سلامت

افزایش قد و عوامل مهم موثر بر رشد شما و کودکتان!

خرید آنلاین دارو از داروخانه آنلاین داروپین

افزایش قد و عوامل مهم موثر بر رشد قد کودک شما!

افزایش قد و عوامل مهم موثر در آن!

چقدر تا به حال به قد خود فکر کرده اید؟

آیا از کوتاهی قد خود رنج می برید؟ شاید هم نگران قد فرزند خردسالتان هستید؟ چرا شما به فکر افزایش قد خود نباشید؟! باور کنید که هیچ سنی دیر نیست!

صرف نظر از ویژگی‌های تناسب اندام و لذت خوش قامتی، قد رشید حلال بسیاری از مشکلات ظاهرا پیش پا افتاده اما واقعی زندگی است. می‌دانیم که ممکن است در این لحظه به خود بگویید دردسرهایی هم دارد و آدم به راحتی نمی تواند پشت فرمان بنشیند و یا… اما منظور ما این نبود، ما می خواهیم شما را با دنیای شگفت انگیز توانایی‌ها و قابلیت های جسمانی بیشتر آشنا کنیم. بلندی قد، آغاز یک راه است که در این راه  ما با شما خواهیم بود و شما را یاری خواهیم کرد.

تجربیات ما در حوزه پزشکی و سالها بررسی موردی و بالینی پدیده ی کوتاه قدی، مجموعه ای از اطلاعات ارزشمند را بنا بر نیاز شما در این اثر ارائه نموده است.

ما برای بلندی قد همان مسیری را می رویم که در علم به اثبات رسیده است و با در نظر گرفتن نکات زیر، روش‌هایی را توصیه می‌کنیم:

  • ساختار بدنتان
  • عادات غذایی تان
  • متابولیسم و ساز و کار مصرف انرژی بدنتان
  • بررسی ابعاد روحی و روانی زندگی تان

چنانچه به دقت پیگیری شوند، نتیجه بخش بوده و شرایط آرمانی برای شما ایجاد می کنند. تغذیه درمانی، ورزش درمانی، هیپنوتیزم، متدهای کششی، جراحی‌های استخوان و… همه و همه در خدمت علاقه مندان به افزایش قد هستند. اگر فرزندتان کوتاه قد است، نگران نباشید حل مشکل او اینجاست. اگر دوستانتان کوتاه قدند، به آنها این موارد را توصیه کنید و از همه مهم تر اگه خودتان از کوتاهی قد رنج می برید… همین امروز می توانید به آنکه دوستش میدارید بگویید به زودی روی دیگر سکه را رو خواهید کرد.

فاکتورهای غذایی مهم در بلندی قد

آنچه به بلندی قدی شما کمک می کند شامل تغذیه صحیح و انجام ورزش های مناسب است. پس حتما از مواد غذایی حاوی املاح و پروتئین به وفور مصرف کنید. برای افزایش قد، باید پروتئین کافی و املاح مورد نیازتان را دریافت کنید. این املاح عبارتند از:

  1. کلسیم که از همه مهمتر است و در شیر و ماست و سبزی ها و بادام زمینی موجود است.
  2. بیشترین کلسیم در دوغ پخته یافت می شود.
  3.  منیزیم که در جوانه گندم برشته، ماهی، بادام زمینی، اسفناج و شیر زیاد موجود است.
  4. فسفر که در گوشت و حبوبات زیاد موجود است.

پروتئین های مورد نیاز

پروتئین مورد نیاز شما که با مصرف گوشت، تخم مرغ، شیر و ماست و حبوبات تامین می‌شود و فرض کنید دارو مصرف می کنید و مجبورید هر روز این مواد غذایی را به عنوان کمک کننده به رشد قدی مصرف کنید. پس فراموش نکنید که هر ۳ روز لبنیات (شیر و ماست که کلسیم مورد نیاز برای رشد قدی ما را فراهم می کند) مصرف کنید. به علاوه:

  • حبوبات پخته به صورت عدسی
  • لوبیای پخته
  • آش
  • خورش حاوی حبوبات
  • حبوبات پخته مخلوط با سالاد.

