بارداریحین بارداری

مشکلات شایع دوران بارداری و توصیه های لازم

 تهوع و استفراغ

معمولاً در سه ماهه اول بـارداری مـشاهده مـی شـود و در هنگام صبح بیشترین شدت را دارد. بالا بودن هورمون های حاملگی و فـشار روحی و روانی جزء مهمترین دلایـل شـدت تهـوع و اسـتفراغ صـبحگاهی هستند. برای مهار این حالت می توانید صبح ها قبل برخاستن از رختخـواب، یک تکه نان برشته، تعدادی بیسکویت، نان سوخاری و یا پاپ کورن کم نمک بخورید ۴-۵ تا وعده غذایی کم حجم را جایگزین ۲- ۳ تا وعده پـر حجـم نمایید. پرهیز از غذاهای ادویه دار و تند و سرخ شـده، بـاز کـردن پنجـره و روشن کردن هواکش در زمان آشپزی و تقویت روحیه توصـیه هـای مـؤثری هستند. در حد امکان زمانی که احساس تهوع ندارید غذا بخورید و همیـشه در کیف خود نان خشک یا سوخاری به همراه داشـته باشـید تـا در صـورت احساس تهوع آن را مصرف کنید.

سوزش سر دل

بزرگ شدن رحم و فشار آن به معده و همچنین شلی دریچه فوقانی معدی موجب بازگشت محتویات معده (غذا و اسید معده) بـه انتهـای مری و احساس ترش کردن و سوزش سر دل می شود. خوردن غذا به صـورت چندین وعده در طول روز با حجم کم ، پرهیز از غذاهای تند، ادویه دار، سرخ شده و نوشابه های گازدار و کافئین دار ، مصرف کم شـکلات، قهـوه و چـای ، خوردن مایعات پس از هر وعده غذایی یا بین وعده ها کمک کننـده هـستند. (در هنگام غذا خوردن مایعات ننوشید). از خوابیدن یا خـم شـدن بلافاصـله پس از صرف غذا اجتناب کنید و در زمان استراحت دو بـالش در زیـر سـر و شانه ها قرار دهید تا به حالت نیمه نشسته قرار گیرید.

یبوست

تغییرات گوارشی در بارداری یبوست ایجاد می کنـد . مـصرف آب و مایعات کافی( ۶-۸  لیوان در روز) ، میوه و سبزیجات خام و تازه، سالاد، سوپ، غلات سبوس دار، زیتون، روغن زیتون، انجیر، آلو و نرمش های سبک روزانه در برطرف کردن یبوست کمک کننده هستند.

اسهال

غذاهای حاوی پکتین و صمغ (دو نوع فیبر غذایی) مانند پوره سیب، موز، برنج سفید، نان گندم . مصرف شود.

 نفخ شکم

نفخ شکم به علت بلع هوا و مصرف مواد نفاخ و شل شدن عـضلات روده ای پیش می آید که جهت درمان آن توصیه می شود که غذا را آهـسته خورده و کامل بجوید، در طی صرف غذا صحبت نکنید ، مایعات گازدار مصرف نکنید و از هورت کشیدن غذاهای آبکی اجتناب کنید. مایعـات بوسـیله نـی نوشیده نشود. مصرف پیاز، حبوبات و میوه های نفاخ (هندوانـه، خربزه، …) را کاهش دهید.

تنگی نفس

با بزرگ شدن رحم و فشار به فضای داخل قفـسه سـینه خـانم باردار دچار تنگی نفس و تندتند نفس کـشیدن مـی شـود کـه اجتنـاب از پرخوری، صاف نگه داشتن عضلات پشت و قرار گرفتن در حالت نیمه نشسته بهترین وضعیت در این شرایط است.

تپش قلب

با افزایش حجم خون و افزایش ضربان قلب کمی تپش قلب ایجـاد می شود که طبیعی است اما اگر با فعالیت های عادی دچار تپش قلـب و درد در قفسه سینه می شوید به پزشک مراجعه کنید.

کمر درد

در بارداری به علت تغییر شکل بدن و بزرگ شدن رحم گو دی کمر افزایش می یابد و لیگامانهای لگنی هم شل می شوند که منجر بـه احـساس درد در ناحیه کمر و لگن می شود. اصلاح وضعیت بدن در حالت های مختلـف ( ایستادن، نشستن،.) عدم استفاده از کفش های پاشنه بلند یا بدون پاشنه، خودداری از انجام فعالیت های زیاد و مستمر (داشتن اسـتراحت در فواصـل کار)، صاف نگه داشتن عضلات پشت، اجتناب از خم شدن از کمر و دولا شدن به هنگام انجام کارها یا برداشتن اشیاء از زمین، گرم کردن

موضع، اسـتفاده از تشک سفت و انجام نرمش های بدنی مرتبط، درد کمر را کاهش می دهند.

