خرید آنلاین دارو از داروخانه آنلاین داروپین
تغذیه

چاشنی ها | بهترین چاشنی ها برای خوش طعم ساختن سبزیجات

چاشنی ها و سبزی ها

بهترین چاشنی ها

ترکیب سبزیجات با ادویه ها و چاشنی ها یکی از ریزه کاری های جالب دنیای تغذیه است که به دلیل ایجاد طعم بهتر، تمایل به مصرف شان را افزایش می‌دهد. با این حال، بسیاری از افراد نمی‌دانند هر نوع سبزیجات را باید با چه نوع ادویه ای طعم دار کنند و گاهی حتی این عدم تناسب از کیفیت آن می کاهد بنابراین یادتان باشد هر سبزی با ادویه و چاشنی خاص طعم دار می شود.

چاشنی ها | بهترین چاشنی برای خوش طعم ساختن سبزیجات

آرتیشو

  • جعفری
  • برگ بو
  • گشنیز
  • کاری
  • پاپریکا

گشنیز و در صورت تمایل ادویه کاری را باید پیش از طبخ به آرتیشو اضافه کنید اما دیگر چاشنی ها را می توان در زمان پخت یا پس از آن استفاده کرد.

مارچوبه

  • شوید
  • مرزنجوش
  • جوز
  • رزماری
  • ترخون
  • تره

این ادویه ها و سبزیجات معطر را به کره اضافه کنید و از طعم دلپذیر آنها همراه مارچوبه لذت ببرید.

چغندر

  • فلفل
  • گشنیز
  • آویشن
  • شوید
  • تره
  • زنجبیل
  • میخک
  • مریم گلی

همه این چاشنی ها طعم بهتری به چغندر می دهند که برای استفاده در انواع سوپ، سالاد و سس عالی خواهد بود.

کلم بروکلی

  • مریم گلی
  • تره
  • مرزنجوش
  • آویشن
  • رزماری
  • سیر و جوز

کلم بروکلی جزو سبزیجاتی است که به رغم خواص فراوان، چندان طرفدار ندارد. انتخاب طعم دهنده های مناسب حتما این نظر را تغییر می دهد. از طرفی، کلم بروکلی برای هر نوع رژیم غذایی عالی است. البته نوع بخارپز آن برای افرادی که قصد کاهش وزن دارند، توصیه می شود. همچنین سوپ آن همراه با پنیر انتخاب خوبی برای کنترل قند خون خواهد بود زیرا کربوهیدرات کمی دارد.

پیازچه

  • خردل
  • جعفری
  • شوید
  • برگ بو
  • آویشن
  • پاپریکا
  • نمک کرفس (ترکیب نمک با برگهای خشک کرفس)

پیازچه طعمی شبیه پیاز دارد و اغلب می تواند جایگزین آن شود. کمی کره همراه با سیر و زنجبیل ساده ترین چاشنی ای است که می توانید همراه پیازچه استفاده کنید.

کلم برگ

  • برگ بو
  • فلفل
  • لیمو
  • سیر
  • کاری
  • مرزنجوش
  • جوز
  • تره
  • جعفری

کلم به تنهایی طعم دلچسبی ندارد اما اگر به خوبی طعم دار شود و در ترکیب غذاها به کار برود، بسیار لذیذ خواهد بود. به طور مثال، سوپ کلم یکی از این غذاهاست که بدون افزودن چنین چاشنی هایی خوشمزه نیست. البته افزودن کمی کره و فلفل به برگ های کلم انتخاب ساده و مطلوبی برای مصرف این سبزی است.

هویج

  • جعفری
  • ریحان
  • تره
  • مریم گلی
  • آویشن

اگر دوست دارید مزهای خاص و منحصر به فرد را امتحان کنید، هویج را با پودر نارگیل، کاری، دارچین، جوز و زنجبیل طعم دار کنید.

کدو مسما

  • سیر
  • ریحان
  • جعفری
  • مرزنجوش

کدومسما جزو سبزیجاتی است که نیاز به ادویه های زیادی ندارد و می تواند کنار انواع خوراکی ها و غذاها استفاده شود.

خیار

  • رزماری
  • شوید
  • خردل
  • فلفل
  • ریحان
  • تره

خیار یکی از صیفی جات سبک و خنک است که ترکیب خوبی با برگ های معطر و ادویه های نشاط آور پیدا می کند. مصرف خیار همراه با پنیر یا سالاد فصل جزو دلچسب ترین نمونه های مصرف خیار است.

