سرماخوردگی | مهم ترین توصیه های غذایی برای افراد مبتلا به سرماخوردگی

7 توصیه به آنهایی که در این فصل سرما خورده اند

خرید آنلاین دارو از داروخانه آنلاین داروپین

بخور و نخورهای سرماخوردگی

 کاهش اشتها و تمایل نداشتن به مصرف غذاهای جامد و جویدینی، از مهم ترین مشکلات تغذیه ای میان افرادی است که سرما میخورند. این در حالی است که بدن این افراد برای مبارزه با عوامل ویروسی و عفونی به ویتامین ها، املاح، آنتی اکسیدان ها و درشت مغذی های کافی نیاز دارد. از این رو، توصیه می شود غذاهای مایع، مغذی و سبکی مانند سوپ مرغ، حتما در برنامه غذایی این بیماران قرار بگیرند.
مصرف سوپ مرغ گرم در دوران سرماخوردگی به آرام شدن درد گلو و باز شدن مخاط بینی هم کمک خواهد کرد. آنتی اکسیدان های فراوان موجود در این سوپ باعث کاهش التهاب در بدن بیمار هم خواهند شد.
در ادامه این مطلب و به بهانه شروع فصل سرماخوردگی‌های مکرر، نگاهی به مهم‌ترین توصیه‌های غذایی برای افراد مبتلا به سرماخوردگی می‌اندازیم.

سرماخوردگی

۱– آب گوشت غنی شده بخورید

 یکی از ترکیبات غذایی بسیار مغذی برای افراد سرماخورده، آب انواع گوشت سفید یا قرمز است.
برای تهیه این خوراک می توانید حدود ۱۰۰ گرم از نوعی گوشت همراه استخوان آن را به مدت حداقل ۴ ساعت با حدود ۳ لیوان آب بجوشانید.
اجازه بدهید آب گوشت به قدری بجوشد تا به یک‌لیوان برسد و تمام عصاره گوشت و استخوان وارد آن شود.
سپس آن را صاف کرده و با ۲ قاشق غذاخوری آبلیموی تازه و یک قاشق غذاخوری جعفری ساطوری شده، غنی کنید.
این آبگوشت غنی شده می تواند وعده یا میان وعده‌ای سبک برای بیمار شما باشد.
آب گوشت غنی شده حاوی کلسیم، فولات، منیزیم، فسفر و ویتامین فراوانی است که هم می تواند ضعف عضلات بیمار را بهبود ببخشد و هم قدرت سیستم دفاعی بدنش را برای مبارزه سریع تر و بهتر با بیماری فراهم کند.

سرماخوردگی

۲- از سیر غافل نشوید

سیر، جزو سبزیجات ضدباکتری، ضدویروس و ضدقارچ است. مصرف این ترکیب مغذی در طول دوران سرماخوردگی، سیستم ایمنی بدن را تقویت و دوره درمان را کوتاه تر می کند.
نتایج تحقیقات نشان می دهند بیماران مبتلا به سرماخوردگی که به صورت منظم سیر مصرف می کنند، ۳ تا ۴ روز زودتر از کسانی که علاقه ای به خوردن سیر ندارند، درمان می شوند.
از این رو، بهتر است حتما سیر را به سوپ افراد سرماخورده اضافه کنید و مطمئن باشید با چکاندن چند قطره آبلیموی تازه در سوپ آنها، طعم احتمالی سیر را پوشش خواهید داد.سرماخوردگی

۳– ترکیب چای و زنجبیل بنوشید

  • به نرم و خارج شدن مخاط بینی کمک می کند.
  • تنفس بیمار را بهبود می بخشد.
  • کاهش احتمال رشد باکتری ها در گلو کمک می کند.
  • احتمال تنفس همراه با سوزش گلو را در بیمار، پایین می آورد.

یک ترکیب ضدالتهاب که می‌تواند به کاهش عوارض گوارشی ناشی از سرماخوردگی مانند کاهش اشتها یا حالت تهوع کمک کند.
با این حساب، توصیه می شود حدود ۴۵ تا ۵۰ دقیقه پس از صرف وعده های اصلی غذایی در دوران سرماخوردگی، یک لیوان چای کمرنگ و گرم که دو برش زنجبیل در آن انداخته شده، مصرف کنید.

سرماخوردگی

۴- عسل را فراموش نکنید

 عسل، جزو موادغذایی ضدباکتری است که مصرف آن به بهبود عملکرد سیستم دفاعی بدن در طول دوران سرماخوردگی منجر می‌شود.
عسل از دوران گذشته تاکنون درمان کننده عالی برای زخم ها هم محسوب می شده و خوردن آن در دوران سرماخوردگی به التیام زودتر زخم های احتمالی موجود در دیواره گلو کمک می کند.
مصرف عسل در کودکان بالای ۲ سال و افراد بزرگسالی که سرماخورده اند، باعث کاهش سرفه های ناشی از خشک شدن گلو هم خواهد شد.
اگر نمی توانید عسل را به تنهایی میل کنید، آن را در آب ولرم حل کنید و آن را بنوشید.

