چگونه از ابتلا به سردرد در ایام روزه داری جلوگیری کنیم؟

روزه و سردرد

فرارسیدن ماه مبارک رمضان مبارک باد.

چگونه از ابتلا به سردرد در ایام روزه داری جلوگیری کنیم؟

اگر عادت به نوشیدن چای به مقدار زیاد دارید،  کم کم میزان و غلظت چای مصرفی تان را کاهش دهید.گرسنگی طولانی مدت نیز باعث سوختن ناقص چربی ها و ایجاد ترکیبات کتونی می شود و وقتی غلظت این ترکیب ها در خون بالا رود، سردرد ایجاد خواهد شد.برای پیشگیری از این موارد توصیه می شود حتما سحری بخورید، زیرا حذف وعده سحری باعث می شود فاصله افطار تا افطار روز بعد، طولانی و این حالت ها تشدید شود.

روزه و سردرد
روزه و سردرد

علت سردرد روزه داران و یا به زبان دیگر علت سردرد در ماه رمضان چیست؟ پاسخ این سوال به دو شاخه ی اصلی تقسیم می شود که یکی مربوط به تغذیه و دیگری به کم خوابی می رسد.

از دیدگاه طب سنتی کمبود خواب و استراحت، کاهش قندخون در طول روزه داری، کم شدن مصرف کافئین، کاهش مصرف سیگار، کم آبی، کم خونی و مشکلات دستگاه گوارش و معده علل شایعی برای سردرد محسوب می شوند.

استاد دانشکده طب سنتی دانشگاه تهران، گفت:از دیدگاه طب سنتی کمبود خواب و استراحت، کاهش قندخون در طول روزه داری، کم شدن مصرف کافئین، کاهش مصرف سیگار، کم آبی، کم خونی و مشکلات دستگاه گوارش و معده علل شایعی برای سردرد محسوب می شوند.

افراد روزه دار ساعات خواب را طوری تنظیم کنند که دچار کم خوابی آزار دهنده نشوند. در این خصوص خواب قیلوله (یعنی از حدود یک ساعت به ظهر مانده، به مدت نیم ساعت خوابیدن) اثر نشاط بخشی دارد. وی با بیان اینکه خواب با شکم پربلافاصله پس از سحر توصیه نمی شود، افزود:خواب با شکم پر باعث پیدایش طعم نامطبوع در دهان، احساس کسالت و سردرد و بی نشاطی می شود که البته خواب بلافاصله پس از افطار نیز صحیح نیست، اما خواب در ساعات اولیه شب توصیه می شود.

این استاد دانشکده طب سنتی گفت:افرادی که در طول روزه داری به علت کاهش قند خون دچار سردرد می شوند، باید وعده سحری را حتما مصرف کنند اما در این وعده از مصرف غذاها و نوشیدنی های حاوی مواد قندی فرآوری شده و شکر به مقدار زیاد بپرهیزند.این استاد دانشکده طب سنتی یکی از مهمترین علل سردرد در طول ماه رمضان را کاهش مصرف کافئین دانست و گفت:برای جلوگیری از این امر باید افراد ۲ تا ۳ هفته قبل از شروع ماه رمضان مصرف چای، قهوه و مواد دارای کافئین در رژیم غذایی خود را کاهش دهند تا به تدریج به دریافت مقدار کم آن در طول ماه رمضان عادت کنند. مصرف چای سبز بدون کافئین به جای چای سیاه در این زمینه می تواند کمک کننده باشد.

این متخصص طب سنتی در پایان توصیه کرد:همچنین برای این بیماران در وعده های افطار و سحر هر بار یک لیوان شربت شیره انگور رقیق شده با آب نیز موثر خواهد بود.

منابع: مشرق ،روزنامه کیهان، آسمونی، ایسنا

برچسب ها

دیدگاهتان را بنویسید

بستن