بادمجان

  • سیر
  • جعفری
  • نعناع
  • مریم گلی
  • کاری
  • ریحان
  • رزماری
  • مرزنجوش

بادمجان انتخاب خوبی برای غذاهای بدون گوشت است و همراه با پنیر پارمسان لازانیای خوش طعمی تشکیل می دهد.

گل کلم

  • ریحان
  • شوید
  • زنجبیل
  • کاری
  • جوز
  • مرزنجوش
  • پیاز
  • گشنیز
  • نعناع

گل کلم را می توان با بیشتر خوراکیها ترکیب کرد زیرا طعم آنها را به خوبی حفظ می کند. یکی از بهترین روش ها برای طعم دار کردن گل کلم، مخلوط کردن آن با کمی روغن زیتون، آویشن، ترخون و جعفری است. گل کلم یکی از بهترین انتخاب های غذایی برای افرادی است که تمایلی به سبزیجات ندارند.

لوبیا سبز

  • سیر
  • ریحان
  • شوید
  • جوز
  • فلفل

لوبیا سبز، سبزی مغذی ای است که خیلی سریع پخته می شود و نیاز به ادویه های زیادی برای طعم دار شدن ندارد. البته افزودن کمی از چاشنی های ذکر شده کافی خواهد بود.

سیب زمینی

  • سیر
  • جوز
  • پاپریکا
  • فلفل
  • رزماری
  • آویشن

سیب زمینی پای ثابت بیشتر غذاهاست و معمولا نمک مهم ترین چاشنی آن محسوب می شود اما افزودن هر یک از طعم دهنده های ذکر شده نیز طعم بی نظیری به آن می دهد. از طرفی ترکیب آن با کره و پنیر پیتزا نیز بسیار دلچسب است، البته به شرط اینکه قصد کاهش وزن نداشته باشید.

قارچ

  • زنجبیل
  • فلفل
  • زیره
  • جعفری
  • آویشن

قارچ را می توان به تنهایی به عنوان ماده غذایی اصلی یا کنار دیگر خوراکی ها طبخ کرد. قارچ طعم بدی ندارد اما همراه با چاشنی های مناسب بسیار دلچسب تر خواهد بود.

پیاز

  • پاپریکا
  • نمک کرفس
  • فلفل
  • گشنیز
  • ریحان
  • سیر
  • مرزنجوش
  • مریم گلی

پیاز یکی از اجزای اصلی غذاهاست که البته در صورت افزودن کاری و ادویه های تند به غذا نباید در استفاده از آن زیاده روی کرد.

کاهو

  • ریحان
  • تره
  • آویشن
  • ترخون
  • شوید
  • جعفری

کاهو خوراکی پایه انواع رژیم های غذایی است که سالاد آن کنار هر غذایی دلچسب است.

نخودفرنگی

  • ترخون
  • نعناع
  • جعفری
  • جوز
  • مریم گلی
  • مرزنجوش
  • ریحان

نخودفرنگی، یکی از مواد اولیه عالی برای غذاهاست که در صورت طبخ همراه ادویه ها و سبزیجات برگدار معطر، پیش غذای خوبی نیز محسوب می شود. نیازی به افزودن ادویه های فراوان برای لذت بردن از طعم آن نخواهد بود و اضافه کردن تدریجی چاشنی های مناسب کافی است.

گوجه فرنگی

  • ریحان
  • ترخون
  • سیر
  • تره
  • شوید
  • نعناع
  • مرزنجوش
  • پاپریکا
  • رازیانه
  • جعفری
  • آویشن

اهمیت گوجه فرنگی در دستورهای غذایی شبیه سیب زمینی و پیاز است. بسیار خوشمزه و غنی از ترکیبات مفید است و ترکیب آن با چاشنی های مناسب باعث بهبود طعم آن می شود.

کلم بروکسل

  • رزماری
  • جعفری
  • زیره
  • جوز
  • مرزنجوش

این نوع کلم طعم خاصی دارد اما افزودن چاشنی های یاد شده قطعا مانع مصرف محدود آن می شود.

برگ چغندر

  • جوز
  • ریحان
  • گشنیز
  • مریم گلی
  • مرزنجوش
  • برگ بو
  • سیر
  • رزماری

برگ چغندر همراه با گوشت یا مرغ، سیر، لیمو، زیتون و کره غذای کاملی خواهد بود. البته اسفناج نیز از نظر ساختار و خواص شبیه برگ چغندر است و به همین ترتیب می توان آن را طعم دار و استفاده کرد.

منبع: هفته نامه سلامت

برچسب ها

دیدگاهتان را بنویسید

بستن