آنفلوانزا ،سرماخوردگی و دیگر بیماری های فصل سرما و راه های درمان آنها

آنفلوانزا ،سرماخوردگی و دیگر بیماری های فصل سرما و راه های درمان آنها

سلامت در سرما

اواخر پاییز را سپری می کنیم و کم کم زندگی مان رنگ و بوی زمستانی به خودش می گیرد. جدای از اینکه عاشق زمستان هستید یا سرما خیلی به مزاج تان خوش نمی آید باید خودتان را برای میزبانی این فصل آماده کنید. همه باید همرنگ زمستان شده و مانند درختان و گل ها برای حفظ سلامت خودمان دست به کار شویم تا هرچه بیشتر با طبیعت همسو شویم و از این دوره گذران از زندگی مان لذت ببریم. ما هم سعی کردیم با جمع آوری مطالب و نکات کاربردی متخصصان درباره فصل زمستان میزبان خوبی برای این فصل باشیم. با ما همراه شوید و با خواندن نکات زیر به زمستان سلامی گرم کنید.

کودکان را ویروسی نکنید

اگر کودکتان را گرم و گرم تر نگه دارید و لباس های زیادی تنش کنید، او را از بیماری مصون نمی دارد. نکته مهم در بروز بیماری تغییر دمای محیط است. ممکن است به علت ترس از بیماری کودکتان حمام یا اتاق او را به شدت گرم کنید، غافل از اینکه با خروج از حمام یا اتاق به دلیل اختلاف زیاد دما احتمال بروز بیماری در او افزایش می یابد. دمای هوا را یکنواخت نگه دارید.

دمای بین ۲۳ تا ۲۵ درجه سانتی گراد برای محیط مناسب است و به راحتی با قرار دادن دماسنج میتوانید دمای خانه و اتاق فرزندتان را در شرایط مناسبی نگه دارید. یکی از مهم ترین راه های محافظت کودکان از بیماری های فصلی دور نگه داشتن آنها از افراد بیمار است؛ فاصله ۲ متری میزان مناسبی است که همیشه باید بین فرد بیمار با افراد دیگر رعایت شود.

آنفلوانزا

  • مانع ورود هوای سرد به ریه های کودکان شوید.
  • استفاده از شال می تواند بسیار کمک کننده باشد.
  • برخی کودکان در فصل پاییز و زمستان خون دماغ می شوند که باعث نگرانی والدینشان خواهد شد.

درواقع کیپ شدن یا خشک شدن مخاط بینی در این فصول ممکن است باعث خونریزی بینی شود. اگر فرزند شما هم دچار این مشکل است از پماد ویتامین A استفاده کنید، به این صورت که پماد ویتامین را در بینی و نواحی اطراف آن بزنید. گاهی هم علت اصلی خونریزی دستکاری یا خاراندن بینی است که با تذکرهای دوستانه و مهربانانه می توانید مشکل را حل کنید، اما اگر این خون دماغ ها ادامه دار شد حتما به پزشک اطفال مراجعه و موضوع را جدی تر پیگیری کنید.

مشکل لوزه سوم در کودکان

ممکن است فرزندتان با مشکل فشارخون یا بزرگی لوزه سوم روبرو باشد. مصرف میوه نقش مهمی در سلامت کودکان دارد. سعی کنید با هر ترفندی شده به او میوه بدهید، اما اگر میوه نمی خورد می توانید از مکمل ها استفاده کنید. مصرف ویتامین C و «روی» در روز اول سرماخورگی می تواند نقش مهمی در بهبود سریع بیماری داشته باشد.

ویتامین C به مقاومت مخاطی کمک می کند. از پرتقال و لیموشیرین که دارای ویتامین C هستند، استفاده کنید.
ویتامین C و شربت «روی» در روز اول سرماخوردگی از تکثیر ویروس جلوگیری می کنند، اما ادامه مصرف آنها تاثیر مثبتی ندارد.
ویتامین C همچنین در مقاومت بدن و ترمیم مخاط موثر است و می توانید بدون تجویز پزشک از آن استفاده کنید.

