بنابراین به خانم های باردار توصیه می شود:

  • خانم های باردار در فصل پاییز تا جایی که ممکن است به مکان های عمومی مانند فروشگاههای زنجیره ای، سینما، اتوبوس، مترو و… نروند.
  • اگر مجبور به حضور در این مراکز بودید، حتما از ماسک فیلتردار استفاده کنید و پوشیدن دستکش را از یاد نبرید.
  • استفاده از واکسن سرماخوردگی در طول دوران بارداری کاملا به نظر پزشک متخصص شما بستگی دارد.
  1. به اندازه کافی ورزش کنید

 داشتن فعالیت فیزیکی کافی در طول روز برای خانم های باردار بسیار ضروری است، اما برخی از این افراد در فصل های پاییز و زمستان و به دلیل سردی یا آلودگی هوا دور فعالیت فیزیکی را خط می کشند و با مشکلاتی مانند اضافه وزن بیش از اندازه، فشارخون و دیابت بارداری مواجه می شوند.

از این رو، به تمام خانم های باردار توصیه می شود:

  • اگر در روزهای سرد و آلوده سال، امکان ورزش کردن در هوای آزاد را ندارند، انجام دادن فعالیت های فیزیکی داخل منزل یا در باشگاه های ورزشی سرپوشیده را فراموش نکنند.
  • داشتن فعالیت فیزیکی کافی، علاوه بر افزایش قدرت سیستم دفاعی بدن، باعث حفظ تناسب اندام خانم باردار می‌شود.

رژیم غذایی مناسب خانم های باردار در فصل پاییز

  •  خانم های باردار  باید روزانه ۷ تا ۸ لیوان آب ساده بنوشند.
  • کم آبی، احتمال ابتلا به سردرد و خشکی پوست را افزایش می دهد.
  • نوشیدن آب کافی، خطر زایمان زودرس ناشی از کم آبی بدن را کاهش می دهد.

 نکته مهم

 دیگر درباره حفظ سلامت بارداری در طول فصل پاییز، افزایش قدرت سیستم دفاعی بدن خانم باردار است.
زمانی که قدرت سیستم ایمنی بدن خانم های باردار بالا باشد، احتمال ابتلا به بیماری های شایع فصلی مانند سرماخوردگی و آنفلوانزا در آنها بسیار کاهش می یابد.
از این رو، توصیه می شود خانم های باردار مصرف میوه ها و سبزی های تازه و پوست کنده، انواع سوپ سبزیجات و غذاهای بخارپز یا تنوری که با کمترین میزان روغن طبخ می شوند را در برنامه غذایی پاییزی خود داشته باشند.
خانم های باردار می توانند با نظر پزشک متخصص خود از مکمل های ویتامینی در این روزهای سال استفاده کنند.
بهتر است این افراد مصرف روزانه سالاد، پوره سبزیجات و سوپ سبزیجات را کنار وعده های غذایی اصلی خود داشته باشند و دور غذاهای فراوری شده، چرب، شور و شیرین را خط بکشند.

 دکتر پیام فرح بخش

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد

منبع: هفته نامه سلامت

برچسب ها
نمایش بیشتر

پاسخی بگذارید

بستن