سلامت

چه هنگامی حرکات ناشیانه از شما سر می‌زند؟ علایم و راه‌های درمان آن

حرکات ناشیانه

هر یک از ما تا حدودی دست و پا چلفتی (خام دست) هستیم، و این تنها از فردی به فرد دیگر تغییر می‌کند. برای یک فرد طبیعی، میزان مورد قبول حرکات ناشیانه یک یا دو بار در روز می‌باشد.

آنچه علایم به شما می‌گویند

ممکن است در روز یک یا دو بار با یک شیشه و یا یک در برخورد کنید. اما اگر چند بار به دری برخورد کنید که هر روز از آن می‌گذرید و یا سه بار به همان شیشه برخورد کنید، آن هنگام موضوع قابل تأمل است.

اگر اخیر بیش از گذشته حرکات ناشیانه از شما سر می‌زند، این ممکن است علامت خستگی، نشانگان پیش قاعدگی، و یا اضطراب باشد. البته این می‌تواند نشانه‌ای از سکته مغزی، مولتیپل اسکلروزیس (MS) و یا تومور نیز باشد.

چه هنگامی به پزشک خود مراجعه کنید

  • این مشکل به طور ناگهانی بروز کرده باشد.
  • حس دست‌ها و یا پاها را از دست داده باشید.

تسکین علایم

درحالی که بروز ناگهانی حرکات ناشیانه باید مورد توجه پزشک قرار گیرد. اما اینجا پاره‌ای توصیه‌ها برای کاهش مشکل خواهند آمد.

چندان به آن فکر نکنید.

افرادی که تاکید می‌کنند دست و پا چلفتی هستند مشکلشان بیشتر می‌شود.
دکتر اسلیتر می‌گوید: درواقع این افراد در تمامی طول زندگی این مشکل را داشته‌اند و حال دلیل خاصی به مانند تنش‌ها و یا خستگی، بیش از پیش متوجه آن شده‌اند.

مقداری استراحت کنید.

این مشکل می‌تواند ناشی از خستگی باشد.
دکتر اسلیتر می‌گوید: اگر می‌دانید در صورت نخوابیدن به چنین مشکلی دچار می‌شوید، در چنین مواقعی مقداری استراحت کنید.

زمانی برای آرام ساختن خود در نظر بگیرید.

افراد مستعد به فشارهای عصبی و یا آنهایی که از اضطراب رنج می‌برند، بیشتر دچار این مشکل می‌شوند.
دکتر اسلیتر توصیه می‌کند روش‌های کاهش تنش نظیر مراقبه یا مدیتیشن ممکن است در این موارد مفید باشند.

به ورزش‌هایی نظیر تنیس بپردازید.

ورزش‌هایی که نیازمند هماهنگی دست‌ها و چشم‌ها می‌باشند می‌توانند در بهبود رفلکس‌ها مفید بوده، حرکات ناشیانه را کاهش دهند.
ورزش‌هایی مانند تنیس و پینگ پونگ در این میان بسیار ارزشمند می‌باشند.

بدترین کابوستان را مجسم کنید.

تصویرسازی ذهنی نیز می‌تواند به شما در فائق آمدن بر خام دستی، یاری رساند.
این اعتقاد دکتر دنیس گرستن روانپزشک است.
برای این کار، چشمان خود را ببندید و تصور کنید در فروشگاهی مملو از اشیاء چینی و یا شیشه‌ای هستید.
سپس تصور کنید شما دست و پا چلفتی‌ترین آدم دنیا هستید که به ناگهان سکندری می‌خورید و بر روی این اشیاء قیمتی می‌افتید.
حال خود را رها کنید و با خیال راحت بخندید چرا که در دنیای واقع اتفاقی نیفتاده است. تصور بدترین شرایط به ما کمک می‌کند تا ترس یک فاجعه را تا حدودی تحمل کنیم. وی توصیه می‌کند این تصویرسازی را روزانه به مدت پنج تا ده دقیقه انجام دهید.

جانور درون خود را آزاد کنید.

دیگر تصویرسازی مفید آن است که خود را شبیه حیواناتی نظیر عقاب و یا پلنگ در نظر بگیرید.
به حرکات موزون عضلات و اندام این حیوانات توجه کنید.
تصور کنید مانند آنها به سرعت در حال دویدن و یا پرواز کردن هستید و باد بر صورت و یا زیر بدن شما برخورد می‌کند.
هرگاه اعتماد به نفس خود را به دلیل خام دستی از دست دادید این تمرین را پنج تا ده دقیقه در روز انجام دهید.

منبع: کتاب راهنمای کامل علایم و درمان بیماری‌ها برای خانواده

برچسب ها

الهام عروجی

کارشناسی ارشد رشته مدیریت اجرایی که از سال 1396 در زمینه تولید محتوای تخصصی فعالیت حرفه ای خود را آغاز نموده ام. در حال حاضر مفتخر به همکاری در تیم متخصصان شمیم سلامتی می‌باشم.

دیدگاهتان را بنویسید

بستن