اگر سرما خورده اید با بچه ها دست ندهید و آنها را نبوسید. فراموش نکنید شستن دست ها راه مهم پیشگیری از بیماری های ویروسی است.

حالا وقت تحرک است

«با ورزش در این فصل، سرما به تنم می رود و بیمار می شوم.» واقعیت این است که به علت سرما بسیاری از افراد ترجیح می دهند، زمان های بیشتری در خانه سپری و فعالیت های خود را متوقف کنند یا کاهش دهند.
توصیه ما به شما این است که جز در روزهای خیلی سرد ورزش را به بهانه سرما قطع نکنید. شما می توانید با رعایت نکاتی ساده همچنان فعالیت بدنی خود را ادامه دهید و از سلامت و شادابی بدن خود لذت ببرید.

به تغذیه خود دقت کنید

در زمستان رژیم غذایی سرشار از کربوهیدرات داشته باشید و مایعات فراوان بنوشید. پوشش خود را زمستانی کنید؛ اول اینکه استفاده از کفش مناسب در این فصل اهمیت بیشتری پیدا می کند. حواس تان باشد کفشی مناسب است که بتواند از لیز خوردن و نفوذ سرما به انگشتان پای شما جلوگیری کند.

حتما لباس مناسب بپوشید

حین تمرین دمای بدن به تدریج افزایش و پس از تمرین کاهش می یابد. به همین دلیل استفاده از یک لباس ضخیم به کارتان نمی آید و بهتر است از لباس های لایه لایه استفاده و با توجه به دمای بدنتان پوشش خود را کم و زیاد کنید.

گوش ها و بینی خود را نیز به خوبی بپوشانید تا بیمار نشوید

زمان انجام تمرینات ورزشی نیز دقت کنید. سرما می تواند مشکلات قلبی- عروقی را در سالمندان تشدید کند. کودکان و سالمندان باید فقط در دمای بین ۱۸ تا ۲۰ درجه سانتی گراد تمرین کنند تا سالم بمانند؛ بهترین زمان ورزش، به خصوص برای سالمندان بعدازظهر است. پیشنهاد می کنیم تمرینات را به ۲ یا ۳ بخش تقسیم کنید و حین تمرین از راه بینی نفس بکشید و در معرض باد سرد قرار نگیرید.

در سرما انجام حرکات ساده و کششی برای گرم کردن اهمیت بیشتری دارد و حتما باید برای این کار زمان کافی بگذارید. نکته آخر اینکه اگر اهل کوه رفتن و ورزش های زمستانی هستید، در صورت علائم هشداردهنده سرمازدگی مانند قرمزی و تورم انگشتان، گوش و بینی یا شروع علائم لرز حتما از محیط سرد خارج شوید. بدن و بخش های آسیب دیده بر اثر سرما را گرم کنید و هرچه سریعتر مایعات گرم بنوشید.

لباس ایمن به تن جنین کنید

در فصول سرد نیز همچنان مراقب خود باشید تا دوران بارداری خود را به سلامت طی کنید. فصل، فصل سرماخوردگی است و به تبع آن گاهی خانم های باردار نیاز دارند از انواع داروهای سرماخوردگی استفاده کنند. باید گفت استفاده از قرص های سرماخوردگی و استامینوفن ها ایرادی ندارد و تنها نکته قابل ذکر این است که نباید در استفاده از آنها زیاده روی کنید.

ما به هیچ عنوان قصد محدود کردن خانم های باردار را نداریم، اما در فصولی که آلودگی های هوا زیاد است، بهتر است حتی الامکان برای پیشگیری از بیماری های ویروسی در محل های شلوغ که امکان انتقال بیماری وجود دارد، رفت و آمد نکنید. تعارف را کنار بگذارید و از روبوسی کردن و دست دادن با دیگران خودداری کنید.