سپس هر روز باید مغز بادام، بادام زمینی، گردو مصرف کنید. گوشت و مواد پروتئینی در حد کفایت. سبزیجات برگ سبز مثل اسفناج، کاهو، کلم سبز و… هم زیاد مصرف کنید.

ورزش های پرشی و کششی مثل والیبال و بسکتبال هم بسیار موثر است.

برای کاهش چربی به یک منطقه خاص از بدن مثل شکم فقط رژیم لاغری کلی و ورزش آن ناحیه خاص مثل دراز و نشست برای شکم کارساز است. اگر تمایل دارید که رژیم بگیرید، وزن و قد و سنتان را در نظر داشته باشید.

ورزش

ورزش کششی بسیار مفید است.

  1. رو به دیوار بایستید.
  2. دستان خود را محکم رو به بالا ببرید و روی نوک پا بایستید.
  3. بمدت یک دقیقه تمام بدن شما بلرزد.

ولی غیر از رژیم، توصیه هایی را هم برای کوچک کردن شکم بیان می کنم که امیدوارم مفید واقع شود.

برای لاغر شدن شکم دو کار را باید انجام دهید

  1. نان سفید، شیرینی و برنج خیلی کمتر مصرف کنید. به جای آن مواد پروتئینی لبنیات و سبزی، بیشتر بخورید. (چون باعث تجمع چربی در شکم می شود).
  2. ورزش دراز و نشست (که طریقه درست انجام آن در بخش اجتماعی /تغذیه/ انواع رژیم های درمانی) را با روزی ۳۰ تا شروع کنید و به مرور هر هفته ۱۰ تا بیشتر بزنید. با این تمرینات و پیاده روی زیاد در عرض دو تا سه ماه شکمتان کوچک می شود.

ماهی، ماده غذایی موثر در بلندی قد

ماهی دارای ارزش تغذیه ای بسیار بالایی است و اکثر مواد مغذی مفید و ضروری برای انسان را به تنهایی داراست. ولی ویژگی مخصوص ماهی که آن را بین سایر مواد غذایی حائز اهمیت خاص ساخته است، نوع چربی موجود در آن است. ماهی و محصولات دریایی با وجود آن که جزو مواد غذایی حیوانی هستند، ولی از نظر ترکیب چربی با سایر مواد حیوانی متفاوت اند. چربی موجود در مواد غذایی حیوانی به طور عمده حاوی ترکیباتی به نام اسیدهای چرب اشباع شده هستند که این ترکیبات موجب بالا بردن کلسترول و سایر چربی های نامطلوب خون می شوند. بنابراین افراط در مصرف چربی های حیوانی، سلامت قلب و عروق را به خطر انداخته و در نهایت منجر به سکته های قلبی و مغزی می شود.

امگا ۳ موجود در ماهی

ماهی و آبزیان با وجود آن که از دسته مواد غذایی حیوانی هستند با این حال نوع چربی موجود در آنها مشابه مواد گیاهی است و از اسیدهای چرب اشباع نشده به نام امگا ۳ در آبزیان وجود دارد که اثرات بسیار مهمی در سلامت انسان می گذارد و در پیشگیری بسیاری از بیماری ها و کنترل کمک به بهبود اختلالات و عوارض مختلف نقش مهم و سازنده ای به عهده دارد.

آهن موجود در ماهی

آهن موجود در ماهی به گونه ای است که جذب آن در دستگاه گوارش آسان بوده و به خوبی در بدن به مصرف می رسد.

