اشتباهات رایج غذایی

چربی‌های سالم بخش مهمی از یک رژیم‌ متعادل! | عوارض رژیم فاقد چربی

شش عارضه رژیم غذایی فاقد چربی را جدی بگیرید

شش عارضه رژیم غذایی فاقد چربی را جدی بگیرید

چربی‌های سالم بخش مهمی از یک رژیم سالم و متعادل را تشکیل می‌دهند. چربی منبع اسیدهای چرب ضروری است که بدن خود نمی‌تواند آن را بسازد.
چربی بدن باعث جذب ویتامین‌های A، D ، E و K می‌شود. این ویتامین‌ها محلول در چربی هستند، به این معنی که فقط با کمک چربی جذب می‌شوند.

هر میزان  چربی که توسط سلول‌های بدن شما  استفاده نمی‌شود و یا برای تولید انرژی به کار نمی‌رود به  توده‌ی چربی بدن تبدیل می‌شود. به همین ترتیب، کربوهیدرات و پروتئین‌های استفاده نشده نیز به توده‌ی چربی بدن تبدیل می‌شوند.

در اینجا ۶ نشانه هشدار دهنده که به شما می‌گویند به اندازه کافی از رژیم غذایی‌تان چربی دریافت نمی‌کنید، معرفی شده است:

عدم تمرکز و خستگی ذهنی

دلایل متعددی برای خستگی ذهنی و عدم تمرکز وجود دارد که یکی از آن‌ها فقدان چربی‌های سالم در رژیم غذایی است.
در این میان، کمبود امگا ۳ به طور خاص می‌تواند بر عملکرد ذهنی تاثیر بگذارد. چون
امگا ۳ واحد سازنده مغز و سیستم عصبی مرکزی است.
برخی مطالعات نشان می‌دهند چربی‌های غیر اشباع در
در برابر افت ادراک و حتی زوال عقل نقش دفاعی دارند.

چرخه قاعدگی نامنظم

تغییرات هورمونی از دلایل نامنظم شدن چرخه قاعدگی هستند.
در این میان عدم دریافت چربی‌های سالم و ضروری  ، منجر به عدم تولید کافی هورمون‌هایی می‌شود که تنظیم کننده قاعدگی هستند.
یکی از عوارض جانبی چنین حالتی، افزایش احتمال پوکی استخوان است.
زنانی که سیکل قاعدگی منظمی ندارند، احتمال این که چگالی استخوانی‌شان کاهش یابد بیشتر است.

کمبود ویتامین‌های محلول در چربی

کمبود ویتامین‌های محلول در چربی تقریبا نادر است و معمولا در کشورهای پیشرفته دیده نمی‌شود.
با این حال کسانی که دچار سوءتغذیه با رژیم غذایی غلط هستند، کمبود این ویتامین‌ها را تجربه می‌کنند. ویتامین E یکی از ویتامین‌های محلول در چربی است.

کاهش کلسترول HDL و افزایش تری گلیسیرید

دریافت رژیم های غذایی کم چرب می تواند خطر ابتلا به تری گلیسیرید بالا را افزایش دهد و میزان کلسترول خوب یا HDL را کم کند.
مصرف زیاد کربوهیدرات‌ها به جای چربی‌های سالم خوراکی نیز می‌تواند موجب افزایش تری گلیسرید همراه با کاهش HDL شود.


دریافت ۳۵ درصد از کالری توسط چربی‌ها ایده آل است به شرطی که این چربی‌ها از منابع سالم تامین شوند.
همچون:

  • روغن‌زیتون
  • مغزها
  • دانه‌ها
  •  آووکادو

احساس سرما

عدم دریافت کافی چربی‌های سالم، می‌تواند دمای بدن را به هم بزند و شما همیشه احساس سردی کنید.
قبل از این که با احساس سرما در بدن به فکر پوشیدن لباس بیشتر شود، مطمئن باشید
که آیا به میزان کافی چربی از رژیم غذایی‌تان دریافت کرده‌اید یا نه. سلول‌های چربی در بدن ما مسئول تولید گرما هستند و افرادی که ذخیره چربی بدنشان بسیار پایین است، اغلب حتی در فصول گرم سال، از احساس سرما شکایت می‌کنند.

خشکی پوست

چربی‌ها برای حفظ سلامت پوست و جوانی آن بسیار ضروری هستند.
اولین عضو بدن که در اثر کمبود چربی سلامت خود را از دست می‌دهد، پوست شماست.
اگر پوستتان خشک است و شوره می‌زند، ممکن است دلیلش مصرف ناکافی چربی‌های سالم باشد.

منبع:سلامت نیوز

برچسب ها

الهام عروجی

کارشناسی ارشد رشته مدیریت اجرایی که از سال 1396 در زمینه تولید محتوای تخصصی فعالیت حرفه ای خود را آغاز نموده ام. در حال حاضر مفتخر به همکاری در تیم متخصصان شمیم سلامتی می‌باشم.

دیدگاهتان را بنویسید

بستن