سلامت

علت اصلی پا درد چیست؟ علایم و راه‌های تسکین علایم آن

خرید آنلاین دارو از داروخانه آنلاین داروپین

پا درد

در طب راز و رمزهای فراوانی وجود دارند. نظیر این که چرا پزشکان روپوش سفید به تن می‌کنند، اما علت پا درد یکی از این رازها نیست. در بسیاری موارد، ناراحتی پا ناشی از استفاده از کفش‌هایی است که مناسب پا نیستند و یا از ترکیب اصلی خود خارج شده‌اند.
کفش‌های پنجه باریک موجب فشرده شدن انگشتان پا می‌شوند. چنانچه کفش تنگ به پا کنید، در حالی که به طور ارثی سابقه ابتلا به مشکلات پا را دارید، حتما با مشکل مواجه خواهید شد.
این مشکلات می‌توانند خود را به صورت‌های گوناگون بروز دهند، که از آن جمله بونیون، میخچه، پینه، خار پاشنه، به درون گوشت فرو رفتن ناخن و نوروم مورتون است.
نوروم مورتون دردی است در بین انگشتان سوم و چهارم که ناشی از گیر افتادن عصب است. این ضایعه می‌تواند با بورسیت و یا متاتارسالژیا (احساس درد و سوزش در جلوی پا) اشتباه شود.

آنچه علایم به شما می‌گویند

اگر وزن شما سنگین است و یا به مدت طولانی بر روی پاهای خود می‌ایستید، یا آنکه قوس کف پای بلندی دارید، احتمالا به طور متناوب در ناحیه پاشنه و قوس پا احساس درد خواهید داشت.
این درد به احتمال قوی ناشی از به کارگیری زیاد بافت‌هایی است که از ناحیه پاشنه به سوی جلوی پا کشیده می‌شوند.
نیروی ناشی از راه رفتن و یا دویدن فشار زیادی بر این ناحیه وارد می‌آورد، که در برخی موارد منجر به التهاب و در نهایت رسوب کلسیم در ناحیه اتصال به پاشنه پا می‌شود.

دیگر عامل پا درد زگیل کف پا است که عامل آن یک ویروس می‌باشد. زگیل کف پا معمولا با پینه اشتباه می‌شود اما به گفته‌ی دکتر جان گریدی استاد بیماری‌های پا در دانشگاه شیکاگو می‌توانید زگیل را از میخچه با داشتن نقطه‌های ریز سیاه بر روی آنها و درد مختصر هنگام وارد آوردن فشار بر روی آن، تشخیص دهید.

شکستگی‌های فشاری از دیگر عوامل به وجود آورنده پا درد در کف پا است، به ویژه در افرادی که زیاد راهپیمایی می‌کنند.
شک به این گونه شکستگی هنگامی به وجود می‌آید که تورم در جلوی پا دقیقا بعد از انگشتان باشد.
دیگر علل پا درد واکنش‌های حساسیتی نسبت به رنگ و یا مواد سازنده کفش؛ نقایص جریان خون و یا موارد شدید عفونت‌های قارچی هستند.

چه هنگامی به پزشک خود مراجعه کنید

  • زخمی بر روی پای شما است که طی یک هفته التیام نیافته است.
  • قرمزی فزاینده، سوزن سوزن شدن دائمی، ضعف و تغییر در حس پا نیز وجود دارد.
  • در تمام مدت احساس گرما یا سرما در پا دارید. 

تسکین علایم

در هنگام پا درد احساس بدی به شما دست می‌دهد. در اینجا طرقی برای گریز از این درد ذکر خواهند شد.

کفش‌ها را کنار بگذارید.

درچنین شرایطی کفشتان را کنار بگذارید و مدتی با کفش و یا دمپایی راه بروید (البته اگر دیابت دارید این کار را انجام ندهید).

پاها را بالا نگهدارید.

در پایان روز، پاها را در جایی بالاتر از سطح زمین قرار دهید.
بدین ترتیب، تخلیه مایعات تجمع یافته تسهیل می‌گردد و تورم دردناک به سرعت برطرف می‌شود.

کفش‌ها را تعویض کنید.

تعویض کفش در طی روز موجب کاهش فشار بر روی پاها می‌شود در هر زمان که مقدور باشد از کفش‌های ورزشی استفاده کنید.
برخی از مواد و رنگ‌های به کار رفته در کفش‌ها می‌توانند باعث بروز درماتیت تماسی شوند.
علایم درماتیت تماسی شامل سرخی پوست، خارش و سوزش است.
چنانچه به کفش و جوراب خود به عنوان عامل به وجود آورنده این مشکل مشکوک هستید، برای مدتی کفش و جوراب خود را تعویض کنید.
چنانچه مشکل برطرف گردد، شک شما به یقین تبدیل خواهد شد.

