سلامت

نمک، ممنوع!چرا و چگونه مصرف نمک را به حداقل برسانیم؟

خرید آنلاین دارو از داروخانه آنلاین داروپین

نمک ممنوع

نمک، ممنوع!

چرا و چگونه مصرف نمک را به حداقل برسانیم؟

بی شک بیشتر مردم دنیا «نمک» را به عنوان اولین ادویه یا چاشنی انواع غذاها استفاده می کنند. مقدار کم نمک در برنامه غذایی به حفظ تعادل الکترولیت های بدن و دیگر فرآیندهای مهم سلامت کمک می کند. حال آنکه مشکل زمانی ایجاد می شود که در مصرف آن افراط شده و به همه غذاها افزوده شود که نتایج زیر را خواهد داشت:

  • بیماری های التهابی
  • بیماری های قلبی۔ عروقی
  • بیماری کلیوی

از همین رو، توصیه به کاهش مصرف نمک یکی از مهمترین اصول حفظ سلامت است که حذف نمکپاش الزاما به معنای طعم ناخوشایند غذاها نخواهد بود؛ فقط کافی است با کمی دقت و سلیقه ادویه ها و سبزی های معطری استفاده کنید که علاوه بر عطر و طعم دلپذیر غذا از عوارض مصرف نمک نیز پیشگیری می کنند.

۸ توصیه برای تغییر ذائقه به مصرف کم نمک

  1.  نمکدانی کوچک و تنها با یک شیار بخرید.
  2. از طرفی مقدار نمک افزوده به غذایتان را نیز به تدریج کمتر کنید.
  3.  از خوراکی ها و مواد اولیه تازه استفاده کنید که برای نگهداری نمک به آنها اضافه نشده باشد.
  4.  دو ماده غذایی پرنمک مانند ماهی دودی و نان یا پنیر و نان و… را با هم میل نکنید. (بهتر است به طور مثال، ماهی دودی را با سیب زمینی تنوری و پنیر را با سالاد سبزی ها ترکیب کنید).
  5. از مصرف پنیرهای سنتی که غالبا شور هستند، پرهیز کنید.
  6.  گرما طعم نمک را بهتر نشان می دهد، در حالی که غذای سرد، مزه شوری را پنهان می کند.( بنابراین حداقل در مدتی که ذائقه تان را تغییر می دهید، بیشتر غذاهای گرم بخورید).
  7.  به جای نمک، آبلیمو را جایگزین چاشنی سالادتان کنید.
  8.  نمک را تنها در زمان پخت به غذا اضافه کنید و هرگز به طور مستقیم روی غذایتان نریزید.

خواص ادویه های جایگزین نمک

سیر

این سبزی پرخاصیت، چاشنی سرشار از ویتامین های مواد معدنی و ترکیبات آنتی اکسیدانی است که پس از جذب در بدن به پیشگیری از بروز انواع بیماری ها کمک می کند. سیر برخلاف نمک، خاصیت ضد التهاب و دیورتیک دارد که احتباس آب در بدن و مشکلات قلبی عروقی را کاهش می دهد.

طعم خاص سیر باعث ایجاد مزه بهتری در گوشت های قرمز، خوراکی های دریایی، خورش ها و سوپ ها می شود.

پودر پیاز

پیاز علاوه بر خواص مشابه سیر و دارا بودن ترکیبات فعالی مانند آلیسین، جایگزین عالی دیگری برای کاهش مصرف نمک خواهد بود. گرچه تبدیل پیاز به پودر تا حدی از خواص آن می کاهد، اما ریزمغذی های آن انتخاب عالی برای معطر کردن انواع غذاها خواهد بود.

پودر پیاز چاشنی خوبی برای مواد غذایی زیر است:

  • گوشت و ماهی
  • سوپ
  • خورش
  • برنج
  • سبزی های سرخ شده
  • سالادها

فلفل سیاه

این نوع فلفل، ادویه ای با خواص ضدالتهابی و آنتی اکسیدانی است که از بافت های مختلف بدن در برابر تاثیرات منفی رادیکال های آزاد محافظت می کند. همچنین ماده عالی برای مقابله با پرفشاری خون و در عین حال بهبود عملکرد کلیه ها برای تحریک حذف مواد زائد خواهد بود. طعم بی مانند آن را می توان همراه گوشت، ماهی، خورش، انواع سس و چاشنی، پاستا و انواع غذاهای حاوی سبزی ها تجربه کرد.