علاوه بر آن آهن موجود در ماهی، جذب آهن منابع گیاهی را هم افزایش می دهد. بنابراین نقش مهمی در پیشگیری از کم خونی ناشی از فقر آهن به عهده دارد. ماهی حاوی مقدار قابل توجهی ویتامین های گروه B در خون سازی هم موثرند. َبنابراین با مصرف ماهی می توانیم به سلامت اعصاب، شادابی، طراوت پوست و پیشگیری از کم خونی کمک کنیم.

روی موجود در ماهی

  • ماده مغذی دیگری که در ماهی ‌به مقدار کافی وجود دارد، روی می باشد.
  • روی یک ماده مغذی است که در رشد کودکان و نوجوانان و افزایش قد نیز در بلوغ جنسی آنان تاثیر مهمی دارد.
  • کمبود این ماده مغذی در دوران رشد موجب کوتاهی قد و در صورت کمبود شدید باعث کوتاهی می شود.
  • در دوران بلوغ منجر به تأخیر در بلوغ جنسی می گردد.
  • ماهی، این ماده غذایی مفید با دارا بودن روی به میزان کافی می تواند به رشد و تنظیم بلوغ جنسی کمک کند.

ماهی، منبع فلوئور

ماهی از منابع غنی فلوئور در سلامت و استحکام دندان ها و در پیشگیری و پوسیدگی دندان تأثیر مهمی دارد. پس با مصرف ماهی می توانیم به سلامت و استحکام دندان های خود کمک کنیم، فلوئور همچنین در پیشگیری از استئوپروز یا پوکی استخوان موثر است.

ماهی، سرشار از ید

ماهی دریا از بهترین منابع ید به حساب می آید. ید یکی از مواد مغذی است که تأثیر مهمی در سلامت انسان دارد ید در رشد، اثرات قابل توجهی دارد و کمبود آن موجب اختلال در رشد و کوتاهی قد می شود. بنابراین مصرف ماهی به مقدار کافی در دوران رشد ضروری است. ید همچنین در تکامل سیستم عصبی نقش مهمی دارد و چنانچه خانم ها در دوران بارداری مبتلا به کمبود شدید ید می باشند، کودکانشان علاوه بر اختلال در رشد جسمی دچار عقب ماندگی ذهنی نیز می شوند و این مشکل تا آخر عمر گریبان گیر آنان خواهد شد. همچنین کمبود ید در شیر مادر می تواند منجر به اختلال در رشد جسمی و ذهنی کودک شیر خوار بشود.

فسفر و کلسیم ماهی

مصرف ماهی ۲ تا ۳ بار در هفته، در برنامه غذایی مادران باردار و شیرده می تواند اثرات مثبتی در رشد جسمی و ذهنی جنین و نوزاد داشته باشد. ماهی از منابع خوب فسفر محسوب می شود. فسفر ماده ای است که همراه کلسیم در سلامت و استحکام استخوانها تأثیر مهمی دارد. ماهی هایی که با استخوان مصرف می شوند. مانند ماهی کلیکا و ساردین علاوه بر خواصی که برای انواع ماهی ها ذکر شد حاوی مقدار قابل توجهی کلسیم نیز می‌باشد که این در رشد، استحکام و سلامت استخوان ها و دندان ها موثرند. ماهی و آبزیان با داشتن خواص تغذیه ای بسیار خوب می توانند قسمت اعظم نیازمندیهای تغذیه ای ما را تامین کنند. علاوه بر آن به علت داشتن ترکیبات خاصی که در چربی بدن آنها وجود دارد در پیشگیری از بسیاری از امراض و کنترل و درمان بیماریهای مختلف نقش مهمی به عهده دارند.

مواد مصرفی موثر بر روند بلندی قد

از جمله عمده ترین مواد مصرفی تاثیرگذار بر روند بلندی قد در افراد می توان به موارد ذیل اشاره نمود:

۱) سبزیجات

برخوردار از فیبر فراوان به ویژه سبزیجات برخوردار از رنگینه های قرمز، زرد و سبز چنین موادی از اهمیت بسیار بالایی جهت بلندی قد و تسریع رشد عمومی فرد برخوردار می باشند چرا که در عین برخورداری از لیست کامل مواد مغذی، کم کالری می باشند. به عنوان مثال:

یک برگ کاهو تنها از ۲-۱ کالری انرژی برخوردار است.

