تغذیه

۶ توصیه که بهتر است در روزهای سرد سال در برنامه غذایی تان رعایت کنید

تغذیه در سرما

6 توصیه که بهتر است در روزهای سرد سال در برنامه غذایی‌تان رعایت کنید

یکی از توصیه های ساده برای گرم نگه داشتن بدن در روزهای سرد سال ، ایجاد تغییراتی در الگوی غذایی روزانه است، گرم کردن بدن از داخل و بالا بردن متابولیسم، می تواند بسیار سریع تر از پوشیدن لباس های فراوان یا بالا بردن حرارت وسایل گرمایشی، حس گرمای مطلوب را در پاییز و زمستان برای ما ایجاد کند.

از بهترین مزایای روزهای سرد سال این است که دستگاه گوارش در بهترین وضعیت خود قرار دارد و عمل هضم و جذب در پاییز و زمستانه بهتر از بهار و تابستان انجام می گیرد. از این رو، شما می توانید با دغدغه کمتری اقدام به مصرف غذاهایی با کالری کمی بالاتر کنید و علاوه بر گرم شدن، نگرانی چندانی هم بابت اضافه وزن نداشته باشید. ما نیز در صفحه «سفره سالم» این شماره به بررسی ۶ مورد از مهم ترین تغییراتی که باید در روزهای سرد سال در رژیم غذایی خود ایجاد کنید، می پردازیم.

۱. صبحانه گرم میل کنید

 اولین توصیه برای گرم شدن بدن در صبح های سرد پاییزی یا زمستانی، خوردن صبحانه های گرم و با مزاج گرم است. از این رو، اگر میخواهید شیر یا چای گرم بخورید، حتما یک عدد خرما، یک عدد گردو و چند عدد کشمش را با آن همراه کنید. حلیم فرنگی هم گزینه خوبی برای صبحانه روزهای سرد سال است تا هم شما را برای مدت بیشتری سیر نگه دارد و جلوی ریزه خواری میانه روزتان را بگیرد و هم به گرم شدن بدنتان کمک کند.

حلیم فرنگی با کمک مواد اولیه ساده ای مانند گندم پرک، شیر پرچرب، شکر قهوه ای با عسل و دارچین، ظرف ۳۰ تا ۴۰ دقیقه آماده می شود. به طور کلی، انواع خوراک های گرمی که حاوی گندم، دارچین و زنجبیل باشند، می توانند در این روزهای سرد سال به کمک شما بیایند و بدنتان را گرم کنند. بهتر است برای صبحانه روزهای سرد سال، دور شیر سرد، شیر کاکائوی سرد با آبمیوه های طبیعی و سرد خط بکشید و به جای آنها، شیر یا شیرکاکائوی گرم با چای و انواع دمنوش های حاوی هل، دارچین، زنجبیل و تخم میخک میل کنید. تخم مرغ آبپز، انواع کوکو و نان کاملا گرم هم گزینه های بهتری نسبت به نان‌های سرد یخچالی یا کره و مربا خواهند بود.

۲. در میان وعده ها میوه های حاوی ویتامینC بخورید

 بهتر است میوه ها در روزهای سرد سال، در میان وعده ها مصرف شوند تا تاثیری بر کاهش حرارت بدن در ساعات اولیه پس از بیدار شدن یا ساعات منتهی به خوابیدن نداشته باشند.بهترین زمان برای خوردن میوه ها در پاییز و زمستان، حدود ۲ ساعت قبل از ناهار و ۲ ساعت قبل از شام (عصرانه) است. میوه های پاییزی و زمستانی مانند پرتقال، لیموشیرین، نارنگی، گریپ فروت، کیوی و حتی انار، مقادیر مناسبی از ویتامین C را در خود جا داده اند. مصرف ۲ عدد از این میوه ها در طول روز می تواند علاوه بر بهبود قدرت سیستم دفاعی بدن برای مبارزه با:

  • سرماخوردگی
  • باعث کاهش بی حوصلگی
  • خمودگی ناشی از کمبود آفتاب در پاییز و زمستان هم بشود.

٣. سوپ را برای شام انتخاب کنید

 تنوع سوپ‌ها به قدری زیاد است که اگر شما بخواهید در تمام روزهای سال هم سوپ بخورید، باز هم غذای جدیدی برای خوردن خواهید داشت. انواع سوپ گرم، جزو بهترین گزینه های غذایی برای شب های سرد سال هستند. این سوپ ها می توانند طیف گسترده ای از سبزیجات، صیفی‌ها، گوشت‌ها و حبوبات را در خود جا بدهند و به یک پیش غذای ساده و سبک یا غذایی کامل و مغذی تبدیل شوند.

 بنابراین بهتر است برای گرم نگه داشتن بدن در ساعات پایانی شب و پیش از خواب، حتما وعده شام را به غذایی مانند سوپ یا خوراک های گرم و آبکی اختصاص بدهید. اگر سوپ های پاییزی و زمستانی حاوی مقداری حبوبات، پودر دانه های خام یا آب قلم باشند، انرژی مطلوب تری برای این شب های طولانی سال به بدن می رسانند.

