سلامت

چگونه گاز شکم را درمان کنیم؟ علل ایجاد، علایم و راه‌های درمان آن

خرید آنلاین دارو از داروخانه آنلاین داروپین

گاز شکم

در صورتی که مقدار زیادی میوه، سبزی و غلات سبوس دار مصرف کنید، که البته باید این کار را انجام دهید، دستگاه گوارش شما گاز شکم تولید می‌کند. این بدین دلیل است که چنین موادی حاوی مقدار زیادی فیبر (کربوهیدرات‌های غیر قابل هضم) می‌باشند. این کربوهیدرات‌ها مواد غذایی باکتری‌هایی هستند که به طور طبیعی در روده و معده وجود دارند.
این باکتری‌ها در حین مصرف این مواد، گازهای هیدروژن، دی اکسید کربن، نیتروژن و متان تولید می‌کنند.
این گازها به ناچار باید به بیرون دفع شوند.
بوی بد این گاز ناشی از گاز متانی است که در خلال این فرایند تولید می‌شود. گرچه تولید این گازها طبیعی است، اما برخی از افراد از وجود مقدار زیاد آن نگران می‌شوند.

آنچه علایم به شما می‌گویند

شرایط خاصی وجود دارند که گاز شکم را افزایش می‌دهند، از این موارد می‌توان به موارد زیر اشاره نمود.

  • زخم معده
  • عفونت‌های روده
  • سنگ کیسه صفرا
  • نشانگان روده تحریک پذیر (ترکیبی از درد شکم، گاز، نفخ و دفع مدفوع و حرکات نامنظم روده)
  • عدم تحمل لاکتوز (ناتوانی هضم شیر)
  • حساسیت‌های غذایی 

البته باید به این همه بلع هوای زیاد در حین جویدن را نیز اضافه نمود.

چه هنگامی به پزشک خود مراجعه کنید

  •  گاز و درد معده و یا شکم بیش از سه روز به طول بکشد.
  •  کاهش وزن بدون علت دارید.
  •  درد شما بیش از آنی است که در گذشته داشته‌اید. در این حالت سریعاً به پزشک مراجعه کنید.

تسکین علایم

اگر مقدار زیادی گاز دفع می‌کنید ولی درد ندارید این توصیه‌ها را به کار ببندید.

معجون دست ساز را امتحان کنید.

چند قطره عرق نعنا، دارچین یا زنجبیل را با آب مخلوط کرده، میل کنید.
این ترکیب از دیر باز به منظور حل این مشکل به کار می‌رفته است.
به نظر می‌رسد که این‌ها حاوی موادی باشند که عضلات مری را شل نموده اجازه دفع هوای گرفتار شده را می‌دهند.

از فیبر غذایی نترسید.

شاید در پی مصرف غذاهای سرشار از فیبر مقداری باد شکم شما زیاد شود، اما این نباید موجب اجتناب از مصرف این مواد شود.
تنها توجه داشته باشید هر چه بدن بیشتر عادت به هضم فیبرها کند، گاز کمتری تولید می‌شود.

غذاهای نفاخ را که چندان ضروری نمی‌باشند حذف کنید.

ضمن آنکه نباید به این دلیل از غذایی پرهیز نمود با این حال غذاهایی وجود دارند که می‌توان از آنها کمتر استفاده نمود مانند کالباس، چیپس، آب میوه، دسرهای ژلاتینی، گندمک، پف فیل و بیسکوئیت.

به مانند یک پرنده غذا بخورید.

در هر وعده مقدار غذا را کاهش داده و در عوض وعده‌های غذایی را افزایش دهید.
بدین ترتیب میزان باکتری‌هایی که ایجاد گاز می‌کنند کاهش می‌یابد.

از لاکتاید کمک بگیرید.

اگر مشکل شما عدم تحمل لاکتوز است، از محصولات لبنی که حاوی آنزیم ویژه هستند استفاده کنید.
همچنین می‌توانید ماست و پنیر سفید مصرف کنید.
ماست دارای
باکتری‌های مفیدی می‌باشد که به هضم غذا کمک می‌کنند و پنیر سفید نیز دارای لاکتوز کمی است.

ذغال شارکول فعال را امتحان کنید.

این ذغال (که در مورد مسمومین به کار گرفته می‌شود) حاوی موادی است که گاز معده را کاهش می‌دهند.
بهتر است امتحان کنید که این ماده پیش از صرف غذا مؤثر است یا پس از آن.
بدون نظارت پزشک از این ماده بیش از دو هفته استفاده نکنید.

از سایمتیکون استفاده کنید.

این دارو در رفع نفخ معده بسیار مؤثر است، ضمن آنکه بی‌خطر و مفید است.

از بنشن‌ها نهراسید.

با خیس کردن بنشن‌ها در آب چندین ساعت پیش از مصرف، آنزیم‌های خاصی که در ایجاد گاز دخالت دارند تجزیه می‌شوند.

پرهیز کنید.

اگر از گاز معده و روده در آزارید، تلاش کنید حالت و غذاهای مختلفی را که موجب تشدید مشکل شما می‌شوند، پرهیز بیابید.
اگر به غذاهای خاصی شک کردید، آن را برای مدتی از برنامه غذایی خود حذف کنید، در صورتی که مشکل کاهش یافت آنگاه خواهید دانست مشکل همان مورد بوده است و سپس سعی کنید از آن ماده غذایی کمتر استفاده کنید.

به پزشک خود مراجعه کنید.

اگر با تمامی این تمهیدات باز هم مشکل گاز شکم باقی ماند، آنگاه به پزشک خود مراجعه کرده از وی بخواهید به شما کمک کند چرا که ممکن است به زخم معده یا سنگ کیسه صفرا مبتلا باشید.

منبع: کتاب راهنمای کامل علایم و درمان بیماری‌ها برای خانواده

برچسب ها
نمایش بیشتر

الهام عروجی

کارشناسی ارشد رشته مدیریت اجرایی که از سال 1396 در زمینه تولید محتوای تخصصی فعالیت حرفه ای خود را آغاز نموده ام. در حال حاضر مفتخر به همکاری در تیم متخصصان شمیم سلامتی می‌باشم.

پاسخی بگذارید

بستن