علت ایجاد تنگی‌نفس چیست؟ علایم و توصیه‌هایی برای تسکین علایم

تنگی‌نفس

از نفس افتادن پس از تقلا و تلاش، کاملا طبیعی و بدون خطر است. تنگی‌نفس بازتابی از افزایش نیاز به اکسیژن در خلال فعالیت بدن می‌باشد.

دکتر هنری گونگ استاد و بیماری‌های ریوی در دانشگاه کالیفرنیا می‌گوید: اگر پس از بالا رفتن از پله‌ها، در بالای پله‌ی آخر به نفس نفس زدن بیفتید، این نشانی از عدم آمادگی بدنی شما است.
اما این می‌تواند نشانی از عدم سلامت شما نیز باشد.

آنچه علایم به شما می‌گویند

بروز تنگی‌نفس در یک فرد ممکن است ناشی از شماری از مشکلات ریوی باشد. هرگونه عفونت ریوی؛ از یک سرماخوردگی ساده تا برونشیت، ذات الریه و سل؛ می‌تواند موجب دشواری نفس گردد.
سه نوع بیماری مزمن ریوی؛ آسم، برونشیت مزمن و آمفیزم؛ می‌توانند موجب تنگی نفس و اغلب خس خس سینه گردند دیگر علت تنگی نفس، جمع شدن ریه است، پدیده‌ای که همراه با آمفیزم و دیگر بیماری‌های ریوی و نیز با دلایل نامشخص در مردان جوان قدبلند رخ می‌دهد.
دکتر گونگ می‌گوید: در چنین حالتی علاوه بر تنگی نفس ناگهانی، فرد مبتلا در آن طرف از قفسه سینه که جمع شدگی ریه اتفاق افتاده است، احساس درد دارد.

در پاره‌ای از ضایعات خطیر عصبی نظیر مولتیپل اسکلروز، بیماری لوگریک، و میاستنی گراویس؛ فرد به تدریج توان تنفس را از دست می‌دهد، که ناشی از پیشرفت ضعف عضلانی است.
دکتر رومباک می‌گوید: در کنار اینهمه، موقعیت‌های اضطراری دیگری نیز می‌توانند موجب تنگی نفس گردند.
بوتولیسم، یک نوع مسمومیت غذایی نادر ولی مهلک؛ و مسمومیت با سرب هر دو موجب وقفه در پیام‌های عصبی دستگاه عصبی به عضلات تنفسی می‌شوند، حاصل آن فردی است که نمی‌تواند حتی در حد رفع نیاز خود، تنفس عمیق داشته باشد.

چه هنگامی به پزشک خود مراجعه کنید

  • هنگامی که تنگی‌نفس دارید ولی نمی‌توانید به منظور جبران کوتاهی تنفس، سریعتر نفس بکشید.
  • به همراه تنگی‌نفس ، درد قفسه سینه، تورم پا و یا ساق، و یا سابقه مشکلات قلبی نیز دارید.
  • مورد شناخته شده آسم و یا دیگر مشکلات تنفسی نباشید.
  • تنگی‌نفس همراه با خس خس سینه، زیاد شدن سرعت تنفس و یا سرفه‌های خلط دار باشد.

تسکین علایم

تلاش به منظور بهبود تنگی نفس، به طور مشخص در راستای بازیافت و با بهره‌گیری از ظرفیت قابل دسترسی ریه با ورزش، دارو و یا جراحی است.
پزشکان معتقدند، آسم برگشت‌پذیر است و دیگر مشکلات، دست کم تا حدودی قابل درمان می‌باشند.
در این جا توصیه‌هایی خواهند آمد که نظر شما را به آن جلب می‌کنیم.

سیگار را ترک کنید.

سیگار کشیدن عامل بسیاری از حالت‌هایی است که منجر به بروز تنگی نفس می‌شوند.
از پزشک خود بخواهید تا در ارائه طریقی برای ترک سیگار به شما کمک کند.
وی از طریق تجویز دارو و یا برنامه ترک به شما کمک می‌کند.

برای نفس کشیدن ورزیده شوید.

اگر اضافه وزن و یا وضعیت ساکن و غیر متحرکی دارید، برای گریز از تنگی نفس باید برنامه‌ای برای تأمین آمادگی جسمی خود و تأمین سلامت قلب و ریه‌ها تنظیم کنید.
دکتر گونگ می‌گوید: راه رفتن سریع یکی از بهترین راه‌ها است.
هدف شما باید راهپیمایی سریع به مدت ۲۰ دقیقه ۳ بار در هفته باشد.

از شکم نفس بکشید.