برخی از پزشکان طب سنتی اعتقاد دارند استفاده از زنجبیل می تواند به بهبود سرماخوردگی کمک کند. زنجبیل به خصوص به کاهش حالت تهوع خانم های باردار کمک می کند. به طور معمول شما مجازید روزی ۳ قاشق پودر زنجبیل میل کنید یا از زنجبیل تازه به عنوان چاشنی کمک بگیرید یا قرص های آماده آن را از داروخانه ها تهیه و میل کنید.

گاهی خانم های بارداری که دوره آخر بارداری شان در فصول سرد است، نگران کاهش نور آفتاب یا حتی سفت نشدن استخوان های جنین شان هستند، اما باید به آنها گفت نگرانی شان بیهوده است و این باور که فرزندانی که در زمستان به دنیا می آیند، قد بلند نمی شوند، نادرست است. حتی اگر خانمی ۳ ماه آخر بارداری را در تابستان بگذراند باز هم ممکن است به دلیل مضرات آفتاب ویتامین D کافی به بدنش نرسد، به همین دلیل ایمن ترین راه این است که همچنان به مصرف داروهای ویتامین که پزشک تجویز می کند، ادامه داد.

غم و غصه ها را بقچه کنید

نمی دانید چرا با شروع این فصل حالتان تغییر می کند؟

دلتان غمباد می گیرد و دچار تغییرات خلقی متفاوتی می شوید؟

نگران هستید که نکند افسرده شده باشید و دلتان هزار راه می رود؟

به این راحتی ها برچسب اختلال و بیماری روی خودتان نزنید. واقعیت این است که در این فصل برخی افراد دچار افسردگی فصلی می شوند.

تنها تفاوت اصلی افسردگی فصلی با افسردگی های دیگر زمان شروع و پایان آن است؛ یعنی اگر طی حداقل دو دوره به طور پی درپی با شروع این فصل با مشکلات خلقی روبرو می شوید و با تمام شدن فصل بهبود پیدا می کنید، ممکن است به افسردگی فصلی دچار شده باشید، اما برای پیگیری دوره درمان خود نباید منتظر سپری کردن دو دوره بمانید و اگر ۲ هفته است زود عصبانی می شوید، بی حوصله هستید، علاقه ای به انجام کارها ندارید، بی خوابی یا پرخوابی امانتان را بریده و با تغییرات عمده کاهش یا افزایش وزن روبرو شده اید، احساس خستگی و کاهش تمرکز دارید یا افکار خودکشی سراغتان می آید، حتما به روان شناس یا روان پزشک مراجعه کنید.

گاهی دلایل دیگری برای حال بد شما وجود دارد که باید بررسی شود.

اگر به تازگی مهاجرت کرده اید و مشکلات کاری یا دلایل خاص دیگری برای ناراحتی دارید، نمی توان مساله شما را به فصل و افسردگی هایش ربط داد؛ مثلا کارگر فصلی را در نظر بگیرید که با شروع و پایان این فصل دچار تغییرات کاری شده و به تبع آن با تغییرات خلق از مردم نیز روبرو می شود.

درست است که در فصل زمستان و پاییز دچار تغییرات خلقی شده، اما اگر این مشکلات در فصول دیگر هم برای او ایجاد می شد هم این گونه برایش مشکل ساز بود و به همین دلیل در گروه بیماران افسردگی فصلی قرار نمی گیرد. حال اگر با خواندن مطلب بالا متوجه شدید از برخی علائم گفته شده رنج می برید و نگران بروز و پیشرفت بیماری در خودتان یا نزدیکانتان هستید، حتما به روان پزشک یا روان شناس مراجعه کنید.

اختلال افسردگی اساسی که یکی از انواع آن افسردگی فصلی است، بیماری خوش درمانی است، تنها به این شرط که به موقع به متخصصان مراجعه کنید و دل به درمان بدهید. فراموش نکنید اگرچه درمان بیماری افسردگی سخت نیست، ولی بی توجهی به درمان می تواند عواقب وخیمی برای زندگی شما و خانواده تان داشته باشد.

