سلامت

چرا باد گلو (آروغ) می‌زنیم؟ علایم و توصیه‌هایی برای تسکین علایم

باد گلو (آروغ)

دکتر جیمز کوپر استاد طب در دانشگاه جورج تاون در واشنگتن می‌گوید: ممکن است معده کسی را پر از هوا کنیم، ولی او هرگز باد گلو نزند. هنگامی که مقداری هوا در مری گیر بیفتد، او اولین نامزد برای باد گلو زدن است.

آنچه علایم به شما می‌گویند

هنگامی که در حال جویدن یا جرعه جرعه نوشیدنید، هوا به طور طبیعی به دهان شما راه می‌یابد، و هنگامی که لقمه را می‌بلعید این هوا به سوی مری سرازیر می‌شود. در آنجا یکی از این دو راه را در پیش می‌گیرد: به سوی معده می‌رود و یا در انتهای مری به انتظار فرصتی برای صعود جای می‌گیرد. سپس به مانند حبابی در ته یک بطری آب، به صورت ناگهانی به طرف گلو بالا آمده از دهان خارج می‌شود، و در برخی مواقع در لحظه‌ی حساس این اتفاق رخ می‌دهد.
بلع هوا می‌تواند یکی از شایعترین علل باد گلو زدن باشد. حساسیت‌های غذایی و یا حساسیت به شیر نیز می‌توانند موجب بروز این مشکل شوند، به همان صورت که کمبود اسید معده نیز می‌تواند چنین مشکلی را به وجود آورد.

تسکین علایم

باد گلو زدن را نمی‌توان یک مشکل بهداشتی دانست، ولی ممکن است تا حدودی برای موقعیت اجتماعی شما ایجاد مشکل کند.
لذا به شما می‌گوییم چگونه نزاکت خود را حفظ کنید.

هوای کمتری ببلعید.

گرچه شواهدی دردست نیست که جویدن غذا با دهان بسته در کم نمودن مقدار آروغ مؤثر باشد، ولی با این همه، غذا را باید آهسته و به دقت جوید.
این کار هضم را آسان‌تر نموده و از تولید گاز و ناراحتی معده جلوگیری می‌کند.

فشارهای عصبی را از خود دور کنید.

عده‌ای عادت دارند هنگامی که عصبی می‌شوند دست‌ها را حرکت دهند و یا شست‌های خود را دور یکدیگر بچرخانند.
عده‌ای دیگر عادت دارند برای آنکه خشکی دهان خود را برطرف کنند، مقداری هوا ببلعند.
راه دیگری برای بیرون ریختن فشارهای عصبی پیدا کنید؛ مثلا برخیزید و نرمش‌های کششی انجام دهید و یا مدتی قدم بزنید.

از مصرف نوشابه گازدار بپرهیزید.

نوشابه‌های گازدار مقدار قابل ملاحظه‎‌ای هوا را با خود به داخل می‌برند، و این هوا در بسیاری موارد باید با فشار خارج گردد.
اگر می‌خواهید بعد از میهمانی از آروغ زدن اجتناب کنید، نوشابه بدون گاز بنوشید.

جویدن آدامس را پایان دهید.

جویدن آدامس موجب تولید مقدار زیادی بزاق می‌شود، که در هنگام بلع مقدار زیادی هوا همراه خود دارد.

مایعات را با لیوان بنوشید.

نوشیدن آب با نی و یا از شیرهای آب موجب آمیخته شدن مقدار بیشتری هوا با مایع می‌شود.
دکتر کوپر پیشنهاد می‌کند که آب و دیگر مایعات را مستقیما از طریق لیوان و یا فنجان بنوشید.

کمتر از غذاهای حاوی هوا استفاده کنید.

خوراکی‌هایی نظیر سوفله و یا شیر همزده همراه خود هوای زیادی دارند و شانس آروغ زدن را افزایش می‌دهند.

برخی از غذاها را مصرف نکنید.

چنانچه با تمامی آنچه گفته شد باز هم مشکل ادامه یافت آنگاه حساسیت به شیر و برخی دیگر از غذاها مطرح است.
لذا باید تلاش کنید از مصرف چنین غذاهایی پرهیز کنید.
مهمترین این غذاها شیر، تخم مرغ، ذرت، گندم، نخود، سویا، مرکبات، و شکلات می‌باشند.

دکتر گایی می‌گوید: تعداد زیادی از افراد مبتلا به حساسیت غذایی می‌باشند و هنگامی که از مصرف این غذاها اجتناب می‌کنند مشکلاتشان برطرف می‌شود.
اگر نوشیدن شیر را متوقف کنید و آنگاه مشکل برطرف گردد، به احتمال قوی حساسیت نسبت به شیر وجود دارد و برای اطمینان مجددا شیر بنوشید و اگر مشکل بازگشت، باید بدنبال منبع دیگری برای تأمین کلسیم مورد نیاز خود باشید.

آزمایش‌های لازم را انجام دهید.

دکتر گابی معتقد است چنانچه با تمامی این تمهیدات باز هم مشکل آروغ زدن برطرف نشود، به پزشک خود مراجعه نموده.
از وی بخواهید آزمایش هایدلبرگ برای شما انجام دهد.
این آزمایش آسان، سطح اسید معده شما را می‌سنجد.
به همان ترتیب که زیادی اسید موجب ایجاد زخم می‌گردد، کمبود اسید نیز باعث اختلال در هضم و ایجاد آروغ خواهد شد.

بیشتر بخوانید: زخم پپتیک و التهاب معده (گاستریت) عوارض،نشانه ها و راه‌های درمان

به اسید معده بیافزایید.

اگر تشخیص داده شد که مقدار اسید معده شما کم است، با مصرف قرص‌های اسیدهیدروکلریک مشکل برطرف خواهد شد.

منبع: کتاب راهنمای کامل علایم و درمان بیماری‌ها برای خانواده

الهام عروجی

«الهام عروجی»،‌ فارغ التحصیل مقطع کارشناسی ارشد رشته‌ مدیریت اجرایی است. او از سال 1396 در زمینه تولید محتوای تخصصی فعالیت حرفه‌ای خود را آغاز نموده است و ‌در حال حاضر تولید محتوا در زمینه‌ی تغذیه و سلامت را در شمیم سلامتی به عهده دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

بستن