ورزش و فواید آن در سرما؛ از ورزش در سرما نترسید!

ورزش در سرما

ورزش در سرما

ورزش کردن در فصل زمستان به علت سردی هوا و همچنین خصلت فصل زمستان که معمولا به خستگی، بی حوصلگی و همچنین خواب آلودگی را با خود همراه دارد، کاهش چشمگیری پیدا می کند. عده ای به علت سردی هوا و پیشگیری از بروز بیماری های مرتبط با این فصل مانند سرماخوردگی حتی برنامه روزانه ورزشی خود را که تا قبل از سرما در محیط باز و فضای سبز انجام می دادند، متوقف کرده و تا بهتر شدن وضعیت آب و هوایی از انجامشان خودداری می کنند. در حالی که بهتر است در این فصل به فعالیت بدنی و ورزش پرداخت زیرا ورزش در سرما، فواید بسیاری برای بدن دارد.

فواید ورزش در هوای سرد

ورزش در فصل سرما را می توان در سه حالت انجام داد:

  • باشگاه
  • فضای باز
  • داخل منزل

البته با توجه به شرایط آب و هوایی می توانید یکی از ۳ گزینه یادشده را انتخاب کنید.

در کل، ورزش در هوای سرد باعث افزایش مصرف انرژی می شود.
به گفته متخصصان، ورزش در سرما باعث می شود بدن ۱۰ تا ۴۰ درصد بیشتر کالری بسوزاند.
در فضای سرد بدن باید بیشتر تلاش کند دمای بدن را بالا ببرد و به همین منظور کالری بیشتری نیز می سوزاند.
با ورزش در این هوا، قلب برای پمپاژ بیشتر خون نیز بیشتر فعالیت کند و باعث تقویت عملکرد قلب می شود.

باور اشتباه در مورد ورزش در سرما

برخلاف باور عامه مردم که قرار گرفتن در فضای سرد احتمال مبتلا شدن به بیماری ها را افزایش می دهد، باید گفت:

  • با ورزش در هوای سرد سیستم ایمنی بدن تقویت می شود.
  • احتمال مبتلا شدن به بیماری ها کاهش می یابد.
  • باعث شاداب شدن پوست می شود.
  • اگر ورزش همراه بارش برف هم باشد، تاثیر بیشتری خواهد داشت.

همچنین متخصصان معتقدند قدم زدن در برف، استرس را کاهش می دهد. زیرا:

  • علاوه بر علل روانی که موجب شادی و کاهش استرس می شود.
  • زمانی که بدن بیشتر فعالیت می کند تا بدن را گرم نگه دارد، میزان اندورفین بیشتر و شادی فرد می شود.

زیرا اندورفین کنار هورمون های دوپامین، سروتونین و اکسی توسین در خانواده هورمون های شادی آور قرار دارد.

تاثیر ورزش بر افسردگی فصلی

از سوی دیگر، دیده شده ۲۰ درصد جمعیت جهان در سال به اختلال خلقی( SAD) یا افسردگی فصلی مبتلا می شوند. از ویژگی های بارز و مهم این اختلال، موارد زیر هستند:

  • خواب آلودگی
  • خستگی
  • غمگین بودن
  • بی قراری
  • عصبی بودن
  • افزایش اشتها
  • مشکل در تمرکز

افراد مبتلا به این اختلال در فصل پاییز و به خصوص در زمستان بیشتر از سایر فصل ها می خوابند. این افراد طی تابستان حدودا هر شب ۷/۵ ساعت و در پاییز هر شب ۸/۵ ساعت می خوابند و این زمان در زمستان ها به حدود ۱۰ ساعت در هر شب می رسد.

البته اگر فکر می کنید فقط به دلیل بیشتر خوابیدن در زمستان ها به اختلال خلقی مبتلا هستید باید بگوییم این طور نیست. برخی مطالعات نشان داده اند افراد دچار اختلال خلقی بیشتر دچار بی خوابی می شوند و اختلالات خواب را تجربه می کنند. درواقع این معیار به تنهایی نمی تواند نشانگر این بیماری باشد. حال اگر در اطرافیانتان شخصی با این مشخصات دیدید، او را تشویق کنید با شما ورزش کند زیرا فعالیت بدنی کمک فراوانی به وی می کند.

