تغذیه نامناسب می دانید چه صدماتی به جسم و روان وارد می کند؟

خرید آنلاین دارو از داروخانه آنلاین داروپین

تغذیه نامناسب

تغذیه نامناسب

 تغذیه نامناسب می دانید چه صدماتی به جسم و روان وارد می کند؟

تغذیه موضوع بسیار مهمی است؛ آن قدر که می تواند بر جسم و ذهن هم تأثیرگذار باشد. خوردن هر ماده غذایی با حس خاصی توأم است حسی که باتوجه به عوامل مختلف و همچنین نوع مزاج و طبع هر کس باعث خشنودی یا ناخشنودی او می شود.

انتخاب تغذیه درست چیزی است که باید از کودکی آموزش داده شود و داشتن الگوی مناسبی برای تغذیه با توجه به شرایط سنی هر فرد در خانواده شکل می گیرد. اغلب شاهد آن هستیم که در یک خانواده بیشتر افراد دچار اضافه وزن هستند و عادات غذایی نامناسب(تغذیه نامناسب) آنها چنین چیزی را رقم زده است. حتی نوع خرید موادغذایی هم در میزان پایبندی افراد به ادامه رژیم غذایی درست مؤثر خواهد بود. وقتی انواع تنقلات و نوشابه های گازدار و شیرینی در خانه فراهم باشد، رژیم گرفتن و نخوردنشان هم سخت تر است.

اما چطور باید مصرف مواد غذایی ناسالم را تا حد امکان کاهش داد و رژیم غذایی نامناسب باعث چه خطراتی خواهد شد؟

توجه به تغذیه و لزوم عدم استفاده از تغذیه نامناسب

این روزها بیشتر ما به فکر درست غذا خوردن، مصرف سبزیجات و لبنیات به جای تنقلات و فست فودها و چگونگی رعایت آن هستیم. ضمن اینکه حجم بالایی از آگهی های تبلیغاتی هم به چگونه لاغر شدن، داشتن اندام مناسب به وسیله انواع و اقسام وسایل و رژیمها و شیوه های مختلف اختصاص دارد. اما معمولا نتیجه چندانی از این همه تصمیمها و راه حل های مختلف حاصل نشده و هنوز تعداد افرادی که اضافه وزن دارند هم چندان کم نشده است.

مشکلات افراد با وزن بالا

بسیاری از افرادی که با وزن بالا به پزشک مراجعه می کنند افرادی هستند که می خواهند وزنشان کم شود، چون این موضوع واقعا آزارشان می دهد. حتى علت افزایش وزن خود را اختلالات خلقی می دانند. مثلا بعضی افراد که برنامه غذایی مشخص و منظمی ندارند(تغذیه نامناسب) به دلایل مختلف شام و ناهارشان را حذف می کنند، گاهی بی اشتها هستند و بعضی اوقات هم (باتوجه به شرایط روحی مختلف) به شدت به غذا خوردن رو می آورند.

این اشخاص معمولا عصبی هستند و در واقع می توان گفت زمان کمی را به خود اختصاص می دهند و دائم خودشان را فدای کار، خانواده، دوستان، بچه ها و… می کنند. همچنین چون توجه زیادی به خودشان ندارند در نتیجه به سلامتی تغذیه هم اهمیتی نمی دهند. همین موضوع باعث چاقی و اضافه وزن آنها می شود و سلامتشان را به خطر می اندازد. این موضوع باعث می شود خود را کاملا ناتوان احساس کنند، ضعیف و شکننده شوند و به همین دلیل علاوه بر مشکلات تغذیه ای مشکلات دیگری هم داشته باشند و به مشاور روانپزشکی مراجعه کنند.

ارتباط خلق و خو با تغذیه

ذهن و روان انسان، چگونگی عملکردش و ارتباط آن با خلق و خو روند بسیار پیچیده ای دارد. در واقع خود انسان هم موجود بسیار پیچیده و پر رمز و رازی است. البته خلق و خوی ما تحت تأثیر هورمون های مختلف قرار دارند. چند میانجی یا واسطه عصبی باعث تغییر در خلق وخو می شوند؛ مانند:

  • نوروپونفرین
  • دوپامین
  • سروتونین

هنگامی که بین این واسطه های عصبی تعادل برقرار باشد شخص در وضعیت طبیعی قرار دارد اما وقتی تعادل آنها به هم بخورد فرد دچار خشم، اضطراب، افسردگی و زودرنجی میشود.

تغییر خلق وخو در ارتباط با مواد غذایی گاهی برای مدتی کوتاه و در بعضی مواقع هم طولانی و ادامه دار است. ولی عادات نامناسب غذایی معمولا یک شبه به وجود نمی آیند و اغلب ریشه در کودکی ما دارند. اگر خودمان را عادت بدهیم که هر وقت احساس ضعف میکنیم و به نظرمان می آید قند خونمان پایین است، مواد شیرینی مثل نوشابه های گازدار، بستنی یا انواع شیرینی بخوریم، قند خونمان به سرعت بالا می رود و بعد از مدتی هم به سرعت پایین می آید.

