علت چشم درد چیست؟ علایم و راه‌های تسکین علایم آن

چشم درد

چشم را حساس‌ترین عضو بدن می‌نامند. این عضو سرشار از گیرنده‌های بسیار حساس درد می‌باشد که در محافظت این اندام ظریف و حیاتی در مقابل خطرات ایفای نقش می‌کنند. این بدان معنی است که خفیف‌ترین ناملایمات، نظیر وزش هوای سرد و یا خشک، یا رشد مژه‌ای به داخل، می‌تواند موجب تحریک این پایانه‌ها و ارسال پیام درد به مغز گردد که حاصل آن احساس سوزش و خراشیدگی است که باعث چشم درد می‌شود.

آنچه علایم به شما می‌گویند

پاره‌ای از عوامل درونی نیز می‌تواند موجب تحریک این پایانه‌های حساس گردند. عفونت در سینوس‌ها می‌تواند موجب التهاب عضلات اطراف شود که دردی تیز و تپش دار در زیر به چشم به وجود می‌آورد.
همچنین است حرکات ساده‌ای چون چرخاندن چشم‌ها که می‌تواند موجب بروز  چشم درد گردد.

خیره شدن به یک چیز برای مدت طولانی موجب کشیدگی عضلاتی می‌گردد که می‌خواهند چشمان را به وضعیت عادی خود درآورند، این علت اصلی احساس چشم درد پس از خیره شدن طولانی مدت به صفحه تصویر رایانه و یا مطالعه صفحات متعدد کتاب می‌باشد.
اگر چراغ مطالعه کم نور و یا بسیار پر نور باشد، احساس درد حتی بیشتر نیز خواهد بود.

استفاده از عینک‌هایی که به خوبی بر روی صورت قرار نمی‌گیرند و یا شماره آنها متعلق به مدت‌ها پیش می‌باشد نیز می‌تواند موجب اعمال فشار به عضلات چشم شود.

در پاره‌ای از موارد دردی که در چشمان خود احساس می‌کنید از جایی خارج از این عضو منشأ می‌گیرد. دکتر رابرت کالینا استاد بیماری‌های چشم در دانشگاه واشنگتن معتقد است بیشتر آنچه که شما چشم درد تلقی می‌کنید ناشی از سردرد و یا تنش و خستگی عضلات صورت است.

اما اگر درد شدید با سرخی چشم و تاری دید همراه است آنگاه عامل اصلی به احتمال بسیار زیاد یووئیت است (التهاب عنبیه چشم).
این وضعیت عموما ناشی از عفونت در جای دیگری از بدن می‌باشد.

درد شدید به همراه علائمی نظیر تهوع و نیز مشاهده هاله‌ای اطراف اشیاء نورانی، علامتی از گلوکوم است، که در اثر افزایش فشار داخل چشم رخ می‌دهد و اگر درمان به هنگام صورت نگیرد ممکن است به کوری منجر شود.

چه هنگامی به پزشک خود مراجعه کنید

  • چیزی در چشمتان رفته است.
  • ضربه‌ای به چشمتان وارد شده است.
  • درد مبهمی در اطراف چشمانتان دارید که برای مدت بیش از دو روز باقی مانده است.
  • به طور ناگهانی دردی عمیق و فرورونده در چشمانتان احساس کرده‌اید.
  • درد چشم‌ها با تغییرات بینایی، سردرد، تهوع و یا حساسیت نسبت به نور همراه است.

تسکین علایم

هر گونه دردی در چشم، خواه مداوم و خواه ناگهانی، باید مورد بررسی پزشک قرار گیرد و در صورت نیاز درمان شود.
به طور مثال در صورتی که تشخیص یووئیت باشد، آنگاه شما نیازمند مصرف داروهای ضد التهاب می‌باشید تا با کاهش التهاب از فشار اعمال شده بر پایانه‌های عصبی کاسته شود.
در مورد گلوکوم باید از قطره‌های پایین آورنده فشار چشم استفاده کنید و پس از آنکه فشار چشم مهار شد با لیزر درمانی از تجمع مایع در چشم پیشگیری نمایید.

