تغذیه

هرم غذایی | درباره هرم راهنمای تغذیه و تغذیه سالم بیشتر بدانید!

هرم غذایی

حتما تا کنون با هرم غذایی مواجهه داشته اید. در هرم غذایی طبقه بندی گروه های غذایی بر اساس اهمیت و میزان مصرف می‌باشد. هر چه از بالای هرم به سمت پایین نزدیک می شویم حجمی که گروه های غذایی به خود اختصاص می دهند بیشتر می شود که به این معنی است که مقدار مصرف روزانه این دسته از مواد غذایی باید بیشتر باشد.

هرم غذایی | درباره هرم راهنمای تغذیه و تغذیه سالم بیشتر بدانید!

گروه های غذایی

گروه های غذایی شامل موارد زیر است:

  • گروه نان و غلات
  • گروه میوه و سبزیجات
  • گروه گوشت
  • گروه شیر
  • گروه چربی و شیرینی

در قسمت نوک هرم بخش چربی و شیرینی است که باید آن ها را به مقدار کم مصرف کرد. (این نوع غذاها به عنوان یک گروه غذایی اصلی توصیه نشده اند بنابراین مصرف آنها اختیاری است ولی باید محدود باشد چون دارای کالری بالا هستند).

ادویه ها، قهوه، چای و نوشابه های گازدار در هرم جایی ندارند. (زیرا مواد مغذی را شامل نمی‌شوند).

Serving بخش های مختلف هرم

Serving بخش های مختلف هرم به شکل زیر است:

۱) گوشت، ماهی، تخم مرغ و لوبیا و حبوبات ۳-۲ servings.

۲) شیر، ماست و پنیر ۳-۲ servings.

۳) میوه ها ۴-۲ servings.

۴) سبزیجات ۵-۳ servings.

۵) نان، برنج و پاستا ۱۱-۶ servings.

منظور از serving در گروه های مختلف متفاوت است. برای مثال ۱ اسلایس نان، نصف فنجان پاستای پخته شده، سه چهارم لیوان آب سبزیجات، نصف فنجان میوه ی خرد شده یا پخته شده یا کنسروی و ۱ عدد تخم مرغ هر کدام یک serving به حساب می آید.

تغذیه سالم براساس هرم غذایی

تغذیه صحیح یعنی رعایت دو اصل تعادل و تنوع در برنامه غذایی روزانه. تعادل به معنی مصرف مقادیر کافی از مواد مورد نیاز برای حفظ سلامت بدن است و تنوع یعنی مصرف انواع مختلف مواد غذایی که در ۴ گروه اصلی غذایی معرفی می شوند.

بهترین راه اطمینان از تعادل و تنوع در غذای روزانه استفاده از هر ۴ گروه اصلی غذایی است.

برای اطلاع از یک رژیم غذایی سالم این مطلب را نیز بخوانید:رژیم غذایی

برچسب ها

دیدگاهتان را بنویسید

بستن