۸ توصیه تغذیه‌ای برای بیماران مبتلا به کبد چرب

ماهی با سیر و بروکلی بخورید!

۸ توصیه تغذیه‌ای برای بیماران مبتلا به کبد چرب

کبد چربکبد چرب یکی از بیماری های رایج در سطح جهان است که ابتلا به آن، کاملا به شیوه زندگی فرد بستگی دارد. بر اساس اعلام انجمن گوارش و کبد ایران، پیش بینی می شود حدود ۴۰ درصد از ایرانی ها مبتلا به درجاتی از کبد چرب هستند و این رقم در استان هایی از کشور مانند مازندران به ۵۰ درصد هم می رسد.

کبد زمانی چرب می شود که حدود ۵ تا ۱۰ درصد از وزن کل کبد از چربی تشکیل شده باشد. این تجمع چربی معمولا به دلیل مصرف پیش از اندازه غذاهای چرب و سرخ کرده، مصرف نکردن حجم مناسبی از سبزی ها و میوه ها در طول روز، مصرف نوشیدنی های الکلی، چاقی و دیابت اتفاق می افتد. از این رو، تغییر شیوه خورد و خوراک یا اصلاح شیوه زندگی، به سادگی باعث رفع این بیماری خواهد شد.

 در صورت ابتلا به کبد چرب، کبد آسیب می بیند و نمی تواند از تولید سموم در بدن یا پیشگیری از ترشح صفرا در سیستم گوارشی جلوگیری کند، در نتیجه، سلامت فرد به شدت به خطر می افتد. با این حساب، بسیار مهم است که افراد مبتلا به کبد چرب، هرچه سریع تر با راه های طبیعی و ساده مبارزه با این بیماری آشنا شوند و سلامت کبد خود را دوباره به دست بیاورند. در ادامه این مطلب به معرفی مهم ترین توصیه ها در این زمینه می پردازیم.

۱٫ انتخاب تان هوشمندانه باشد

زمانی که شما به کبد چرب مبتلا می شوید باید:

  • در انتخاب ترکیبات غذایی مصرفی روزانه خود کمی هوشمندانه تر عمل کنید.
  •  میزان دریافت کالری روزانه را کمی کاهش دهید.
  • حجم بالاتری از فیبر غذایی را دریافت کنید.
  • کربوهیدرات های پیچیده را جایگزین کربوهیدرات های ساده و پروتئین های بسیار کم چرب را جایگزین چربی ها برای تامین سوخت بدنشان کنید.
  •  میزان مصرف خوراکی هایی که باعث افزایش التهاب در بدن میشوند (قند، شکر، غذاهای سرخ شده و …) را هم کاهش بدهید.
  • به این ترتیب، شاید بتوان گفت پیروی از رژیم مدیترانه ای، بهترین گزینه رژیمی برای چنین بیمارانی خواهد بود.

براساس این رژیم، شما باید حداقل روزی ۳تا۵ لیوان از انواع سبزی‌ها و صیفی‌ها و ۲ عدد میوه مصرف کنید.
غلات سبوسداربایدباغلات آردسفید جایگزین شوند و مصرف ماهی ها، بیش از مصرف گوشت‌های دیگر باشد.
میان روغن ها هم باید روغن مفیدی مانند روغن زیتون، بیشتر از سایرین استفاده شود.
غذاهایی با مواد اولیه تازه، جای غذاهای آماده، فراوری شده و فست فودی را بگیرند.

۲٫ سیر را وارد رژیمتان کنید

سیر حاوی ترکیبی به نام «آلیسین» است که دریافت آن به کاهش میزان چربی کبد کمک می کند.
نتایج تحقیقات نشان می دهد پودر سیر تازه هم می تواند خواصی مشابه سیر در سوزاندن چربی های کبد داشته باشد.
از این‌رو، به افراد مبتلا به کبد چرب توصیه می‌شود حتما مصرف روزانه سیر را در برنامه غذایی خود داشته‌باشند.
برای پیشگیری از بو گرفتن دهان، از قرصهای خوشبوکننده دهان کمک بگیرند.