۵- دور قند و شیرینی خط بکشید

 هرچند ممکن است افراد مبتلا به سرماخوردگی به دلیل کاهش اشتها، به خوردن انواع شیرینی های حاوی شکر یا خود قند و شکر تمایل پیدا کنند، بهتر است بدانید مصرف قند و شیرینی در طول دوران سرماخوردگی، علاوه بر افزایش التهاب در بدن، باعث کاهش توانایی گلبولهای سفید برای مبارزه با ویروسها و باکتری ها می شود.
از این رو، باید در این دوران دور انواع قند، شکلات، شیرینی، شکر، پاستیل، آبنبات و… را خط بکشید و در صورت تمایل، شکلات بالای ۷۰ درصد میل کنید.

۶- از غذاهای چرب بپرهیزید

 غذاهای چرب، سرخ کردنی، فست فودها و غذاهای آماده (حتی سوپهای حاضری)، حاوی مقادیر بالایی از سدیم، چربی، قند و موادنگهدارنده هستند.
که باعث موارد زیر می‌شود:

  • التهاب در بدن
  • کاهش قدرت سیستم دفاعی در مبارزه با عوامل بیماری زا
  • طولانی تر شدن دوره درمان
  • زخمهای گلو را تحریک می کند
  • چگالی میکروبهای موجود در گلو را بالا می برد
  • تشدید گلودرد
  • گرفتگی صدا
  • سختی تنفس

۷– آب پرتقال ننوشبید!

مصرف پرتقال و آب پرتقال به دلیل ویتامین C بالایی که دارد، برای افزایش قدرت سیستم دفاعی بدن و پیشگیری از سرماخوردگی مفید است.
این در حالی است که حالت اسیدی آب پرتقال باعث ایجاد ناراحتی های گوارشی در طول سرماخوردگی می شود و حتی می تواند تحریک گلویی که در اثر سرفه های خشک زخم شده را هم در پی داشته باشد.
بهتر است در طول سرماخوردگی به جای آب‌پرتقال، آب لیموشیرین بنوشید تا کمتر دچار عوارض مصرف این نوشیدنی اسیدی شوید.

۳ نوشیدنی برای سرماخوردگی

معمولا افراد مبتلا به سرماخوردگی تمایل بیشتری به مصرف مایعات گرم دارند. از این رو، در طب سنتی، چند نوشیدنی گرم و مفید برای این بیماران معرفی شده است.

۱– دمنوش مرزنجوش

 این دمنوش، طبیعت گرمی دارد و مصرف آن باعث کاهش تب و افزایش اشتها در افراد مبتلا به سرماخوردگی می‌شود.
برای تهیه باید حدود ۱قاشق غذاخوری مرزنجوش را داخل قوری بریزید و روی آن را با ۲لیوان آب جوش بپوشانید.
سپس مانند چای، حدود ۲۰ دقیقه اجازه دم‌کشیدن به آن بدهید و دمنوش را با نبات یا عسل سرو کنید.

۲- دمنوش نعناع یا پونه

دمنوش نعناع یا پونه، گرم مزاج است و به کاهش تهوع، درمان سریع‌تر سرفه و پیشگیری از تنگی‌نفس منجر می‌شود.
برای تهیه باید ۱ قاشق غذاخوری نعناع یا پونه را داخل قوری بریزید و آن را با ۲لیوان آب‌جوش بپوشانید.
سپس مانند چای، حدود ۲۰ دقیقه اجازه دم‌کشیدن به آن بدهید و دمنوش را با نبات یا عسل سرو کنید.

۳- دمنوش میوه گل نسترن

 این دمنوش هم مزاج گرمی دارد و باعث تقویت معده می شود بنابراین مصرف آن برای سرماخوردگی مفید است.
برای تهیه آن باید حدود ۱۵عدد گل نسترن را داخل قوری بریزید و آن را با ۲ لیوان آب‌جوش بپوشانید.
سپس مانند چای، حدود ۲۰ دقیقه اجازه دم‌کشیدن به آن بدهید و دمنوش را با نبات یا عسل سرو کنید.
توجه داشته باشید دمنوش های سرماخوردگی باید به صورت گرم نوشیده شوند.

منبع: هفته نامه سلامت

برچسب ها
نمایش بیشتر

پاسخی بگذارید

بستن