گرفتگی یا انقباض دردناک عضلات پا

اغلب گرفتگی عضله پشت ساق پا در خواب اتفاق می افتد که در آن زمان سریع پنجه پا را به سمت خود خم کنید . مصرف شیر و لبنیات و مواد غذایی حاوی منیزیـوم ( بـادام، پـسته، گـردو و فندق و سبزیجات برگ سبز ) را افزایش دهید. گرم کردن و ماساژ عضله بی تأثیر نیست . تمرینات چرخـشی مـچ پـا بـرای پیشگیری توصیه می شود.

واریس پا

برجستگی رگ های آبی رنگ در پای شماست کـه معمـولاً ارثـی است و بعلت افزایش فشار بر روی عروق پا، بیـشتر در ران و سـاق و ناحیـه تناسلی ظاهر میشود که با اجتناب از ایستادن و نشستن با پـای آویـزان بـه مدت طولانی و نیانداختن پا روی پا در هنگام نشستن، نگه داشتن پاها کمـی بالاتر از سطح بدن در حالت درازکش، اجتناب از پوشیدن لباس هـای تنـگ، استفاده از جوراب های واریس در سایز مناسب می تـوان درد آن را کـاهش داد.

ازدیاد ترشحات واژن

در حاملگی معمولاً ترشحات زنانگی که سفید رنگ یا بی رنگ و بدون بو است بیشتر دیده می شود و با رعایـت نکـات بهداشـتی (تعویض روزانه لباس زیر، شستشوی مرتـب و خـشک نگـه داشـتن ناحیـه تناسلی) می توان آن را کاهش داد. ترشحات زرد یا سبز رنگ کـف آلـود بـا خارش و سوزش و بوی بد نیاز به درمان دارد.

تکرر ادرار

در ابتدای بارداری و اواخر حاملگی به علت بزرگ شدن رحـم و فشار آن بر روی مثانه دفعات ادرار کردن بیشتر می شود. در اواسط حاملگی به علت تغییر وضعیت رحم و کاهش فشار بر مثانه، این حالـت کمتـر پـیش می آید ولی در صورت مشاهده علائم سوزش و درد هنگام ادرار کردن جهت درمان به پزشک مراجعه کنید. اگر در اواخر بارداری پـس از هـر سـرفه یـا عطسه و خنده دچار بی اختیاری ادرار شدید، ورزش kegel  را انجام دهید.

ورزش kegel (کگل)

به منظور پیشگیری از ا فتادگی رحم و مثانه به علـت شلی عضلات کف لگن این تمرین را در هر وضعیتی چه نشسته چه خوابیـده یا ایستاده به دفعات مکرر می توانید انجام دهید . ماهیچه های کف لگن خود را به آرامی منقبض و سفت کنید (به نحوی که می خواهید از خروج ادرار یـا باد شکم جلوگیری کنید). این انقباض را به تدریج تا آن جایی که می توانیـد به سمت بالا ببرید و برای مدت کوتاه ( ۵ ثانیه) نگه داشته و سپس به آرامـی آن ها را شل و رها کنید.

احساس ضعف و سستی و خستگی

به علت تغییـرات هورمـونی در بـارداری است که برای برطرف شدن آن، استفاده از هوای تازه و محـیط آرام و دور از ازدحام، تنفس های عمیق و انجام حرکات ورزشی سبک توصیه می شود.

ویار

تمایل به مصرف مواد نامناسب و غیر عادی مانند خاک، برفک یخچـال، مهر نماز یا یخ است و یا اینکه برخی از بوها (عطر، غذا) آزار دهنده هـستند. گاهی کمبود آهن باعث بروز این مشکل می شو د. در هر حال تغذیه مناسـبی داشته باشید و با پزشک خود مشورت نمایید.

هموروئید یا بواسیر

به علت یبوست و فشار رحم ایجاد مـی شـود. میـوه و سبزی به خصوص انواع سالاد به همراه یک قاشق غذاخوری روغن زیتـون و مایعات فراوان مصرف کنید. کمپرس گرم، نشستن در آب ولرم روزی سه بـار به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه و استفاده از داروهای موضعی طبـق دسـتور پزشـک مفیدند.

دیدگاهتان را بنویسید

بستن