پوست، مو و زیبایی

کدام ویتامین‌ها پوست و موی‌تان را جذاب‌تر می‌کنند؟

پوست جوان با ویتامین درمانی

کدام ویتامین‌ها پوست و موی‌تان را جذاب‌تر می‌کنند؟

همه ما برای سلامت پوستمان از انواع کرم‌های ضدچروک و آبرسان‌ها و کرم‌های تغذیه کننده پوست کمک می‌گیریم تا نیاز سلول‌های پوستی را برطرف کنیم. اما بد نیست که در کنار استفاده موضعی از انواع کرم‌های ویتامینه، تغذیه‌مان را هم اصلاح کنیم. بسیاری از متخصصان می‌گویند مصرف ویتامین‌ها می‌تواند تاثیرگذاری آنها را چند برابر کند. اگر می‌خواهید بدانید کدام ویتامین‌ها این مطلب را بخوانید.

استحکام پوست و ناخن با ویتامین A

انتخاب غذای مناسب می‌تواند به سلول‌های پوستی در برابر آسیب رادیکال‌های آزاد محافظت کند و با بهبود جریان گردش خون در پوست غذارسانی و تغذیه‌رسانی خوبی به بافت پوست بدهد.
ویتامین A خوراکی می‌تواند این کار را به بهترین شکل انجام دهد و مانع از خشک شدن، پوسته پوسته شدن و شکنندگی ناخن‌ها شود.
متخصصان این ویتامین را برای درمان آکنه، خشکی پوست و پیشگیری از چین و چروک توصیه می‌کنند.

چی بخوریم؟

جگر، لبنیات کم چرب، تخم مرغ، سبزیجاتی مثل هویج و اسفناج و گوجه فرنگی

خدافظی با التهاب‌های پوستی با ویتامین B

متخصصان تغذیه معتقدند که مصرف خوراکی‌های حاوی ویتامین B به بهبود هرچه سریعتر التهاب‌ها و زخم‌ها کمک می‌کند.
افرادی که خارش پوست را زیاد تجربه می‌کنند با مصرف ویتامین B این مشکل را برطرف می‌کنند.
مصرف این ویتامین به افزایش ضخامت ناخن و مو و تقویت سلول‌های پوستی کمک می‌کند.

چی بخوریم؟

غلات و حبوبات، قارچ، آووکادو، موز، انواع آجیل و پرتقال.

کلاژن سازی با ویتامین C

مهمترین وظیفه ویتامین C و احیای بافت مرده و فرسوده پوست است اگرچه بخشی از نیاز بدن به این ویتامین با مصرف کرم‌های حاوی ویتامین C تامین می‌شود اما مصرف خوراکی که این ویتامین هم می‌تواند به عنوان یک آنتی اکسیدان و ضد التهاب خوب به سلامت پوست کمک کند.

چی بخوریم؟

فلفل سبز، بروکلی، توت فرنگی، گیاه گزنه، خانواده مرکبات و آناناس

فراموش نکنید

بدن ما نمی‌تواند اسید چرب ضروری را تولید کند. بنابراین تنها راه تامین این چربی‌های مفید از راه غذاست.
امگا۳ به خوبی پوست شما را در مقابل پیری زودرس محافظت می‌کند.
روغن ماهی، انواع ماهی، سالمون، ماهی تن و گردو بهترین منابع امگا۳ هستند.

ویتامین E ضدپیری

ویتامین E ضدریزش مو، موثر در درمان بیشتر بیماری‌های پوستی، کند کردن پیر شدن سلول‌ها و بافت همچنین باعث بهبود سریع‌تر زخم‌ها می‌شود.
این ویتامین با جلوگیری از آزاد شدن برخی آنزیم‌ها از التهاب‌های پوستی جلوگیری می‌کند.
ویتامین E با مقاوم کردن قشر نازک هیدرولیپیدی پوست، آن را مرطوب نگه می‌دارد و با تحریک سلول رگ‌های خونی جریان خون را زیر پوست بهبود می‌دهد.

چی بخوریم؟

انواع روغن‌های گیاهی مثل روغن زیتون، روغن آفتابگردان، آجیل، سویا، اسفناج و سیب زمینی

از این ویتامین‌ها غافل نشوید

ویتامین ضدترک

معمولا بعد از چاق و لاغر شدن‌های ناگهانی پوست زیاد دچار ترک می‌شود.
ویتامین D یک ضدترک است و برای رفع چین و چروک‌های پوست، سفید شدن موها، جوش‌های صورت و خشکی پوست توصیه می‌شود.
روغن ماهی، ماهی تن، قارچ، حبوبات و زرده تخم مرغ سرشار از این ویتامین هستند.

بیشتر بخوانید: ۸ نشانه کمبود ویتامین D

ویتامین ضدعفونت

ویتامین تقریبا گمنام E ضدعفونت جلدی پوست است و کمبود این ویتامین باعث پیدایش لکه‌های قرمزرنگ و گاه خاکستری روی پوست می‌شود.
غذاهایی مثل تخم مرغ، سبوس برنج و انواع مغزهای خوراکی خام حاوی این ویتامین است.

بهترین ترمیم کننده پوست

معمولا هیچ وقت کسی چربی‌ها را برای سلامت مفید نمی‌داند، ولی امگا۳ کاملا یک نوع چربی مفید است.
چربی‌های مفید، چربی موردنیاز پوست را تامین و به سالم ماندن غشای سلولی کمک می‌کند.
همچنین امگا۳ مواد سمی را دفع کرده و به ترمیم پوست‌های آسیب دیده از اشعه ماوراء بنفش کمک می‌کند. 

منبع: مجله سیب سبز

برچسب ها

الهام عروجی

کارشناسی ارشد رشته مدیریت اجرایی که از سال 1396 در زمینه تولید محتوای تخصصی فعالیت حرفه ای خود را آغاز نموده ام. در حال حاضر مفتخر به همکاری در تیم متخصصان شمیم سلامتی می‌باشم.

دیدگاهتان را بنویسید

بستن