۳٫ اسیدهای چرب امگا۳ بخورید

 اسیدهای چرب امگا۳، عامل موثری در کاهش التهاب بدن و چربی کبد هستند.
تحقیقات ثابت کرده اند مصرف ماهی های چربی مانند سالمون یا ساردین کنار استفاده از گردو یا بذر کتان به تسریع روند درمان کبد چرب، کمک بزرگی می کند.
البته به خاطر داشته باشید برای بهبود اثربخشی این خوراکی‌ها، ماهی ها باید بدون روغن طبخ شوند و گردو یا بذر کتان هم به صورت کاملا خام به مصرف برسند.

۴٫ قهوه بنوشید

 قهوه حاوی ترکیب فعالی به نام «اسید کلاروژنیک» است. این ترکیب، نوعی آنتی اکسیدان قوی محسوب می شود که تاثیر بسزایی در کاهش التهاب بدن هم دارد.
اسیدکلاروژنیک موجود در قهوه می‌تواند به کاهش کلسترول و فشارخون هم کمک کند و روند بهبود کبدچرب را سرعت ببخشد.
از این‌رو، به افراد مبتلا به کبد چرب توصیه می‌شود صبح خود را با نوشیدن یک فنجان قهوه آغاز کنند.

۵٫ کلم بروکلی بخورید

 خیلی از افراد تمایل چندانی به مصرف کلم بروکلی ندارند اما این سبزی مفید، جزو گزینه هایی است که باید به رژیم غذایی مبتلایان به کبد چرب اضافه شود.
نتایج تحقیقات نشان داده مصرف روزانه کلم بروکلی می تواند به پیشگیری از تولید چربی در کبد کمک کند.
از طرفی، کلم بروکلی هم مانند تمام سبزی های برگ سبز تیره، حجم بالایی از فیبر را در خود جا داده و کالری بسیار محدودی دارد.
بنابراین مصرف آن می تواند برای بیماران مبتلا به کبد چرب، بسیار مفید باشد.
اگر با خوردن کلم بروکلی نفخ می کنید، کمی آن را بخارپز کنید و برای بهبود طعم هم کمی آبلیمو و آویشن تازه به این سبزی پرخاصیت بزنید.

۶٫ چای سبز بنوشید

نتیجه جدیدترین تحقیقاتی که در مجله جهانی متخصصان گوارش منتشر شده، نشان می دهد مصرف روزانه چای سبز به کاهش تولید چربی در کبد و کم شدن درصد چربی عروق، کمک شایانی می کند و می تواند سرعت درمان کبدچرب را بالاتر ببرد.
از این رو، بهتر است مبتلایان به کبد چرب، حداقل روزی ۲ فنجان چای سبز بنوشند.

۷٫ از مصرف قند و شکر بپرهیزید

 مصرف قند و شکر به طور مستقیم با افزایش سطح قندخون و بالارفتن میزان تولید چربی در کبد ارتباط دارد.
خوراکی های حاوی قند افزوده هم همین اثر را در بدن به جا می گذارند مانند:

  • انواع شیرینی
  • چای های طعم دار
  • قهوه های فوری
  • آبمیوه های صنعتی
  • شکلات
  • کیک
  • کلوچه و بیسکویت

از این رو، به تمام مبتلایان به کبد چرب توصیه می شود اگر می خواهند هرچه سریع تر سلامت خود را به دست بیاورند، حتما دور مصرف قند و شکر یا خوراکی های حاوی قند افزوده را خط بکشند.

۸٫ مصرف غلات تصفیه شده را محدود کنید

غلات آرد سفید مانند برنج و ماکارونی سفید یا نان‌های غیر سبوس دار، حاوی فیبر غذایی نیستند و مصرف آن‌ها می تواند باعث افزایش التهاب در بدن، افزایش قند خون و به تاخیر افتادن درمان کبد چرب شود.به همین دلیل هم جایگزین کردن آن‌ها با غلات سبوس دار برای بیماران مبتلا به کبد چرب اهمیت زیادی دارد. اگر به طعم برنج یا ماکارونی قهوه ای عادت ندارید، ابتدا آن‌ها را به صورت مخلوط با برنج با ماکارونی معمولی تهیه کنید تا ذائقه تان کم کم به طعمشان عادت کند.

منبع: هفته نامه سلامت

برچسب ها

پاسخی بگذارید

بستن