تغذیه

۴ توصیه پیشگیرانه از بروز مسمومیت غذایی در تابستان

بروز مسمومیت غذایی در تابستان

مسمومیت غذایی، یکی از مشکلات رایج در فصل تابستان است و بر اساس تخمین‌ها، حدود یک‌ششم مردم جهان درجاتی از این مسمومیت را در طول تابستان تجربه می‌کنند. مسمومیت غذایی، با توجه به‌شدت و ضعف آن، می‌تواند علائمی مانند حالت تهوع، استفراغ، اسهال، گرفتگی‌های شکمی یا حتی در موارد شدیدتر ابتلا به تب را هم در پی داشته باشد.

مسمومیت غذایی جزو بیماری‌های شایع جهانی در روزهای گرم سال محسوب می‌شود اما بهتر است بدانید توصیه‌های تغذیه‌ای بسیار ساده‌ای برای پیشگیری از آن وجود دارد که در ادامه به بررسی مهم‌ترین آنها می‌پردازیم.

4 توصیه پیشگیرانه از بروز مسمومیت غذایی در تابستان

۱٫ از مصرف گوشت‌های نیم‌پز خودداری کنید

یکی از دلایل عمده افزایش ابتلا به مسمومیت غذایی در فصل تابستان، رفتن به سفر یا پیک‌نیک‌های تابستانی است.

بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند در سفر یا پیک‌نیک از گوشت‌های کبابی و گریل شده به‌جای سایر غذاهای پختنی استفاده کنند این در حالی است که کباب کردن گوشت‌ها، احتمال خام ماندن مغز آنها و ابتلا به مسمومیت غذایی را افزایش می‌دهد؛ مخصوصاً اگر این گوشت‌ها برای بیشتر از ۲ ساعت خارج از یخچال و در مجاورت هوای محیط قرارگرفته باشند.

چاره چیست؟

اگر در سفر یا پیک‌نیک، شرایط پختن کامل گوشت رادارید، اجازه بدهید انواع گوشت حداقل تا دمای ۷۵ درجه سانتی‌گراد حرارت ببینند تا مغز آنها کاملاً پخته شود.

اگر زمان یا امکانات کافی برای پخت گوشت‌ها را ندارید، بهتر است آنها را به شکلی کاملاً نازک برش دهید تا حرارت کافی به بخش‌های میانی گوشت برسد و تمام قسمت‌های گوشت کبابی کاملا پخته شود.

نکته دیگر اینکه برای پیشگیری از فاسدشدن گوشتی که خارج از محیط یخچال نگهداری می‌شود، ظرف حاوی گوش را تا زمان پختن داخل کلمن های مسافرتی یا داخل ظرفی پر از یخ نگهداری کنید تا افزایش دما باعث رشد باکتری‌های داخل گوشت مصرفی‌تان نشود.

۲٫ میوه‌های تابستانی را خوب بشویید

یکی دیگر از دلایل اصلی ابتلا به مسمومیت غذایی در فصل تابستان، مصرف میوه‌های ریز و خوش‌طعم تابستانی است.

حتما خیلی از شما تجربه‌ای تجربه‌ این را داشته‌اید که نمی‌شود میوه‌های کوچکی مانند آلبالو، گیلاس، انواع توت یا انواع انگور را به‌صورت تکی شست و آلودگی‌های احتمالی موجود در سطح آنها را به خوبی از بین برد. به همین دلیل هم شستشوی نامناسب این محصولات، دلیلی عمده برای ابتلا به مسمومیت غذایی در فصل تابستان، مخصوصا میان کودکان، است.

چاره چیست؟

  • میوه‌های کوچک را داخل یک سبد بریزید، برگ‌ها و پوشال‌های اضافی را جدا کنید و سبد را داخل کاسه گود پر از آبی قرار دهید.
  • اجازه بدهید میوه‌ها حدود ۳ تا ۵ دقیقه داخل آب بمانند.
  • سپس سبد را از داخل کاسه آب‌بردارید و آب آن را دور بریزید.
  • یک‌بار دیگر این کار را تکرار کنید و بار دوم دست خود را روی میوه‌ها بگیرید.
  • آب را با خم کردن هم‌ زمان کاسه و سبد از روی میوه‌ها دور بریزید.
  • با این کار آلودگی‌های سنگین و سبک سطحی را از میوه‌های خود می‌زدایید.
  • برای شستن انگور هم حتما ابتدا انگورها را به خوشه‌های ریزتر تقسیم کنید و سپس آنها را بشویید.

این نحوه شستشوی میوه‌های ریز برای انواع سبزی‌های تابستانی هم توصیه می‌شود.

۳٫ در مصرف سس‌های سالاد دقت کنید

معمولا بیشتر سس‌های سالاد حاوی تخم‌مرغ خام هستند و قرار گرفتن آنها در معرض دمای محیط، احتمال فساد محصول و ابتلا به مسمومیت غذایی را بالا می‌برد.

چاره چیست؟

سالادتان را با آبلیمو، آب‌نارنج، سرکه بالزامیک  و مقداری روغن‌زیتون طعم دار کنید اگر:

  • از سلامت سس‌های سالاد مصرفی در فصل تابستان اطمینان ندارید.
  • نمی‌دانید این سس‌ها  در رستوران یا جایی که در آن مهمان شده‌اید چگونه نگهداری شده‌اند.

تا احتمال ابتلا به مسمومیت غذایی در اثر مصرف سس ناسالم را در خودتان از بین ببرید.

۴٫ ‌زمان‌بندی خرید مواد غذایی را رعایت کنید

در فصل تابستان برای خرید مواد غذایی مختلف،زمان‌بندی مناسبی داشته باشید تا احتمال فساد مواد غذایی فسادپذیر را کاهش دهید.

رعایت نکردن زنجیره سرمایی برخی مواد غذایی در فصل تابستان، از مهم‌ترین دلایل ابتلا به مسمومیت غذایی است که معمولا نادیده گرفته می‌شود.

چاره چیست؟

  • بهتر است از فروشگاه‌هایی خرید کنید که فاصله آنها تا منزلتان بیشتر از ۲۰ تا ۳۰ دقیقه نباشد.
  • هنگام خرید ابتدا مواد غذایی خشک یا فسادناپذیر و سپس انواع گوشت یا تخم‌مرغ را خریداری کنید.
  • بعد از رسیدن به منزل ابتدا گوشت‌ها را پاک‌ کرده و در فریزر بگذارید، سپس بقیه خریدها را جابه‌جا کنید.
  • حواستان باشد محصولاتی مانند انواع گوشت را هرگز در کیسه سایر خوراکی‌هایی که قرار است به‌صورت خام مصرف شوند، قرار ندهید.
برچسب ها

مسعود رازنهان

مسعود رازنهان هستم سردبیر محتوای مجله سلامتی حدودا 6 سال تجربه کاربری و فنی در تولید محتوا دارم امیدوارم محتواهای بنده مورد استفاده شما عزیزان گردد. خوشحال میشوم از طریق ایمیل : raznahan@shamimsalamati.ir نظرات خودتان را برایم ارسال کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

بستن