در نتیجه چنین غذاهایی به شما کمک می کنند تا کلسترول نوع بد را کاهش داده و اجازه دهد تا هورمون رشد به بالاترین میزان و در بهترین شرایط تولید شود.

۲) سیب

همانگونه که شما می‌دانید غذاهای شیرین و نشاسته ای سبب می گردند تا بدن شما به میزان زیادی انسولین آزاد نماید. این خود به تراکم و انباشت بیش از اندازه چربی و تولید هورمون های چربی منجر می گردد. در این صورت شما می توانید با خوردن سبزیجات برخوردار از فیبر و رنگینه فراوان و یا سیب، با وارد کردن مقادیر فیبر، به کم کردن چربی انباشته شده در بدن و تولید هورمون رشد به اندازه کافی مبادرت نمایید.

۳) ماهی های غیر پروشی

ماهی در زمره غذاهایی است که می تواند برای تولید هورمون رشد بسیار موثر و سودمند باشد.

به ویژه مصرف ماهی برای شام بسیار مناسب است. چرا که هنگام خوابیدن، تولید هورمون رشد در بدن شما به حداکثر میزان خود بالغ می گردد. به هنگام خرید ماهی ها سعی کنید تا ماهی های غیر پرورش و ماهی های متعلق به آبهای آزاد اقیانوسی تهیه فرمایید چرا که این نوع ماهی ها علاوه بر تأمین پروتئین بدن شما تا میزان بالایی از مقادیر متنابهی اسیدهای چرب امگا -۳ می باشد. همواره سعی کنید تا از خرید ماهی های دریاچه ای و یا ماهی های یه آب شور و یا هر گونه ماهی که در نزدیکی مراکز شهری پرورش، یا تولید یافته است خودداری نمایید چرا که این قبیل ماهی ها حاوی مقادیر زیادی Toxin (سم فاضلاب های صنعتی و…) می باشند که این خود به عنوان عاملی جهت بازدارندگی عملکرد مناسب هورمون رشد در بدن محسوب می گردد.

۴) شیر

به طور کلی می توان گفت که استخوان های شما خواستار مقادیر متنابهی از لبنیات به ویژه شیر می باشند.

مصرف روزانه ۳ لیوان شیر به ویژه در دوران قبل و پس از بلوغ از اهمیت خاصی در فرآیند افزایش قد و رشد عمومی افراد برخوردار می باشد.

۵) سفیده تخم مرغ

سفیده تخم مرغ نیز از جمله بهترین مواد غذایی جهت افزایش قد است. (چرا که باعث سوختن و مصرف چربی و کالری در بدن می گردد).

سفیده تخم مرغ حاوی پروتیین سرشار است که بدن انسان به هضم و جذب تدریجی آن مبادرت می نماید.

این ماده غذایی حاوی مقادیر سرشاری از آمینواسیدهای ضروری و مورد نیاز بدن است که در ساخت مراقبت از ماهیچه ها و مواد مغذی رشد در بدن، نقش اساسی بیان می‌نماید.

این ماده غذایی همچنین به سبب برخورداری از پروتئین فراوان به تحریک هورمون رشد و بلندی قد انسان منتهی می گردد.

۶) ویتامین ها و مواد معدنی

ویتامین ها و مواد معدنی نقشی اساسی در کلیه سیستم های بدن ایفا می نمایند. از این روی وجود ذخایر کافی و مناسبی از ویتامین ها و مواد معدنی جهت مصرف شدن در کلیه عملکردهای فیزیولوژیکی بدن به خصوص رشد بدن ضروری است. استفاده مناسب از ویتامین ها و مواد معدنی در رژیم غذایی روزانه خود به افزایش طبیعی قد و فرآیند رشد عمومی بدن کمک نموده و آن را تسریع می نماید.

