۶ نشانه کمبود تیامین (ویتامین B1) در بدن

خرید آنلاین دارو از داروخانه آنلاین داروپین

6 نشانه کمبود تیامین (ویتامین B1) در بدن

تیامین یا همان ویتامین B1 یکی از ضروری‌ترین ویتامین‌ها برای بدن شماست. تیامین محلول در آب است. بنابراین بدن شما برای مدت طولانی آن را ذخیره نمی‌کند. برای جلوگیری از کمبود تیامین، شما نیاز به مصرف منظم آن دارید.

شما می‌توانید به اندازه کافی نیاز بدن به تیامین را از طریق خوردن غذاها برطرف کنید. بهترین منابع غذایی حاوی تیامین عبارتند از غلات غنی شده، برنج سفید، ماهی قزل آلا و لوبیای سیاه.
تیامین در بسیاری از مولتی ویتامین‌ها نیز موجود است. مردان روزانه به ۱/۲
میلی‌گرم و زنان به ۱/۱ میلی‌گرم نیاز دارند.
اگر باردار باشید، این میزان به
۱/۴ میلی‌گرم می‌رسد.

تیامین

با این حال واضح‌ترین علایم کمبود تیامین را بهتر است که بشناسید:

خستگی و مشکلات حافظه

این ویتامین برای تولید انرژی از موادغذایی ضروری است. برای همین است که خستگی مداوم می‌تواند یکی از نشانه‌های کمبود این ویتامین باشد.

ضعف ماهیچه‌ها و کمبود وزن

هنگامی که به اندازه کافی ویتامین B1 دریافت نمی‌کنیم، متابولیسم گلوکز تحت تاثیر قرار می‌گیرد و ممکن است در نتیجه آن ضعف عضلانی، خستگی، کاهش حافظه، کاهش وزن و کاهش اشتها را تجربه کنید.
بری بری، یکی از علل کمبود ویتامین B1 است و اگر تشدید شود می‌تواند باعث نارسایی احتقانی قلب گردد.

از دست دادن اشتها

ویتامین B1 بر هیپوتالاموس مغز، غده‌ای که مسئول اشتها و گرسنگی است، تاثیر دارد.
با کمبود تیامین، شما دچار کمبود اشتها و احساس سیری می‌شوید.

ابتلا به دیابت

افراد مبتلا به دیابت نوع ۱ و نوع ۲ احتمالا دچار کمبود ویتامین B1 هستند.
این امکان وجود دارد که کلیه مبتلایان به این بیماری، ویتامین B1 بیشتری دفع کند.

مختل شدن رفلکس‌های بدن

از دیگر علایم و نشانه‌های کمبود ویتامین B1 می‌توان به تحت تاثیر قرار گرفتن عصب‌های حرکتی اشاره کرد.
کمبود این ویتامین، اگر به حال خود رها شود، باعث آسیب دیدن دستگاه عصبی خواهد شد.
یکی از نتایج این آسیب، مختل شدن واکنش‌های غیرارادی معمول بدن است.
اختلال ناشی از این کمبود بیشتر در زانو، مچ پا و عضله‌های سه سر مشاهده می‌شود.
طولانی شدن مدت زمان کمبود این ویتامین می‌تواند منجر به از بین رفتن هماهنگی و تناسب، میان قسمت‌های مختلف بدن شود و فعالیت‌هایی چون راه رفتن تحت تاثیر قرار بگیرند.

تغییر در ضربان قلب

ضربان قلب، با مشخص کردن تعداد دفعات تپیدن قلب در طول یک دقیقه مشخص می‌شود و میزان تیامین موجود در بدن می‌تواند باعث تغییر آن شود.
کمبود ویتامین B1 موجب پایین آمدن سرعت ضربان قلب می‌شود.
خارج شدن سرعت ضربان قلب از حالت معمول و پایین آمدن آن می‌تواند باعث خستگی مفرط، گیجی و افزایش احتمال بیهوشی شود.

بسیاری از غلات کامل، منابع خوب تیامین هستند. ماست نیز تیامین دارد.
غذاهای پروتئینی شامل گوشت مرغ، غذاهای دریایی، حبوباتی مانند لوبیا و نخودفرنگی و همچنین تخم مرغ، آجیل، دانه‌ها و سویا منابع خوب و پرمصرف تیامین هستند.

منبع: سلامت نیوز

برچسب ها
نمایش بیشتر

پاسخی بگذارید

بستن