پاسخ به ۴ پرسش رایج به مناسبت روز جهانی شیردهی

بخور و نخورهای شیردهی

خرید آنلاین دارو از داروخانه آنلاین داروپین

بخور و نخورهای شیردهی

۱۰ مرداد (۱ اوت) در سراسر دنیا روز جهانی «شیردهی» است. هر سال در روز اول از ماه اوت جهان برای برجسته‌تر کردن و اهمیت بخشیدن به نقش حقیقی شیردهی در حفظ سلامت کودکان هفته اول این ماه را جشن می‌گیرد.
درحقیقت، تاکید بر تغذیه با شیر مادر  راه حلی جهانی است تا همه افراد بتوانند شروع و سهمی عادلانه برای زندگی سالم داشته باشند. هدف از برگزاری این رویداد مهم قبول و باور به اهمیت نقش همه ما به عنوان عوامل موثر و کلیدی در رشد و نمو سالم تمامی کودکان در سراسر جهان است.

این رویداد جهانی برای اولین بار در سال ۱۹۹۲ میلادی آغاز شد و تا امروز در بیش از ۱۲۰ کشور جهان توسط سازمان‌های جهانی مانند یونیسف و شرکای دیگر آن از جمله سازمان اتحاد جهانی برای اقدام شیردهی (WBW)، سازمان بهداشت جهانی (WHO) و سایر سازمان‌ها و دولت‌ها انجام می‌شود.

هدف اصلی از برگزاری این مراسم ترویج فرهنگ شیردهی به ویژه برای ۶ ماه نخستین زندگی نوزاد است. شاید باورش کمی سخت باشد اما شیردهی می‌تواند از فجایع انسانی مانند قحطی، سوء تغذیه، فقر و گرسنگی در تمام اشکال آن پیشگیری کند. حال که از ضرورت و هدف اصلی این موضوع مهم آگاه و مطلع شدید، در این مقاله بیشتر به آن خواهیم پرداخت و شما را با نکات تغذیه‌ای، عادت‌ها و ترفندهای مفید در این زمینه آشنا خواهیم کرد.

 ۱- چگونه میزان شیر را افزایش دهیم؟

یکی از بهترین راه حل‌های افزایش حجم شیر، شیردهی مداوم است.
در حقیقت استمرار شیردهی به نوزاد، مناسب‌ترین راهکاری است که به طور طبیعی می‌توانید به کار ببرید.
فعالیت و تقویت اعصاب در طول شیردهی کمک می‌کند شیر بیشتری در پستان ترشح و تولید شود.
زمانی که پستان مادر بدون شیر می‌شود، بدن به طور خودکار و طبیعی سیگنال‌هایی مبنی بر افزایش و ترشح مجدد شیر دریافت می‌کند.
با این وجود اگر تصور می‌کنید حجم و
کیفیت شیرتان کافی نیست و مواد مغذی و ضروری برای نوزادتان ندارد باید در تغذیه و رژیم غذایی خود دقت بیشتری به خرج دهید و از خوراکی‌های مفیدی استفاده کنید که موجب تولید شیر بیشتر می‌شوند.

۲- بهترین خوراکی ها برای افزایش شیر کدامند؟

بلغور جو دوسر

جو به عنوان یک وعده غذایی سالم به راحتی قابل تهیه و مصرف است.
استفاده از این ماده‌غذایی باعث تنظیم و تثبیت میزان قندخون و پیشگیری از بیماری دیابت در دوران بعد از زایمان خواهد شد.
بلغور جو دوسر سرشار از فیبر است و مصرف آن باعث عملکرد بهتر سیستم گوارشی‌تان می‌شود.
علاوه براین، مصرف بلغور جو باعث افزایش انرژی بدن می‌شود و به این شکل مادر می‌تواند نیازهای خود و نوزادش را به نحو بهتری برطرف کند.
شما می‌توانید برای وعده صبحانه یک کاسه بلغور جو دوسر همراه میوه مورد علاقه‌تان بخورید.
اگر تمایل چندانی به مصرف این چنینی آن ندارید از شیرینی یا نان‌های حاوی این ماده غذایی استفاده کنید.

برگ اسفناج و چغندر

برگ اسفناج و چغندر هر دو حاوی مقدار قابل توجهی آهن، کلسیم و اسید فولیک هستند.
این مواد معدنی ضروری و مغذی باعث جبران کم خونی مادر می‌شوند و همزمان نوزاد را تقویت خواهند کرد.
اسفناج علاوه بر اینکه خاصیت سم زدایی دارد، حاوی مواد شیمیایی طبیعی هم است که باعث
پیشگیری از ابتلا به سرطان پستان می‌شوند.
شما می‌توانید در طول روز از این برگ‌های خوراکی سبزرنگ و تیره در تهیه انواع سوپ‌ها استفاده کنید.
تنها نکته قابل توجه، مصرف به اندازه اسفناج است.
به خاطر داشته باشید مصرف بیش از اندازه این سبزی می‌تواند موجب اسهال کودکتان شود.

