پوست، مو و زیبایی

مکمل های غذایی که برای تقویت مو و ناخن لازم هستند!

دانستنی هایی درباره مکمل های غذایی لازم تقویت مو و ناخن

افراد سالم به مکمل های غذایی نیاز ندارند!

تا به حال چند بار برای درخشان یا خوش حالت شدن موهایتان با تقویت کردن آنها یا برای جلوگیری از شکستن گاه و بیگاه ناخن هایتان به قرص و شربت و پودر متوسل شده اید و چقدر نتیجه گرفته اید؟ امروزه انواع و اقسام مکمل های مراقبت از پوست و مو و ناخن در بازار وجود دارد که همه آنها وعده های زیر را به شما می دهند:

  • داشتن پوستی صاف و بی نقص و درخشان
  • موهایی بی عیب و براق

مکمل های غذایی

خیلی از چهره های مشهور داخلی و خارجی هم هر روز مکمل خاصی را در صفحات مجازی شان تبلیغ می کنند و مدعی اند این همان جادویی است که برای جوان ماندن ابدی به آن نیاز دارید. با وجود همه این تبلیغ ها، منابع علمی اثربخشی این محصولات را به طور کامل تضمین نکرده و حتی خیلی از متخصصان پوست مصرف این مکمل های غذایی را برای افراد سالم تجویز نمی کنند، اما آیا معنایش این است که خریدن این مکمل ها مصداق بارز پول دور ریختن است یا واقعا ممکن است مصرفشان فایده داشته باشد؟

۱٫ بیوتن

بیوتن که با عنوان ویتامین B7 نیز شناخته می شود، نقش مهمی در متابولیسم پروتئینها در بدن دارد و از مکمل های غذایی است که برای داشتن پوست، مو و ناخن سالم ضروری است. افرادی که دچار کمبودهای تغذیه ای جدی هستند، معمولا از مشکلات زیر رنج میبرند:

  • اگزما
  • خشکی پوست
  • ریزش مو و…

به گفته دکتر ملانی پالم، متخصص پوست و استادیار دانشگاه کالیفرنیا -سن دیگو استفاده از مکمل های ویتامینی در چنین شرایطی می تواند به رفع این مشکلات کمک کند اما بر اساس نتایج ۱۸ مقاله تحقیقاتی مروری، اگر شما بتوانید ۳۰ میکروگرم بیوتن مورد نیاز بدن را تامین کنید، مصرف مقادیر بیشتر این ویتامین کمک زیادی به شما نخواهد کرد و تا زمانی که رژیم غذایی متعادل و متنوعی داشته باشید، تامین مقدار بیوتن مورد نیاز بدن به راحتی انجام می گیرد. این ویتامین در مواد غذایی زیر یافت می شود:

  • تخم مرغ
  • ماهی سالمون
  • تخمه آفتابگردان
  • سیب زمینی شیرین
  • بادام
  • بروکلی
  • اسفناج

۲٫مولتی ویتامین های دوران بارداری

خانم های باردار معمولا موهای درخشان و ضخیمی دارند که به سرعت هم رشد می کنند. اما برخلاف آنچه که عامه مردم تصور می کنند، این مساله ارتباط خاصی به مصرف مکمل های مولتی ویتامین مصرفی شان ندارد. درواقع خانم های باردار این تغییر در موهایشان را مدیون هورمون های بارداری هستند که باعث سرعت بخشیدن به رشد موها می شود. شواهد علمی وجود ندارد که نشان دهد مصرف مکمل های دوران بارداری یا پره‌ناتال می تواند رشد موها را افزایش دهد.

بنابراین در صورتی که باردار هستید یا برای بارداری اقدام کرده اید، سراغ این مکمل ها نروید.

۳٫کراتین

کراتین یک پروتئین ساختاری است که بخش عمده ای از پوست، مو و ناخن را تشکیل می دهد.

بدن ما می تواند کراتین مورد نیاز خود را به اندازه کافی بسازد، اما بعضی ها ادعا می کنند مکمل یاری با کراتین می تواند باعث تقویت و درخشان شدن موها و ضخیم تر شدن تار آنها شود. با این حال باید بدانید شواهد علمی این مساله را تایید نمی کند. واقعیت این است که کراتین به شدت نسبت به اسیدهای هضم کننده ای که در معده وجود دارد، مقاوم است.

بنابراین مصرف این مکمل های غذایی به جای فایده ممکن است ضرر هم داشته باشد.

