قرص بیوتین (H) | نحوه مصرف، فواید و عوراض

بیوتین (H)

بیوتین در فعالیت بعضی از آنزیم‌ها نقش حیاتی دارد. بیوتین برای تجزیه قندها و اسیدهای چرب رژیم غذایی و تبدیل آنها به انرژی، ساخت هورمون‌ها و دفع محصولات حاصل از تجزیه پروتئین‌ها ضروری است.

سایر اسامی

کو آنزیم R، ویتامین اچ .

دسترسی

بیوتین(H) به طور خالص یا در انواع مولتی ویتامین‌ها و ترکیبات معدنی بدون نیاز به نسخه پزشک عرضه می‌شود.

رژیم غذایی و سایر منابع طبیعی

در اغلب غذاها مقادیر اندکی از بیوتین موجود می‌باشد. منابع غذایی غنی از این ویتامین شامل:

  • جگر
  • نخود
  • لوبیا
  • زرده تخم‌مرغ
  • کلم
  • قارچ

درصد بالایی از بیوتین(H) مورد نیاز ما در روده و توسط باکتری‌ها ساخته می‌شود.

نیاز روزانه

نیاز روزانه بیوتین(H) مشخص نشده است اما دریافت روزانه ۲۰-۱۰ میکروگرم ضروری می‌باشد.

ضرورت مصرف مکمل‌ها

مقادیر کافی بیوتین(H) در اغلب رژیم‌های غذایی وجود دارد و نیز توسط باکتری‌های روده تولید می‌شود. بنابراین مصرف مکمل‌ها بندرت ضرورت دارد. با این حال در صورت مصرف طولانی مدت مقادیر زیاد سفیده خام تخم‌مرغ ممکن است کمبود این ویتامین حاصل شود.

سفیده تخم‌مرغ حاوی پروتئین آویدین است که مانع جذب ویتامین از روده می‌شود. خطر کمبود با مصرف طولانی مدت آنتی بیوتیک‌ها یا داروهای ضد باکتریایی سولفونامیدی که ممکن است باکتری‌های بیوتین‌ساز روده‌ای را تخریب کنند، بالا می‌رود.

علایم کمبود

علایم کمبود شامل:

کمبود شدید ممکن است باعث اگزمای پوست صورت، بدن و التهاب زبان شود.

دوز درمانی در موارد کمبود

این مقدار به حساسیت فرد و شدت اختلال بستگی دارد. کمبود با دوز روزانه ۳۰۰-۱۵۰ میکروگرم بیوتین(H) درمان می‌شود. کمبود بیوتین(H) ناشی از نقص ژنتیکی با دوزهای بالای ۵ میلی‌گرم یک یا دو بار در روز قابل درمان است.

علایم و خطرات ناشی از مصرف زیاد

شناخته نشده است.

سفارش از داروپین

برچسب ها
نمایش بیشتر

پاسخی بگذارید

بستن