وقتی هم قند خون به سرعت پایین می آید امکان دارد زودتر عصبی شویم، ضربان قلب مان تندتر بزند یا پرخاشگر شویم. اما اگر عادت کنیم هنگام گرسنگی از کربوهیدراتهای حاوی فیبر استفاده کنیم کمتر دچار نوسانات شدید در قند خون، خلق وخو و رفتارهایمان می شویم. از مواد غذایی که حاوی کربوهیدراتهای حاوی فیبر هستند میتوانیم به غلات کامل، جو دوسری سیب زمینی، برنج قهوه ای، حبوبات، سبزیجات و میوه ها اشاره کنیم. البته بهترین منابع حاوی فیبرها؛ سبوس برنج، گندم و جو، عدس، نخود، انواع لوبیا، سیب، گلابی، زردآلو، گریپ فروت، موز، هلو، پرتقال، کلم بروکلی، هویج، سیب زمینی و پیاز هستند.

عصبی نشویم !!

تأثیر تغذیه نامناسب بر سلامت ذهن و جسم به حدی است که مصرف بالای بعضی مواد غذایی باعث مشکلات زیر میشود:

  • کم حوصلگی
  • حساس و زودرنج بودن
  • پرخاشگری و عصبانیت

مصرف غذاهای آماده و فست فودها علاوه بر اینکه سلامت ما را به خطر می اندازد ما را عصبی و بی حوصله تر هم می کند.

استفاده بیش از حد خوراکی های زیر علاوه بر اینکه سودا را در خون ما افزایش می دهد باعث میشود خون غلیظ تر و تیره تر شود. حتی ممکن است خواب ما را هم پریشان و نا آرام کند:

  • چیپس و پفک
  • پیتزا
  • سوسیس و کالباس
  • انواع فست فود
  • نوشابه های گازدار

ولی بعضی مواد غذایی تولید خون را بیشتر می کنند؛ مثلا حرارت بدن افرادی که زیاد گوشت گوسفند یا چربی و شیرینی جات مصرف می کنند بیشتر می شود. ضمن اینکه افراد با مصرف بیش از حد اینگونه مواد غذایی دچار افزایش خشم و عصبانیت های غیرقابل کنترل می شوند که ممکن است حتی مخاطراتی هم به دنبال داشته باشد. ما با تغییر در عادات غذایی و انتخاب تغذیه سالم می توانیم مشکلاتمان را برطرف یا در مواردی نیز از دارو استفاده کنیم. البته شاید گاهی هم احتیاج به مشاوره با متخصص داشته باشیم تا از انتخاب درست برنامه غذایی مطمئن شویم.

موادغذایی آرامش بخش

با توجه به اینکه بعضی از اسیدهای آمینه پیش سازی برای واسطه ها یا میانجی های مغزی می شوند می توانند احساس شادمانی را در ما بیشتر کنند. براساس هرم غذایی (هرمی متشکل از تمام مواد غذایی مورد نیاز برای بدن شامل پروتئین ها، میوه ها و سبزیجات لبنیات، چربیها و کربوهیدراتها) یک فرد باید حدود نیمی از انرژی خود را از کربوهیدرات ها دریافت کند. او می تواند ۴۰ درصد از این انرژی را از میوه های سبزیجات، غلات و حبوبات به دست بیاورد و فقط ۱۰درصد آن را از طریق نان، برنج سفید، شکر، شیرینی، نوشابه، شربت، مربا، ژله و کیک تأمین کند.

معمولا افراد با چنین تغذیه ای خلقی پایدار و آرام تر خواهند داشت چون تعادل هورمون های عصبی به هم نمی خورد پروتئینها هم منبع مهمی از تأمین انرژی هستند. هر چقدر پروتئینی که مصرف می کنیم خواص بیولوژیکی مطلوب تری داشته باشد، بیشتر به ساخت واسطه ها با میانجی های هورمونی مغز ما کمک می کند و باعث می شود خلق و خوی بهتری داشته باشیم.

