۸ نشانه کمبود ویتامین D

۸ نشانه کمبود ویتامین D

۱) فشارخون بالا

ویتامین D در سلامت قلب نقش دارد و به تنظیم فشار خون کمک می‌کند. بنابراین کمبود ویتامین D می‌تواند باعث افزایش فشارخون شود.

۲) زودرنجی و عصبانیت

قبل از اینکه اعصاب ضعیف خود را به نشانگان پیش از عادت ماهانه ربط دهید باید بدانید ویتامین D بر میزان ترشح سروتونین در مغز تاثیرگذار است.
این ماده به هورمون شادی و سرخوشی معروف است و کمبود آن باعث افزایش حس غم، دلهره، دردهای میگرنی، فشارخون بالا و بی خوابی می‌شود.

۳) ناراحتی و افسردگی

خانم‌هایی که دچار کمبود ویتامینD هستند ۲ برابر بیشتر دچار افسردگی می‌شوند.

۴) ضعف عضلانی

کاهش حجم و قدرت عضلانی می‌تواند نتیجه کمبود ویتامینD در عضلات و بافت عصبی بدن باشد.

۵) افزایش حساسیت به درد

کمبود ویتامین D در بدن با دردهای مزمن، افزایش حساسیت به درد و بیماری‌هایی مثل فیبرومیالژیا ارتباط داده می‌شود.

۶) خواب آلودگی

کمبود ویتامین D با افزایش خواب آلودگی طی روز ارتباط دارد. 

۷) کاهش تحمل و مقاومت بدن

نتایج بعضی تحقیقات نشان دادهاند کمبود ویتامین D در ورزشکاران میتواند باعث کاهش توان بدنی در ورزشهای هوازی و کاهش کلی قدرت و مقاومت بدن شود.

۸) شکستگی‌های تنشی استخوان

وقتی دچار کمبود ویتامین D هستید، استخوان‌هایتان ضعیف می‌شوند بنابراین خطر شکستگی تنشی در آنها افزایش می‌یابد و شکستگی‌های ناکامل و ترک‌های کوچک در استخوان در اثر نیروهای کم، اما تکرارشونده اتفاق می‌افتند.

منابع غنی از ویتامین D

  • ماهی
  • قارچ
  • خاویار 
  • شیر
  • غلات صبحانه
  • کره
  • تخم مرغ 

بیشتر بخوانید: همه چیز درباره ویتامین D

منبع: هفته نامه سلامت

برچسب ها

دیدگاهتان را بنویسید

بستن