دیابتی ها توجه کنند

کوتاه شدن روز و کم شدن فعالیت و میزان سوخت و ساز بدن در فصل سرما عاملی می شود تا هموگلوبین A1C نوع ۱ و نوع ۲ بالا برود، به همین دلیل اندازه گیری دقیق میزان قند خون در این فصول از اهمیت بیشتری برخوردار است.

۱٫ورزش کنند

دیابتی ها باید حواسشان باشد در زمستان نیزفعالیت بدنی مناسبی داشته باشند. درواقع، ورزش باعث افزایش مصرف قند در سلول های بدن آنها می شود که به دنبال آن حساسیت سلول ها به انسولین بالا می رود. البته در دیابت نوع ۲ نیز مشکل اصلی افزایش مقاومت بدن به انسولین است و فعالیت جسمی مناسب می تواند حساسیت بدن را نسبت به انسولین بالا ببرد. در هر دو شرایط ورزش نقش مهمی در سلامت دیابتی ها ایفا می کند.

۲٫قند خون خود را چک کنند

سرماخوردگی و آنفلوانزا قند خون را افزایش می دهند. بیماران و والدینی که فرزند دیابتی دارند باید در دوران بیماری با دقت بیشتری در پی بررسی قند خون خود باشند. همان طور که می دانید یکی از توصیه های اساسی در دوران سرماخوردگی مصرف مایعات و آبمیوه هاست. گفتن این نکته خالی از لطف نیست که بهتر است تنها از آبمیوه های طبیعی استفاده کنید و دور مصرف آبمیوه های صنعتی را خط بکشید تا با مصرف شیرینی بیش از اندازه سلامتتان را به خطر نیندازید.

۳٫در مصرف دارو دقت کنید

گاهی پزشکان برای درمان بیماری های فصلی و در شرایطی که تنفس افراد دچار مشکل شده باشد، داروهای مختلف کورتون دار مانند بتامتازون و دگزامتازون تجویز می کنند. این داروها باعث افزایش قند خون حتی تا ۱ یا ۲ روز بعد از تزریق می شوند. به همین دلیل در صورت تجویز این داروها حتما به پزشکتان اطلاع دهید به بیماری دیابت دچار هستید تا در صورت نیاز میزان داروهای مربوط به دیابت را افزایش دهد یا از داروهای جایگزین دیگری برای بهبود بیماری شما استفاده کند.

۴٫انسولین را در دمای مناسب نگه دارید

اگر انسولین یخ بزند، به هیچ عنوان قابل استفاده نخواهد بود پس همیشه دقت کنید انسولین در دمای کمتر از ۳ یا ۴ درجه سانتی گراد نماند.

تزریق واکسن آنفلوانزا

از آنجایی که سرماخوردگی بیماری خطرناکی نیست و با استراحت و مراقبت بهبود پیدا می کند، نیازی نیست همه دیابتی ها واکسن بزنند. درواقع، متخصصان واکسن آنفلوانزا را براساس ویروس های موجود در سال قبل تهیه می کنند، بنابراین با تزریق آنها نباید توقع داشته باشید حتما از انواع بیماری های سرماخوردگی و آنفلوانزا که امسال وجود دارند، مصون می مانید. البته تزریق واکسن آنفلوانزا برای گروه های پرخطر توصیه می شود. مانند:

  • دیابتی هایی که قند شان کنترل نیست.
  • به شرایط دشوار بیماری دچار هستند.
  • سالمندان بالای ۶۰ سال.
  • افرادی که بیماری های مزمن قلبی و ریوی دارند.
  • خانم های باردار.
  • افرادی که در خانه های سالمندان زندگی می کنند.