بهترین منابع پروتئینی

بهترین منابع پروتئینی برای ما مواد غذایی زیر است:

  • سینه مرغ یا بوقلمون
  • ماهی و غذاهای دریایی
  • گوشت گوساله
  • تخم مرغ
  • ماست و شیر کم چرب
  • شیر سویاهای غنی شده
  • حبوبات (لوبیا، عدس و سویا)

اسیدهای چرب امگا-۳ هم یکی دیگر از منابع مهم تغذیه هستند که بیشتر در منابع غذایی دریایی یافت می شوند؛ مثل:

  • ماهی قزل آلا
  • ماهی سالمون
  • ماهی آزاد و ماهی تن

این مواد می توانند مانع بروز افسردگی شوند، حتی امروزه ثابت شده مصرف اسیدهای چرب امگا-۳ به مقابله با افسردگی کمک می کند و افراد افسرده علاوه بر داروهای خود می توانند از امگا-۳ هم استفاده کنند. تحقیقات نشان می دهد که مصرف ویتامین D در بهبود اختلالات خلقی مؤثر است. چون باعث افزایش سطح سروتونین (میانجی یا واسطه عصبی مرتبط با خلق و خو) در بدن می شود. ویتامین دی برای افراد مبتلا به افسردگی های فصلی هم مؤثر است. از مواد غذایی حاوی ویتامین D میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ماهی های سالمون
  • ساردین
  • شیر
  • زرده تخم مرغ
  • قارچ
  • کره مارگارین

ضمن اینکه قرار گرفتن در معرض نور خورشید بیش از هر ماده غذایی دیگری در تأمین ویتامین دی مؤثر است. خانواده ویتامین B هم ازجمله ویتامین های مهم در رابطه با خلق و خو هستند؛ چون اسید فولیک و ویتامین B12 در ساخت سروتونین که بر خلق ما تأثیر مثبتی دارند نقش مهمی بازی میکنند.

منابع غذایی حاوی اسید فولیک شامل:

  • غلات کامل
  • عدس
  • لوبیای چشم بلبلی
  • سویا
  • ترب سبز
  • اسفناج
  • خردل
  • هویج
  • کلم بروکلی
  • تخمه آفتابگردان
  • سبوس گندم
  • پرتقال
  • توت فرنگی
  • شاتوت
  • گل کلم
  • ذرت
  • نان سبوس دار
  • پاستا

ارتباط تغذیه نامناسب با خلق خوش

اگر بخواهیم سبک زندگی مان را به گونه ای تغییر دهیم که خلق و خوی بهتر و آرام تری داشته باشیم، یکی از راههایش توجه بیشتر به تغذیه است مثلا وعده های غذایی خود را طوری تنظیم کنیم که هر ۴-۳ ساعت وعده غذایی سبکی داشته باشیم تا دچار افت قند خون نشویم زیرا باعث تشدید حالات عصبی می شود. بنابراین ما حتما باید ۳ وعده غذایی اصلی سبک به علاوه ۳میان وعده سبک در کنار آن داشته باشیم.

ضمن اینکه اگر خلق و خوی آرام و متعادلی نداشته باشیم قطعا نمیتوانیم به خوبی از پس وظایفمان برآییم یا ارتباط خوبی با دیگران برقرار کنیم. توجه به وعده های غذایی و چگونگی غذا خوردن هم نکته بسیار مهمی است که حتما باید به آن دقت داشته باشیم. بنابراین بهتر است زمان مشخصی را برای وعده های غذایی خود انتخاب کنیم. هنگام غذاخوردن عجله نکنیم و استرس و هیجان را به حداقل برسانیم. چون تند غذاخوردن تأثیر منفی بر خلق وخو و گوارش ما خواهد داشت. خوردن یک فنجان قهوه یا یک لیوان چای در طول روز هم باعث تمرکز بیشتر ما می شود؛ ضمن اینکه آرامش بیشتری هم به دنبال خواهد داشت.

ارتباط تغذیه نامناسب با حرکات ورزشی

البته انجام حرکات ورزشی هم بسیار مؤثر است. چون باعث می شود سطح مواد شیمیایی به نام اندورفین که احساس نشاط و شادی به ما می بخشد در بدن ما افزایش پیدا کند و گردش خون در بدن بهبود یابد و به این ترتیب مغز هم اکسیژن بیشتری دریافت کند. ضمن اینکه باعث کاهش اضطراب، تنش، استرس و افسردگی در شخص می شود. بدین ترتیب ورزش و نرمش منظم باعث می شود احساس بهتری داشته باشیم. وقت گذاشتن با دوستان، آشنایان و اعضای خانواده یکی از مواردی است که می تواند در چگونگی خلق و خوی ما بسیار مؤثر باشد.

در واقع اگر ما به سلامت جسم و ذهن خودمان اهمیت می دهیم باید حتما زمانی را به معاشرت، استراحت و فراغت اختصاص دهیم. در غیراین صورت، خستگی باعث می شود اغلب عصبی و بی حوصله باشیم و کم کم فراموش کنیم تمام طول هفته را برای چه هدفی در کار و تلاش و تکاپو هستیم.

 

منبع: مجله پیام حکیمان

برچسب ها
نمایش بیشتر

پاسخی بگذارید

بستن