سیر

این سبزی به عنوان یکی از بهترین و موثرترین خوراکی‌ها در افزایش میزان شیردهی شناخته شده و مورد توجه قرار گرفته است.
این خوراکی طبیعی دارای ترکیبات شیمیایی است که به شیردهی کمک موثری می‌کنند.
مهمتر اینکه مصرف سیر باعث پیشگیری از ابتلا به انواع مختلف سرطان هم خواهد شد.
شما می‌توانید چند حبه سیر را به صورت ریز خرد یا له شده تفت بدهید و همراه سایر سبزیجات مورد علاقه‌تان در تهیه سوپ‌ها و سایر غذاها به عنوان چاشنی استفاده کنید.

هویج

نوشیدن یک لیوان آب هویج در وعده صبحانه یا ناهار می‌تواند در تولید شیر بیشتر و درنتیجه شیردهی موفق معجزه‌گر باشد.
درست شبیه اسفناج، هویج هم در بالا بردن کیفیت شیردهی بسیار تاثیرگذار است.
این صیفی نارنجی رنگ حاوی ویتامین A است که مکمل شیردهی محسوب می‌شود.
مصرف آن کیفیت شیرتان را به طرز قابل توجهی بهبود می‌بخشد.
شما می‌توانید هویج را به صورت خام، بخارپز یا حتی پوره شده در سوپ مصرف کنید.
ایده
 بدی نیست، اگر در فصل زمستان پوره هویج را همراه کمی شیر گرم و شکر به عنوان دسر خوشمزه زمستانی میل کنید.

برنج قهوه ای

تحقیقات حاکی از آن است که مصرف برنج قهوه ای موجب افزایش میزان شیر در بدن مادر می‌شود.
این نوع برنج حاوی هورمون ویژه‌ای است که محرک بسیار قوی برای بیشتر شدن حجم شیر در دوران شیردهی است.
علاوه براین، مصرف برنج قهوه‌ای منبع مناسبی برای تامین انرژی مضاعفی است که مادر پس‌از زایمان به آن نیازمند است.
برای استفاده از این برنج کافی است مقداری از آن را برای ۳۰ دقیقه خیس کنید و بعد بپزید و همراه سبزیجات بخارپزشده بخورید.

دانه زیرہ

مصرف زیره هم می‌تواند باعث افزایش میزان شیر مادر شود.
تنها نکته قابل توجه اعتدال در مصرف این دانه مفید است.
زیره ضدنفخ و چربی‌سوز هم است و استفاده از آن باعث پیشگیری از مشکلات گوارشی مانند اسیدیته (ترش کردن) می‌شود.
برای بهره مندی از خواص زیره کافی است مقداری از آن را روی غذا برای مثال برنج بپاشید.
خوشبختانه مواد خوراکی طبیعی‌ای وجود دارند که مصرفشان باعث افزایش چشمگیر شیر مادر خواهد شد.
شیر مادر حاوی تمام مواد مهم و ضروری برای تغذیه نوزاد است که موجب رشد و تکامل کامل مغز کودک تازه به دنیا آمده
خواهد شد.
در ادامه با فهرستی از بهترین خوراکی‌ها آشنا می‌شوید که گنجاندن هر یک از آنها در رژیم غذایی تان باعث افزایش میزان شیر
خواهد شد.

۳- در دوران شیردهی چه مواد غذایی‌ای نخوریم؟

سعی کنید از مصرف خوراکی‌های نفاخ مانند سیب زمینی، انبه، موز و حبوبات به خصوص لپه بپرهیزید.
گفته می‌شود مصرف سایر خوراکی‌ها از قبیل آویشن، جعفری، نعناع فلفلی و برگ کلم هم تاثیر منفی بر میزان شیردهی می‌گذارد و باعث کاهش شیر مادر می‌شود.

۴- ترفندهای موثر در افزایش میزان شیردهی کدامند؟

بیشتر اوقات، مادران تصور می‌کنند میزان شیردهی آنها کافی نیست.
این درحالی است که اغلب‌شان در اشتباه هستند.
بهترین راه حل برای آگاهی از حجم کافی شیردهی و تغذیه سالم نوزاد اندازه‌گیری مداوم میزان وزن او است. 

بیشتر بخوانید: تاثیر شیر مادر در پیشگیری از بیماری‌ ها

منبع: هفته نامه سلامت

برچسب ها
نمایش بیشتر

پاسخی بگذارید

بستن