بد نیست این نکته را هم اضافه کنیم که سیستم های گرمایشی هوا را خشک و افراد را مستعد سرماخوردگی می کنند، پس برای حفظ هرچه بیشتر سلامت توصیه می شود در صورت امکان از دستگاه های بخور استفاده کنید.

ریه ها را سلامت کنید

در این فصول پدیده آشنای وارونگی هوا مهمان بیشتر شهرهای صنعتی و بزرگ ایران می شود و سلامت بیماران ریوی را بیش از افراد دیگر تحت تاثیر قرار می دهد.
از این رو، بهتر است همه مردم و به خصوص بیماران ریوی در روزهای هشدار از خانه خارج نشوند و به خصوص در ساعات اوج ترافیک در خانه بمانند. اگر هم به دلایلی مجبور به ترک خانه شدند، مسیر خود را طوری تنظیم کنند که حداقل گذرشان به مسیرهای پر تردد نیفتد. اگر برایتان امکان دارد و بیشتر اوقات در محیطهای سرپوشیده هستید، حتما از دستگاه های تصفیه هوا استفاده کنید. اگر رطوبت هوا از حالت نسبی بالاتر باشد، شرایط مناسبی است. به همین دلیل استفاده از دستگاه های بخور هم می تواند برای بیماران تنفسی و بیمارانی که مشکلات سینوزیت یا حساسیت دارند، مفید باشد.

چند نکته برای داشتن ریه سالم

  • سعی کنید از بخور سرد استفاده کنید. زیرا بخور گرم بستر مناسبی برای رشد قارچ ها و باکتری ها فراهم می کند.
  • استفاده از واکسن آنفلوانزا برای بیماران ریوی می تواند مفید باشد و به پیشگیری از بیماری کمک کند.
  • اگر دلتان نمی خواهد بیمار شوید، پیاز و جعفری بیشتری مصرف کنید زیرا این گروه از سبزیجات ویتامین C زیادی دارند.
  • به نوشیدن مایعات گرم هم توجه بیشتری داشته باشید.
  • دور مصرف مواد محرک و ادویه های تند را نیز خط بکشید.
  • در آخر اینکه اگر احساس کردید تنفس تان دچار مشکل شده، هرچه سریعتر با پزشکتان تماس بگیرید.

رژیم رنگارنگی داشته باشید

در فصول سرما نیاز داریم هرچه بیشتر سطح ایمنی بدنمان را مقابل آلودگی ها و میکروب ها بالا ببریم تا روزهای کمتری را در تختخواب سپری کنیم. به طور حتم یکی از مهم ترین راه های موثر ایمن سازی بدن تغذیه مناسب است.
در این فصل یخچالتان را از لیمو شیرین، لیموترش، پرتقال و انواع مرکبات پر کنید تا با این کار ویتامین و آنتی اکسیدان به بدنتان برسانید. مصرف ویتامین های E و A که محلول در چربی اند هم نقش مهمی در سلامت شما دارد.

ویتامین A را می توانید در سبزیجات زردرنگ مانند هویج و فلفل دلمه ای بیابید و ویتامین E را نیز با مصرف دانه های روغنی و آجیل ها به بدنتان برسانید تا وظیفه خود را برای بهبود سطح ایمنی بدنتان انجام دهند. علاوه بر اینها مصرف املاحی مانند سلنیوم که در گوشت، مرغ، ماهی و میگو وجود دارد نیز ضروری است.

با استفاده از سلنیوم می توانید به بهبود کارکرد تیروئید خود نیز کمک کنید. در یک جمله می توان گفت با مصرف انواع سبزیجات و میوه ها با رنگ های مختلف می توانید تا حد زیادی خود را در برابر سرماخوردگی ایمن کنید. از همین امروز دست به کار شوید و با تهیه سالادهای متنوع در هر وعده غذایی خدمت بزرگی برای سلامت بدنتان انجام دهید.

منبع: هفته نامه سلامت

برچسب ها

دیدگاهتان را بنویسید

بستن