نکات هشتگانه ورزش در سرما

 ۱٫ ورزش در دوران بیماری

ممکن است به هر دلیلی از جمله سرما، بیمار شده باشید. اگر دچار سرماخوردگی شده اید و حالتان خوب نیست، بهتر است ورزش نکنید، اما اگر حالتان خوب است، بهتر است ورزش کنید تا فواید آن را ببینید. البته در این زمان ورزش در منزل یا باشگاه بیشتر توصیه می شود.

۲٫ ورزش در تب

در صورت داشتن تب، بهتر است ورزش نکنید زیرا این کار باعث بدتر شدن حالتان می شود. به گفته پزشکان، در موارد خاص و بسیار اندک دیده شده ورزش در افرادی که تب داشتند و ورزش کردند، باعث شده ویروس موجود در بدن روی قلب اثر منفی بگذارد و خطر ایجاد کند.

۳٫ ورزش و آسم

نکته بسیار مهم اینکه هوای سرد می تواند علائم آسم را بدتر کند. بنابراین بهتر است قبل از فعالیت بدنی داروی مورد استفاده را تنفس کنید و حتی حین ورزش نیز به کار ببرید. البته باید توجه داشته باشید برای این موضوع حتما با پزشک معالجتان مشورت کنید.

۴٫ تنفس در ورزش

مراقب نفس هایتان باشید. زیرا برونش ها و ریه های شما باز هستند و ممکن است سوز سرما به آنها آسیب بزند و حس کنید حنجره تان زخم شده است. بنابراین توصیه می کنیم تنفس تان حین ورزش در سرما حتما از طریق بینی باشد، نه دهان.

۵٫ خوردن میوه و سبزی

سبزی و میوه تازه بخورید. یادتان باشد میوه های زمستانی مانند انار و مرکبات مقدار بیشتری از ویتامین هایی را دارند که بدنتان را به سرما مقاوم می کنند.

۶٫ سازگاری بدن با هوای سرد

اگر تصمیم گرفته اید در فصل زمستان به فعالیت بدنی بپردازید باید توجه کنید بدنتان باید با شرایط آب و هوایی سازگار شود. برای سازگاری با آب و هوا بهتر است حداقل هفته ای یک بار در فضای باز تمرین کنید. تمرین کردن با این روش:

  • باعث سازگاری شما با افت دما خواهد شد.
  • ناگهان خیلی راحت با آن خو می گیرید.

۷٫ پوشش مناسب در سرما

برای ورزش در هوای سرد بهتر است پوشش خوبی داشته باشید. پوشش های زیر، حس درد و بی حسی ناشی از سرما را بسیار کاهش می دهد:

  • یک جفت دستکش
  • کفش یا بوت
  • جوراب
  • کلاه مناسب

لباس های ضد آب در شرایطی که خودتان هم نمی توانید کاری برای خودتان بکنید به شما کمک خواهند کرد.
دستکش هایتان را با توجه به استفاده ای که از دستانتان خواهید کرد، انتخاب کنید؛ مثلا اسکی سواری می کنید یا می خواهید بدوید؟
عده ای که نسبتا سرمایی هستند، ۲ جفت جوراب می پوشند و لایه زیری را پلی استراریون انتخاب می کنند که هیچ مشکلی هم ندارد.
کفشتان هم مهم ترین قسمت پوشش تان است و باید جنسی باشد که همیشه خشک بماند (گورتکس).

۸٫ رنگ لباس ورزشی

نکته بعدی که نسبتا بسیار مهم است، رنگ لباس است. البته این موضوع به اینکه در چه منطقه ای و زمانی از روز فعالیت می کنید، بستگی دارد؛ یعنی:

  • در هوای روشن بهتر است لباس های تیره بپوشید که بدنتان را گرم تر کند.
  • در شب برعکس لباس های روشن بپوشید که دیده شوید تا اگر اتفاقی برایتان افتاد، سایرین به راحتی شما را پیدا کنند.
  • همچنین لباس روشن در شب،اگر محل ورزش تان نزدیک به خیابان است، باعث می شود رانندگان شما را ببینند.

یادتان باشد که…
نوشیدن آب در فصل سرما بسیار مهم است. به طوری که قبل، حین و بعد از فعالیت بدنی در هوای سرد:

  • کمک میکند عملکرد بدن در سطح مطلوب حفظ شود.
  • همچنین بدن را در مقابل آلودگی هوا ایمن میکند.

منبع: هفته نامه سلامت

برچسب ها

دیدگاهتان را بنویسید

بستن