۴٫کلاژن

کلاژن نیز مانند کراتین یک نوع پروتئین ساختاری است که به طور طبیعی در بدن وجود دارد و باعث نرمی پوست و ظاهر توپر آن می شود اما وقتی با افزایش سن تولید کلاژن در بدن کاهش پیدا می کند، چین و چروک در پوست ایجاد می شود، نتایج تحقیقی که منابع مالی آن توسط یک شرکت تجاری تامین شده، نشان داده خانم هایی که روزی ۳ قاشق غذاخوری از محصولات حاوی کلاژن استفاده می کنند، خشکی پوست و چین و چروک کمتری را تجربه می کنند، اما این راه حل قطعی رفع چروک با پیشگیری از آن نیست.

کلاژن در معده به اسیدهای آمینه شکسته می شود و این بدن شماست که برنامه ریزی می کند این اسیدهای آمینه مورد استفاده قرار بگیرند یا نه. اسیدهای آمینه می توانند به پروتئین هایی تبدیل شوند که کبد را ترمیم یا مغز را تنظیم می کنند یا در ساختار رگهای خونی مورد استفاده قرار می گیرند. البته ممکن است باعث ساخته شدن کلاژن در پوست نشوند. به بیان دیگر، کلاژن می تواند مکمل ضد پیری باشد اما هیچ تضمینی برای اثربخشی اش وجود ندارد.

۵٫ویتامین C

ویتامین C نوعی آنتی اکسیدان است. نتایج تحقیقات نشان داده ویتامین C می تواند تاثیرات زیر را داشته باشد:

  • جلوی پیر شدن پوست را بگیرد.
  • جلوی سرطانی شدن سلول های پوستی را از طریق افزایش ساخت کلاژن یا جلوگیری از تخریب آنها بگیرد.
  • با ایجاد ملانین (رنگدانه پوستی) مبارزه می کند.

اما مشکل اینجاست که همه ویتامین C که وارد بدن می شود. حتی مقادیر بالای آن به پوست نمی رسد. تاثیر محصولات موضعی که حاوی ویتامین C هستند، در این زمینه از مکمل های خوراکی بیشتر است اما حتی در مورد اثربخشی آنها هم اما و اگرهای زیادی وجود دارد.

۶٫امگا۳

اسیدهای چرب امگا۳ جزو آن گروه از مکمل هایی هستند که واقعا می توانند اثر خوبی روی پوست و مو داشته باشند.

  • این اسیدهای چرب ضروری مواد مغذی موردنیاز برای داشتن سلولهای سالم پوست و مو را فراهم می کنند.
  • غشای سلولهای پوستی از یک لایه حاوی کلسترول ساخته شده و امگا۳ برای حفظ و نگهداری آنها لازم است.
  • علاوه بر این مصرف امگا۳ به استحکام مو کمک می کند.

پس اگر به طور مرتب از ماهی هایی مانند تن یا سالمون استفاده نمی کنید، به طور روزانه ۵۰۰ میلی گرم DHA و EPA (مهم ترین اسیدهای چرب امگا۳ که در ماهی های چرب یافت می شود) مصرف کنید.

۷٫رزوراترول

رزوراترول نوعی آنتی اکسیدان طبیعی است که اثر ضدسرطانی آن به اثبات رسیده است. همچنین به نظر می رسد مصرف آن می تواند به حفظ سلامت عضله قلب کمک کند.

آیا مصرف رزوراترول واقعا برای پوست مفید است؟

نتایج بعضی مطالعات نشان داده استفاده از این آنتی اکسیدان مشهور می تواند با افزایش سرعت ساخت سلولهای تازه، اثر ضد پیری داشته باشد. با این حال شواهدی وجود ندارد که نشان دهد استفاده از مکمل های غذایی حاوی این آنتی اکسیدان بتواند به شما کمک کند تا جوان تر از سن واقعی تان به نظر برسید. پس بهتر است به جای پول خرج کردن برای خرید مکملهای رزوراترول، به همان توصیه های امتحان شده قدیمی توجه کنید که شامل استفاده از محصولات حاوی ترتینوئین یا تازاروتن است.

همچنین بیشتر شواهد در مورد پیشگیری از تخریب پوست، به حفاظت از آن در برابر نور خورشید مربوط می شود.

منبع: هفته نامه سلامت

در مورد بیماری های ناخن ها می توانید بیشتر بدانید: بیماری های ناخن

برچسب ها

دیدگاهتان را بنویسید

بستن