دکتر شرمن معتقد است: تنفس با شکم (مقصود آن است که هنگام تنفس به جای آن که قفسه سینه را حرکت دهید، شکم را حرکت دهید) از طریق انقباض دیافراگم صورت می‌گیرد و این امکان را می‌دهد تا با استفاده از ظرفیت بیشتر ریه‌ها تنفسی اثر بخش‌تر داشته باشید و به عوض آنکه تنفس سریعتر باشد، عمیق‌تر خواهد بود.
از راه بینی نفس بکشید و به شکم خود، و نه
قفسه سینه، اجازه دهید متسع گردد.
این کار به هوا اجازه می‌دهد به بخش‌های تحتانی ریه برسد و آن را به طور کامل پر کند.

هوا را ببوسید.

افرادی با مشکلات قلبی و ریوی، هنگامی که هوا را از میان لبان جمع شده خود به بیرون می‌دهند، بهتر می‌توانند تنفس کنند، این موضوع را دکتر شرمن می‌گوید: این افراد باید پس از دم لب‌ها را جمع کنند و هوا را به آرامی از راه دهان، و نه بینی، خارج کنند.

پرورش اندام کار کنید.

ماهیچه‌های دیافراگم و دیگر ماهیچه‌های بدن را که درگیر در امر تنفس می‌باشند، با رزیستور (دستگاهی که قابل خرید از فروشگاه‌های تجهیزات پزشکی می‌باشد) تقویت کنید.
دکتر شرمن می‌گوید: با این دستگاه چندین بار در روز تمرین تنفس انجام دهید.
به تدریج مقاومت دستگاه را افزایش دهید، تا عضلات دیافراگم و دیگر عضلات تنفسی شما در مقابل نیروی قوی تری قرار گرفته کار بیشتری انجام دهند.
بدین ترتیب نیروی دیافراگم افزایش یافته و شما خواهید توانست با قدرت بیشتری نفس بکشید.
با این همه، اثربخشی این وسیله مورد اتفاق نظر همگان نیست.

قبل از ورزش تنفس کنید.

حتی اگر ورزش‌های سخت و توانفرسا موجب بروز آسم ناشی از ورزش شوند، شما مجبور نیستید از پرورش اندام خود صرف نظر کنید.
اینها گفته دکتر سوزان وین متخصص آلرژی در انجمن آسم تگزاس می‌باشد.
وی توصیه می‌کند، بیست دقیقه پیش از شروع ورزش از داروهای متسع کننده برونش استفاده کنید.
و نیز ۱۰ دقیقه جهت گرم کردن بدن نرمش کنید.

شنا کنید.

برای تمام افرادی که از تنگی نفس رنج می‌برند و به ویژه مبتلایان به آسم، شنا یکی از ورزش‌های مناسب می‌باشد.
بدین ترتیب هوای مرطوب را، که فرو دادن آن ساده‌تر است، تنفس می‌کنید.

تخت خود را بالاتر بیاورید.

چنانچه هنگام آرمیدن در بستر دچار مشکل تنفسی می‌شوید، چیزی زیر بستر خود قرار دهید تا زیر سر ۳۰ تا ۴۵ درجه از سطح زمین بالا بیاید.

داروها.

پزشکان آسم را با کورتون درمان می‌کنند تا از این طریق التهاب شش‌ها را کاهش دهند.
برای آسم و برخی دیگر از مشکلات تنفسی، گشاد کننده‌های برونش، داروهای خوراکی و یا اسپری‌های استنشاقی، تجویز می‌شوند که به باز کردن راه‌های هوایی کمک می‌کنند.
تعدادی از بیماران با آسم شدید نیز از مصرف این داروها فایده برده‌اند.

جمع شدگی ریه را درمان کنید.

چنانچه تنها قسمت کوچکی از ریه جمع شده باشد، ممکن است به طور خودبخود مجددا باز شود ولی معمولا پزشکان مجبور می‌شوند ناحیه را با استفاده از اکسیژن درمانی منبسط کنند و یا آن که با وارد کردن یک سوزن در قفسه سینه و بیرون کشیدن هوایی که در آنجا به دام افتاده است، فشار را از روی ریه بردارند.

با یکدیگر و به طور هماهنگ تنفس کنید.

برنامه‌های توانبخشی ریه، به شما اجازه می‌دهد در کنش با دیگر افراد مشکلات خود را تقسیم کنید.
در این هنگام شما درمان‌های تنفس و آرام سازی متعددی را نیز می‌آموزید و زندگی را برای خود آسان‌تر می‌سازید.

منبع: کتاب راهنمای کامل علایم و درمان بیماری‌ها برای خانواده

برچسب ها

پاسخی بگذارید

بستن