نگذارید قطره‌ها از چشمانتان خارج گردند.

اگر پزشک قطره‌ای برای استفاده در چشمانتان تجویز می‌کند باید سعی کنید پس از مصرف، آنها از چشمانتان خارج نشوند و در موضع باقی بمانند.
روش صحیح مصرف این داروها بدین ترتیب است:
سر را عقب بکشید و چشم‌ها را باز کنید و چند قطره دارو در زیر پلک‌های پایینی بریزید و چشم‌ها را برای مدت دو دقیقه بسته نگه دارید.
می‌توانید انگشتان را دو طرف بینی در گوشه‌های چشم قرار دهید.
بدین ترتیب دارو به داخل چشم‌ها نفوذ می‌کند.

در خراشیدگی‌ها از اشک مصنوعی استفاده کنید.

اشک مصنوعی می‌تواند درد ناشی از خشکی چشم، تماس دود و یا هوای سرد را التیام بخشد.
در صورتی که پس از دو روز مصرف این مواد باز هم سوزش و درد در چشم‌ها باقی بماند اید به پزشک مراجعه کنید.

از مسکن استفاده کرده و استراحت کنید.

چنانچه دردی گنگ و مبهم در چشم‌ها و یا اطراف آن دارید، ممکن است ناشی از سردرد باشد.
در این صورت یک یا دو قرص مسکن هر ۶ تا ۸ ساعت می‌تواند درد شما را تسکین دهد.
اگر درد بیش از دو روز باقی بماند باید به پزشک خود مراجعه کنید.

به چشمان خود استراحت بدهید.

در پی مطالعه و یا کارهایی که برای انجام آنها لازم است به مدت طولانی به جایی خیره شوید.
اجازه دهید چشمانتان برای مدت کوتاهی استراحت کنند.
به طور مثال هر ده دقیقه یک بار چشمان را بالا آورده و به یک نقطه در دوردست خیره شوید و یا این که چشمانتان را بدون آنکه بر موضعی تمرکز کنند، حرکت دهید.

تمرین تمرکز بر روی مداد.

با این تمرین، می‌توان عضلات چشمانی را که به مدت طولانی بر روی صفحه رایانه متمرکز بوده‌اند، ورزش داد.
مدادی را در مقابل چشم‌هایتان قرار دهید و به آن خیره شوید.
سپس آن را به آرامی به نوک بینی خود نزدیک نموده سپس از آن دور کنید، در حین حرکت قلم تلاش کنید به آن نگاه کنید.
این کار را هر بیست دقیقه یک بار انجام دهید.

از نوری ملایم در اتاق به همراه یک چراغ مطالعه استفاده کنید.

نور کم یا بسیار زیاد می‌تواند موجب کشیدگی و فشار بر عضلات چشم شود.
چرا که این عضلات تلاش می‌کنند چشم‌ها را به سوی منطقه‌ای که دارای نور مناسب‌تری است بکشانند.
مناسب‌ترین وضعیت نورپردازی شامل یک نور ملایم زمینه همراه با استفاده از یک چراغ مطالعه است.

عینک خود را آزمایش و بررسی کنید.

عینکی که بر روی بینی شما سر می‌خورد می‌تواند موجب خستگی و ایجاد درد در چشمانتان شود.
در این شرایط عضلات چشمی تلاش می‌کنند تا انحراف ایجاد شده را جبران کنند.
بنابراین عینک شما باید به طور مناسبی تنظیم شود.
از سوی دیگر چشمانتان را باید دست کم سالی یک بار معاینه کنید، لنزهای قدیمی نیز می‌تواند موجب بروز چشم درد شوند.

منبع: کتاب راهنمای کامل علایم و درمان بیماری‌ها برای خانواده

برچسب ها

پاسخی بگذارید

بستن