افزایش قد در اطفال کودکان به کمک حجامت

حجامت در واقع اعمال یک استرس فوری به سیستم ساکن دفاع عمومی بدن است. تا آن را بر علیه کلیه عوامل درونی و بیرونی هشیار و فعال نماید. حجامت با توجه به روش مورد انجام و محلی که انجام می گیرد می تواند چون نیشتر زدن، عوامل عفونی دردآور و مخرب را از بدن خارج نماید. حجامت در زیر گردن و جایگاه معین میان دو کتف قادر است عوامل اصلی لخته شدن خون و فاکتورهای انعقادی عامل در سکته های مغزی و قلبی را از سیستم خارج نماید. زیرا خون پر اکسیژن خارج شده از ریه ها، در اثر حالت تلمبه های قلب و ریه ها که شبیه یک آکاردئون ایجاد فشار منفی در قفسه سینه می کند و عمل مکش و دمش (دمیدن) را سامان می بخشد.

خون حاوی قطرات ریز چربی و لخته های مستعد کوچک(که میل به هم پیوستن آنها زیاد است) را به عضلات پشت (نزدیکترین مسیر عروقی) پمپ می نماید و حجامت در محل مذکور، آنها را به دام انداخته و از بدن خارج می نماید. زیرا عوامل تشکیل لخته های مخاطره آمیز از این گلوگاه بسوی سایر نقاط بدن روانه می شود و حجامت آنجا را پاک می کند.

تاثیر حجامت بر بدن

حجامت ذرات چربی را خارج می کند. این ذرات:

  • در فرآیند اکسیژنه شدن خون همچنان در مویرگهای عضلات پشت تنه گیر کرده اند.
  • پشت سر هم صف کشیده اند.
  • انتقال کند و تدریجی آنها به عروق گشادتر و مسیرهای بازتر.

که می تواند به رسوب و ایجاد سد (انسداد عروق مثلا CAD یا آمبولی) مخاطره آمیز منجر شود.

حجامت به صورت زیر به این کار پایان می دهد و مدتها این ذرات چربی را از جریان عادی خویش باز دارد:

  • با ایجاد تله های گشاد عروقی در موضع (بدلیل بادکش های ناحیه و اطراف آن)
  • ایجاد فشار منفی
  • حالت مکنده در این تله ها

در طب سنتی، برخی حکما از قبیل بوعلی سینا و جرجانی حجامت را از ۲ تا ۶۰ ماهگی تجویز نموده اند.

به تجربه ثابت شده است که حجامت در اطفال و کودکان موجب موارد زیر می شود :

  • بلندی قد و وزن
  • رفع لاغری
  • بی اشتهایی
  • ضعف
  • تقویت سیستم ایمنی و دفاعی
  • کاهش اختلالات رفتاری و بیقراری و پرخاشگری

از تکنیک های دیگری نیز می توان برای افزایش قد استفاده کرد:

  1.  افزایش قد به کمک حرکات فیزیوتراپی
  2.  افزایش قد به کمک وسیله پروتز
  3.  افزایش قد به کمک عمل جراحی
  4. افزایش قد به روش ایلیز اروف
  5. استفاده از متدهای مختلف

منبع: کتاب معجزه تغذیه

برچسب ها
نمایش بیشتر

مسعود رازنهان

مسعود رازنهان هستم سردبیر محتوای مجله سلامتی حدودا 6 سال تجربه کاربری و فنی در تولید محتوا دارم امیدوارم محتواهای بنده مورد استفاده شما عزیزان گردد. خوشحال میشوم از طریق ایمیل : raznahan@shamimsalamati.ir نظرات خودتان را برایم ارسال کنید.

پاسخی بگذارید

بستن