۴٫ در نوشیدنی ها دارچین و زنجبیل بریزید

 یکی دیگر از راه های ساده برای گرم کردن بدن در این روزهای سرد سال، نوشیدن انواع نوشیدنی های گرمی است که حاوی مقدار کمی دارچین یا زنجبیل هستند. دارچین و زنجبیل، هر دو مزاجی گرم و خشک دارند و باعث افزایش سوخت و ساز بدن، بهبود گردش خون در بدن و بهبود عملکرد سیستم گوارشی می شوند.

 در نتیجه، مصرف آنها همراه نوشیدنی های گرم می تواند به بالا رفتن دمای بدن کمک کند و احساس سرما در انگشتان دست و پا یا قسمتهای انتهایی بدن مانند نوک بینی یا گوشها را از بین ببرد. اگر تندی زنجبیل را دوست ندارید، می توانید مقداری شیره خرمای طبیعی یا عسل به نوشیدنی خود اضافه کنید تا طعم نسبتا تند زنجبیل را خنثی کند.

۵. فلفل خشک و تازه بخورید

 یکی از مهمترین تغییراتی که باید در روزهای سردسال در برنامه غذایی شما ایجاد شود، افزایش مصرف انواع فلفل است.
فلفل‌ها؛ چه به صورت خشک و چه تازه می‌توانند متابولیسم بدن را بالا ببرند و باعث ایجاد حرارت درونی شوند.
شما می توانید انواع فلفل خشک را در غذاهای مختلف و انواع فلفل تازه را در سالادها استفاده کنید.
برای ایجاد طعم مطلوب تر فلفل تازه، باید هسته های فلفل را پیش از مصرف جدا و آن را با کمی آبلیمو یا آب نارنج تازه، طعم دار کنید.
اگر نمی خواهید غذاهای حاوی پودر فلفل هم بیش از اندازه تند شوند، بهتر است آن را در ۵ دقیقه پایانی پخت به غذا اضافه کنید.

۶. مصرف زردچوبه و پودر کاری را فراموش نکنید

 نتایج تحقیقات جالبی که روی تاثیر زردچوبه و پودر کاری بر گرم نگه داشتن بدن در روزهای سرد سال انجام شد، نشان داد مصرف این ادویه های گرم باعث سفت شدن عضلات و حبس شدن آب داخل آنها می شود که به پیشگیری از سرمای درونی بدن منجر خواهد شد. از این رو، متخصصان توصیه می کنند حتما در روزهای سرد سال، استفاده مداوم از ادویه کاری، زردچوبه و حتی پودر خردل را فراموش نکنید و اگر می توانید، مقداری از آنها را به صورت خام روی غذا، سالاد یا سوپ‌های خود بریزید.

۳ پیشنهاد سنتی

۱٫حلوای خرما

 برای تهیه این حلوا که طبیعتی کاملا گرم دارد، ابتدا یک کیلوگرم خرمای پوست کنده و بدون هسته را با یک لیوان ارده به خوبی مخلوط کنید تا خمیر یکنواختی به دست بیاید.
۵۰گرم پودر گردو را با این خمیر ورز بدهید و سپس خمیر را به شکل و اندازه گردوهای کوچک دربیاورید.
قبل از سرو، این حلواها را داخل پودر پسته یا نارگیل بغلتانید.

۲٫دمنوش دارچین

 این دمنوش می تواند حرارت بدن را در روزهای سرد سال، به خوبی بالا ببرد.
برای تهیه آن کافی است ۲ قاشق غذاخوری چوب دارچین را با ۳ لیوان آب جوش داخل قوری چینی بریزید.
حدود ۳۰ دقیقه آن را مانند چای دم کنید.
سپس، دمنوش دارچین را با مقداری عسل شیرین کنید و بنوشید.

۳٫خورش لوبیا قرمز

 برای تهیه این خورش که مزاجی گرم دارد و مناسب روزهای سرد سال است.
باید یک عدد پیاز خرد شده را در مقدار کمی روغن تفت بدهید.
سپس ۲۰۰ گرم گوشت خورشی گوسفندی را هم کمی در آن تفت بدهید.
حالا به مقدار کافی آب و یک لیوان لوبیا قرمز (حداقل ۲۴ساعت خیس شده باشد) را به این خورش بیفزایید.
اجازه بدهید تا کاملا جا بیفتد.

 در ۲۰ دقیقه پایانی پخت، حدود ۳ گوجه‌فرنگی پوست کنده و خردشده نمک و پودرکاری را به این خورش بیفزایید.
گوجه ها می توانند زودتر هم به خورش اضافه شوند.

منبع: هفته نامه سلامت

الهام عروجی

«الهام عروجی»،‌ فارغ التحصیل مقطع کارشناسی ارشد رشته‌ مدیریت اجرایی است. او از سال 1396 در زمینه تولید محتوای تخصصی فعالیت حرفه‌ای خود را آغاز نموده است و ‌در حال حاضر تولید محتوا در زمینه‌ی تغذیه و سلامت را در شمیم سلامتی به عهده دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا