۵راز سلامتی سالمندان

خرید آنلاین دارو از داروخانه آنلاین داروپین

5راز سلامتی سالمندان

سلامتی سالمندان

۱: غذاهای فراوری نشده کامل بخورید

منظور ما رژیم غذایی معینی نیست بلکه شیوه‌ی غذا خوردن است. در این شیوه شما میوه، سبزی، غلات کامل، مغزهای خوراکی و لبنیات کم‌چربی بیشتر می‌خورید، در مقابل مقدار کمتری گوشت چرب، کره، قند و نمک و غذاهای بسته‌ای میل می‌کنید. بسیاری از بررسی‌ها نشانه داده‌اند این رژیم غذایی می‌تواند به شما کمک کند عمر طولانی‌تری داشته باشید و بدنتان در مقابل بیماری قلبی، سرطان، بیماری پارکینسون و آلزایمر محافظت می‌شود. پژوهشگران معتقدند این شیوه غذا خوردن با تغییر دادن بخش‌هایی از کروموزوم‌ها (ماده ژنتیکی) شما که با بیماری‌های مربوط به سالمندی مرتبط هستند، تاثیر خود را می‌گذارد.

سلامتی سالمندان

۲: پیاده‌روی کنید

هدفتان انجام ۳۰ دقیقه پیاده‌روی در روز باشد اگر انجام مداوم تمام این مدت برایتان مشکل است، آن را به دوره کوتاه‌تر تقسیم کنید. ورزش منظم، به‌خصوص اگر با شدت کافی انجام شود باعث می‌شود کمی احساس تنگی نفس کنید ولی سودمندی‌های بهداشتی زیادی دارد.

این فعالیت جسمی سلول‌های مغزی را با رساندن خون و اکسیژن بیشتر سالم نگه می‌دارد. درواقع و پژوهش‌ها نشان می‌دهد لرزش هوازی ممکن است علائم بیماری آلزایمر را بهبود ببخشد یا به تاخیر بیندازد، پیاده‌روی همچنین این فواید را دارد:

• کنترل وزنتان

• تقویت خلق‌وخویتان

• مستحکم نگه‌داشتن استخوان‌ها و عضلاتتان

• کمک به خوابیدن بهتر شما

• کاهش‌دهنده احتمال ابتلا به بیماری قلبی، دیابت نوع ۲، فشارخون بالا و کلسترول بالا

۳: سیگار کشیدن را ترک کنید

دخانیات شمارا می‌کشد. دخانیات تقریبا به هر اندامی در بدن شما زیان می‌رساند. سیگار کشیدن، جویدن توتون و سایر فراورده‌های حاوی نیکوتین باعث بیماری‌های سرطان، بیماری ریوی و بیماری لثه می‌شود.

هیچ‌گاه برای ترک سیگار دیر نیست:

– روندترمیم بدن شما ۲۰ دقیقه پس از کشیدن آخرین سیگارتان شروع می‌شود.

– احتمال دچار شدن شما به حمله قلبی بلافاصله کاهش می‌یابد.

– در طول ۱ سال، خطر بیماری قلبی تا نصف کاهش می‌یابد.

– زندگی طولانی‌تری خواهید داشت.

– از پزشکتان برای ترک سیگار کمک بخواهید.

۴: خوش‌بین بمانید

زندگی از راه‌های بسیاری ما را امتحان می‌کند. عزیزان ما می‌میرند، بیکار شدن‌ها رخ می‌دهند و مشکلات سلامت ممکن است افزایش یابند اما تفکر مثبت می‌تواند متحد قدرتمندی باشد.

  • هنگامی‌که خوش‌بین و شکرگزار بودن را انتخاب می‌کنید، ذهن و بدنتان پاسخ مثبتی به شما می‌دهد.
  • افرادی که چشم‌انداز مثبت‌تری از زندگی دارند، عمر طولانی‌تری دارند.
  • این افراد حملات قلبی و افسردگی کمتری را نسبت به افراد بادید منفی به زندگی تجربه می‌کنند.
  • عواطف مثبت ممکن است حتی تعداد ویروس‌ها را در خون افراد مبتلابه اچ آی وی کاهش دهد.

خوشبین بودن را می‌توانید بیاموزید. برای این کار فقط به زمان و تمرین نیاز دارید. کارهایی که می‌توانید انجام دهید، شامل این موارد می‌شوند:

• لبخند بزنید، حتی لبخند تصنعی. این کار به کاهش استرس کمک می‌کند.

• افکارتان را در چارچوب جدید بگذارید و به سمت موارد مثبت معطوف کنید و بر موارد بد متمرکز نشوید.

• یادداشت شکرگزاری بنویسید.

• برای دیگران کارهای خوب انجام دهید.

• خودتان را با افرادی مشغول کنید که روحیه شمارا تقویت می‌کنند.

• مواردی را که نمی‌توانید تغییر بدهید، بپذیرید.

۵: مرتبط با دیگران بمانید

تنهایی برای سلامت شما زیان‌بار است. اگر احساس تنهایی می‌کنید؛ چه تنها زندگی می‌کنید، چه باکسی دیگر، چه دوستی نداشته باشید و چه دوستان زیادی داشته باشید، با احتمال بیشتری ممکن است دچار زوال عقل و افسردگی شوید.

سالمندانی که احساس تنهایی و انزوا می‌کنند مشکلات بیشتری در انجام کارهای روزمره مانند حمام کردن و بالا رفتن از پله‌ها دارند. این سالمندان نسبت به هم‌ردیفان کمتر تنهایشان زودتر فوت می‌کنند. پژوهشگران دریافته‌اند افراد دارای احساس تنهایی میزان بالاتری هورمون‌های استرس دارند که باعث التهاب یا تورم می‌شوند و با آرتروز و دیابت ارتباط دارند.

نتایج یک بررسی دیگر نشان داد در افراد دچار تنهایی آنتی‌بادی‌های بیشتری بر ضدویروس‌های معین تب‌خال در خون وجود دارد که نشانه‌ای از استرس دستگاه ایمنی است؛ بنابراین دوستی‌هایتان را حفظ یا دوستان جدیدی پیدا کنید.

نتایج بررسی دیگر در گروهی از سالمندان در دهه ۷ زندگی در طول یک دوره ۱ ساله نشان داد آنهایی که روابط اجتماعی ارضاکننده‌ای دارند نسبت به افرادی که منزوی‌تر هستند، ازلحاظ ذهنی هوشیارتر باقی می‌مانند و زوال ذهنی مرتبط با سن کمتری را تجربه می‌کنند.

توصیه می‌شود کارهای داوطلبانه انجام دهید یا به‌سادگی به فردی که به کمک شما نیاز دارد، کمک کنید. فقط ارتباط برقرار کنید.

منبع: هفته‌نامه سلامت

برچسب ها
نمایش بیشتر

پاسخی بگذارید

بستن