پاها را در آب قرار دهید.

چنانچه به دیابت مبتلا نیستید، با قراردادن پای خود در آب ولرم به مدت ۲۰ دقیقه احساس خوشایندی به شما دست می‌دهد.
پس از درآوردن پا از آب و خشک نمودن آنها از کرم مرطوب کننده استفاده کنید.

پاها را مالش دهید.

مالش پاها با کرم‌های مرطوب کننده تأثیر شگرفی دارد، به ویژه در افرادی که ناچار هستند برای مدت طولانی بر روی پاهای خود بایستند.
این کار را دست کم روزی یک بار به مدت ۵ دقیقه انجام دهید.

کفش مناسبی تهیه کنید.

هنگام خرید کفش، دقت کنید که کاملا اندازه پای شما باشد.
کفش مناسب کفشی است که یک سانتیمتر بین بلندترین انگشت پا و نوک کفش فاصله وجود داشته باشد.
منطقه‌ای که پاشنه پا در آن قرار می‌گیرد محکم بوده، دارای پاشنه کوتاهی باشد.
بهتر این است که کفش بنددار بخرید.
در هنگام خرید کفش هر دو لنگه را امتحان کنید.
کفش خود را در اواخر روز خریداری کنید، چرا که پا در هنگام بعداز ظهر متورم‌تر است.

به انواع بزرگتر فکر کنید.

چنانچه به نوروم مورتون مبتلا هستید از کفش‌های پهن‌تر یا از کفی‌های ویژه استفاده کنید.
در مواردی که درد شدید و دائمی است، ممکن است پزشک تزریق استروئید را پیشنهاد کند و یا آنکه دست آخر یک جراحی کوچک برای آزادسازی عصب انجام گیرد.

درمان درد پاشنه

چنانچه از درد پاشنه پا رنج می‌برید احتمالا مبتلا به فاسئیت کف پا و یا خار پاشنه‌ای هستید. در ادامه توصیه‌هایی برای شما ذکر خواهند شد.

فاسیاها را بکشید.

درحالی که نشسته‌اید یک میله و یا یک توپ تنیس زیر پای خود قرار داده و پا را بر روی آن بگردانید. این کار را چندین بار در روز تکرار کنید.
با این کار فاسیاهای کف پا کشیده خواهند شد و تسکین می‌یابند، بدین ترتیب احتمال تحریک پذیری آنها کاهش می‌یابد.

از محافظ‌ها استفاده کنید.

کفی‌های مخصوص که قوس کف پا را حفظ می‌کنند فشار وارده بر فاسیاهای کف پا را کاهش می‌دهند.

از سرما استفاده کنید.

روزی ۲۰دقیقه پاشنه پای خود را بر روی یک قالب مدور یخ مالش دهید تا بدین ترتیب درد کاهش بیابد.

عضلات ساق را بکشید.

کشیده شدن عضلات ساق پا موجب بروز درد در تاندون آشیل می‌شود.
برای افزایش توان عضلات ساق این تمرین را انجام دهید:
با دو دست به دیوار تکیه دهید یک پا را جلو بگذارید و پای عقبی را راست نگه دارید و ۳۰ شماره بشمارید، سپس پاها را عوض کنید.

مقابله با زگیل پا.

این ضایعه بسیار مسری است.چه به دیگران و چه به دیگر نقاط پا. بهتر است در صورت وجود این ضایعه از دمپایی استفاده کنید.
هرگز سعی نکنید خود به تنهایی این ضایعه را خارج کنید.در این موارد حتما از پزشکتان کمک بگیرید.

تصحیح مشکل ناشی از جریان خون

چنانچه تصور می‌کنید سوزش کف پا ناشی از نقص در جریان خون است، در اینجا راه کارهایی ارائه می‌شوند که به برقراری جریان منظم خون کمک می‌کنند.

شب‌ها قدم بزنید.

چنانچه در نیمه شب احساس سوزش پا دارید، به جای آنکه گوسفندها را بشمارید، مقداری قدم بزنید.نرمش موجب آسایش ذهنی و پای شما می‌شود.

نرمش پا انجام دهید.

نرمش‌های ساده نظیر چرخاندن انگشتان پا برای ده بار می‌توانند به برقراری مجدد جریان خون کمک کنند.

منبع: کتاب راهنمای کامل علایم و درمان بیماری‌ها برای خانواده

برچسب ها
نمایش بیشتر

الهام عروجی

کارشناسی ارشد رشته مدیریت اجرایی که از سال 1396 در زمینه تولید محتوای تخصصی فعالیت حرفه ای خود را آغاز نموده ام. در حال حاضر مفتخر به همکاری در تیم متخصصان شمیم سلامتی می‌باشم.

پاسخی بگذارید

بستن