آویشن

این سبزی معطر حاوی ویتامین ها، مواد معدنی و اسانس های طبیعی است که خواص ضدعفونی، ضد قارچ و ضد التهابی دارد. مصرف منظم آن فعالیت سیستم ایمنی بدن را بهبود می بخشد و خطر ابتلا به بیماری قلبی عروقی را کاهش می دهد. یادتان باشد خوراکی های زیر همراه با آویشن نیازی به نمک ندارند:

  • گوشت سفید و قرمز
  • غذاهای دریایی
  • پیتزا و خوراکی های حاوی پنیر
  • خورش
  • اسموتی های میوه و سبزی ها
  • سالاد
  • برنج
  • انواع پاستا

زیره

این ادویه خوشبو حاوی ترکیبات آنتی اکسیدانی است که آثار منفی رادیکال های آزاد محیط را خنثی می کند. از طعم زیره می توان همراه با گوشت و ماهی، سوپ، خورش، برنج و حبوبات لذت برد.

رازیانه

رازیانه این ادویه طعم خاصی دارد که به عنوان چاشنی عالی برای غذاهای گوشتی و سبزی ها معروف است. از جمله مهم ترین خواص این ادویه می توان به بهبود هضم غذا اشاره کرد.

زنجبیل

مهم ترین عامل معروف شدن زنجبیل خواص ضد التهابی، بهبود گوارش و ترکیبات آنتی اکسیدانی است. درواقع این ادویه بی مانند حاوی مقدار بالایی از نوعی ترکیب به نام گینجرول است که عامل بسیاری از خواص درمانی خواهد بود. نان و بیسکویت، اسموتی میوه ها و سبزی ها، سالاد، خورش و سوپ همراه با زنجبیل طعم فوق العاده ای خواهند داشت.

زردچوبه

این ادویه یکی از شناخته شده ترین ادویه های آشپزی است. زردچوبه حاوی مقدار بالایی آنتی اکسیدان است و خواص ضدالتهابی، گوارشی ضدباکتریایی آن به بهبود سلامت کمک کرده و از عوامل بیماری زا محافظت می کند. زردچوبه را می توانید به سوپ، خورش، برنج، حبوبات، سالاد سبزی ها، سس ها و چاشنی ها اضافه کنید.

۴ ترفند برای کاهش شوری

به جرات می توان آشپزی را دید که به رغم تجربه و دقت در آشپزی گاهی در افزودن نمک به غذا اشتباه نکرده باشد. این مساله به خصوص در مهمانی ها دردساز می شود، اما با ۴ ترفند ساده می توانید این اشتباه آشپزی را جبران کنید:

۱٫ استفاده از سیب زمینی
یک سیب زمینی را پوست بگیرید و به دو نیم تقسیم کنید.
در غذای در حال جوش بیندازید.
سیب زمینی نمک را جذب می کند، پس از پخت آن را از غذا بیرون بیاورید.
اگر تمایلی به طعم سیب زمینی در غذا ندارید، می توانید از تکه ای نان خشک استفاده کنید.

۲٫ استفاده از قند
یک حبه قند را در قاشقی بگذارید.
قاشق را آرام در قابلمه غذای مایع طوری بگذارید که قند در غذا حل نشود.
پس از چند لحظه قاشق و قند را بردارید.

۳٫ استفاده از میوه
برای بعضی غذاها مانند خوراک گوشت و سبزی ها می توانید از میوه ها برای کاهش طعم شوری غذا کمک بگیرید.
به طور مثال، چند تکه سیب یا آناناس انتخاب خوبی خواهد بود.

۴٫ استفاده از خامه
اگر سبزی های بخارپز شما شور شده اند، می توانید آنها را در مقداری مخلوط آب جوش و خامه بریزید تا کمی از نمکشان کم شود.
البته می توانید آنها را با خامه هم سرو کنید، گرچه کمی کالری غذا را بیشتر می کنند.

منبع: هفته نامه سلامت

 

برچسب ها
نمایش بیشتر

مسعود رازنهان

مسعود رازنهان هستم سردبیر محتوای مجله سلامتی حدودا 6 سال تجربه کاربری و فنی در تولید محتوا دارم امیدوارم محتواهای بنده مورد استفاده شما عزیزان گردد. خوشحال میشوم از طریق ایمیل : raznahan@shamimsalamati.ir نظرات خودتان را برایم ارسال کنید.

پاسخی بگذارید

بستن